دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1394 - 13:50

تحریم‌های کمرشکن و بی‌سابقه شورای امنیت در انتظار کره شمالی

آمریکا و چین در واکنش به آزمایش هسته‌ای و پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تحریم‌ها علیه این کشور را سخت‌تر می‌کند، پیشنهاد داده‌اند.
کد خبر : 69450

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت انگلیسی الجزیره، سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که این پیش‌نویس برای نخستین‌بار ورود و خروج محموله‌های کشتی به کره شمالی را تحت نظارت و بازرسی قرار می‌دهد که می‌تواند فشار فزاینده‌ای بر این کشور وارد کند.


پاور پیش از ورود به جلسه‌ای غیرعلنی که قرار است در آن، آمریکا پیش‌‌نویس قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی را در اختیار دیگر اعضای شورای امنیت قرار دهد، گفت: «این قطعنامه‌ای کاملا به‌روز شده است و فشارهای سخت‌تر و همه‌جانبه‌تری بر بیشتر بخش‌های (کره‌شمالی) وارد می کند.»


این پیش‌نویس محصول توافق میان آمریکا و چین یعنی جدی‌ترین متحد کره شمالی به شمار می‌رود. موافقت چین با این پیش‌نویس، نشان‌دهنده تغییر رفتار پکن درباره همسایه‌اش است. به نظر می‌رسد که شورای امنیت اواخر این هفته درباره این قطعنامه رای‌گیری کند.


لیو جیلی، نماینده چپن در سازمان ملل متحد، گفت: «ما مخالف هرگونه آزمایش هسته‌ای و فن‌آوری موشک بالستیک هستیم و امیدواریم که این قطعنامه بتواند به ممانعت از وقوع اتفاق‌های بیشتر در این زمینه کمک کند.»


به گفته سامانتا پاور، در پیش‌نویس قطعنامه اخیر علیه کره شمالی، فروش تسلیحات کوچک و دیگر تسلیحات متعارف به کره‌شمالی ممنوع شده است. این ممنوعیت، در قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه کره شمالی وجود نداشت.


همچپنین در این قطعنامه، واردات ذغال سنگ، آهن، طلا، تیتانیوم و فلزهای معهدنی نادر از کره شمالی ممنوع شده است و کشورهای عضو سازمان ملل متحد متعهد می‌شوند که از فروش سوخت به ویژه سوخت مربوط به هوانوردی و سوختی که در پرتاب راکت به کار می‌رود به این کشور خودداری کنند.


در این قطعنامه همچنین نظام مالی کره شمالی از جمله بانک‌ها و دارایی‌هایش مورد هدف قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کالاهای دارای کاربرد دوگانه و کالاهای مربوط به صنایع موشکی نیز در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.


کالاهایی همچون، ساعت‌های لوکس، خودروهای برفی و خودروهای تفریحی آبی در فهرست تحریم‌های کالای تشریفاتی کره‌شمالی قرار می‌گیرد که پیشتر در فهرست تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی وجود نداشت.


کره شمالی سال جدید را با آزمایش بمبی که ادعا شده بمب هیدروژنی است آغاز کرد و پس از آن نیز یک موشک حامل ماهواره را به آسمان فرستاد.


در 20 سال گذشته، کره شمالی چهار آزمایش هسته‌ای و شش موشک برد بلند را آزمایش کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته