دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1393 - 11:48
شهردار جوادآباد ورامین:

آغاز طرح ایران مینیاتور شامل شترسواری در کویر، رالی‌ و رصد ستارگان بعد از نوروز

شهردار جوادآباد در جمع اهالی رسانه که در تور گردشگری ورامین شرکت کرده بودند، از طرح جدیدی این شهرستان با عنوان «ایران مینیاتور» نام برد که ویژگی‌های استان‌های کشور را در مقیاس بزرگ به بازدیدکنندگان و گردشگران نشان می‌دهد.
کد خبر : 6950

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مهدی کچویی شهردار جوادآباد ورامین با معرفی این طرح به عنوان طرحی بین‌المللی اظهار کرد: « «ایران مینیاتور» طرحی عظیم است که به صورت فاز به فاز تکمیل خواهد شد و بحث شترسواری در کویر، رالی‌بازی، اقامت‌های شبانه در کویر و رصد ستارگان را شامل می‌شود.


«ایران مینیاتور» طرحی است که تاکنون دوجلد آن آماده شده است و به شهرداری ارائه شده و به نظرم این طرح بعد از عیدنوروز افتتاح خواهد شد.»


توجه بیشتر به بخش میراث فرهنگی و کشاورزی در راستای ایجاد تفریحات


وی ادامه داد: «هدفمان از این طرح بحث تفریحات، توجه بیشتر به بخش میراث فرهنگی و کشاورزی است. مجوز این طرح صادر شده است و تنها مبحث نهایی واگذاری زمین مانده است که قرار است تا پیش از عید انجام شود که اگر کارها درست پیش رود بعد از ایام عید نوروز کلنگ افتتاح کار زده خواهد شد. »


شهردار جوادآباد درباره ویژگی‌های این منطقه تشریح کرد: «با توجه به این‌که در حال حاضر در جوادآباد 5 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی در آینده نزدیک به ده هزار هکتار خواهد رسید به طوری‌که احتمالاً در این منطقه شاهد یکی از بهترین باغات پسته در کل کشور خواهیم بود . در این منطقه همچنین می‌توان در حوزه گردشگری و صنعت کشاورزی نیز کار کرد که البته در این راستا نیز در حال فعالیت و تعامل با دانشگاه آزاد ورامین هستیم و گروهی از بچه‌های دانشگاه بخصوص دانشجویان باستان‌شناسی مشغول کار روی این پروژه هستند.»


ویژگی‌های ورامین بسترساز اتفاقات خوب در حوزه گردشگری


وی افزود: «ما اینجا بناهای چند صدساله زیادی داریم که می‌توانیم با همت مسئولان، آنها را به مناطق گردشگری خوبی تبدیل کنیم تا یکی از بهترین درآمدهای ما شود. همچنین در این منطقه اتوبان قم – گرمسار هم بضاعت خوبی ایجاد کرده است با توجه به این‌که این اتوبان مرکز، جنوب را به شرق کشور ارتباط می‌دهد فضای خوبی را برای گردشگری بوجود آورده و دسترسی را برای 15 استان کشور تسهیل کرده است.»


کچویی در سخنانش تاکید کرد: «مترو ورامین قرار است تا پایان سال آینده افتتاح شود اما در جوادآباد با توجه به جمعیت شهری 8 هزار نفری که دارد این امکان وجود ندارد. با توجه به پتانسیل منطقه، وسعت منطقه، شرایط محیطی جواد آباد و وجود منطقه شکارگاه سیاه‌کوه که جاذبه خوبی برای توریست‌ها دارد فکر می‌کنم اگر بتوانیم اقامتگاه‌های خوبی فراهم کنیم به زودی شاهد اتفاقی خوب در حوزه گردشگری این منطقه خواهیم بود.»


وی از جمله ویژگی‌های این منطقه را وسعت زمین، وجود آب و هوای مطلوب با وجود نزدیکی به کویر و دسترسی به استان‌هایی چون قم، تهران و سمنان دانست.


شهردار جوادآباد تصریح کرد: «طرح مینیاتور 6 جلد است که 2 جلد آن به دست ما رسیده است و به صورت ماکت است که قرار است به اندازه واقعی تولید شود و تمام استان‌های کشور با جاذبه‌های گردشگری را در بر گیرد. در جلد اول از سال 1945 کارهایی که در کل دنیا انجام شده را در بر می‌گیرد که تا امروز که فلان پارک در تبریز ساخته شده را شامل می‌شود، برای مثال یکی از گروه‌های طراح روی فرودگاه بین‌المللی قطر مشغول به کار هستند.»


کچویی اضافه کرد: «آنچه پیش ازاین در باغ مینیاتور شاهد بوده‌ایم در اشل و مقیاس کوچکتری است در حالی‌که این طرح با اندازه واقعی در مساحت 5 هکتار برای هر استان در نظر گرفته شده است.»


ایران مینیاتور و هزینه هزار میلیاردی


وی درخصوص بودجه این طرح اعلام کرد: «بودجه این طرح بسیار سنگین است و بالای هزار میلیارد تومان هزینه دارد ولی قرار است به صورت فاز به فاز انجام شود و از 2 یا 3 میلیار شروع شود، در این طرح همچنین بخش خصوصی هم وارد شده است که شاید 8 تا 10 فاز را در بر گیرد.»


او گفت: «جانمایی آن چیزی حدود 140 هکتار کنار اتوبان است. ممکن است این طرح تا 12 سال طول کشد ولی از آنجا که طرح فاز به فاز انجام می‌شود احتمال دارد که از سال دوم بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم. این طرح همچنین دو هزار نیروی انسانی را در شهر ورامین جذب خواهد کرد.»


کچویی با بیان این‌که حسین سیار سرمایه‌گذار است، اظهار کرد: «در این طرح رویکردمان توریسم، گردشگری و بحث درآمدزایی و جذب سرمایه است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی دو بازوی خوب ما هستند و میراث فرهنگی به اندازه کارهای فرهنگی در امور شهرسازی طی دو سال گذشته فعال بوده است.»


گزارش از ناهید منصوری





انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته