دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ثبت اولین مورد ویروس زیکا در ژاپن

کمتر از دو هفته از اعلام تدابیر شدید برای مقابله و جلوگیری از گسترش بیماری زیکا در ژاپن، مقامات بهداشتی این کشور از شناسایی نخستین فرد مبتلا به این ویروس خبر دادند.
کد خبر : 69368

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، فرد مبتلا که از اهالی استان «کاناگاوا» معرفی شده، 38 سال سن دارد و پیش از این مدتی را در کشور برزیل اقامت داشت.
به گفته دست اندرکاران وزارت بهداشت ژاپن، این فرد پس از ابتلا به این بیماری با تب و کهیر روی بدنش مواجه شده است.
وزارت بهداشت ژاپن همچنین اعلام کرد که تحقیقات گسترده ای از جمله بررسی تمامی اماکنی که این فرد پس از ورود به ژاپن در آنها حضور یافته، آغاز شده است.
ژاپن از مدتی قبل و در پی تشخیص زیکا به عنوان یک بیماری مسری و خطرناک، با نصب اعلامیه و پوستر در فرودگاه‌ها و همچنین نصب دستگاه های سنجش حرارت بدن، تدابیر ویژه ای را در مبادی ورودی کشور به مرحله اجرا گذاشته بود.
«یاسوهیسا شیوزاکی» وزیر بهداشت ژاپن امروز بار دیگر از شهروندان این کشور بویژه زنان باردار خواست از سفر به کشورها و مناطقی که این بیماری در آن شیوع پیدا کرده است، پرهیز کنند.
پیشتر و در سال 2013 سه نفر و در سال 2014 یک نفر در کشور ژاپن ناقل این ویروس شناخته شده بودند.
پیش از این مبتلایانی به این ویروس در چین، تایلند، سنگاپور، اندونزی و استرالیا در همسایگی ژاپن در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا، مشاهده شده است.
«زیکا» یک ویروس قابل انتقال از پشه است که برای اولین بار در سال 1947 در اوگاندا در گونه ای از میمون ها به نام «رزوس» از طریق یک شبکه نظارت بر تب زرد شناسایی شد و برای اولین بار در انسان سال 1952 در اوگاندا و تانزانیا دیده شد. در حال حاضر هیچ درمان و واکسنی برای این عارضه وجود ندارد.
تا به امروز کشور برزیل بیشترین تدابیر را برای مبارزه با شیوع زیکا اتخاذ کرده و نسبت به کشورهای دیگر، بیشتر با آن درگیر بوده است. بر اساس آمارها، بالغ بر یک میلیون نفر از جمعیت این کشور به ویروس یاد شده آلوده شده اند.
اما ظاهرا زیکا در 20 کشور دیگر دنیا و محدوده آمریکای مرکزی، جنوبی و حوزه کارائیب از جمله کلمبیا، السالوادور، هائیتی، هندوراس، مکزیک، ونزوئلا و پورتوریکو نیز مشاهده شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: زیکا ژاپن ویروس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته