دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1394 - 09:04
این مطلب به روز رسانی می‌شود/

گزارش خبرنگاران آنا از متن و حاشیه انتخابات هفتم اسفند/ از تشابه اسمی«مصباح‌»ها تا تمدید سه‌باره مهلت رای‌دهی

با اعلام عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در ساعت 8 صبح امروز -جمعه 7 اسفندماه- رأی‌گیری انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم آغاز شد.
کد خبر : 69341

به گزارش خبرنگاران سیاسی خبرگزاری آنا مستقر در محل وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز رأس ساعت مقرر در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: با نام خدا پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اغاز می کنیم.


او افزود: امیدواریم خداوند توفیق دهد انتخابات قانونی سالم به گونه ای برگزار شود که موجب عظمت ملت ایران شود.


وی افزود: لازم است از همه دست‌اندرکاران و هیئت اجرایی نظارت و همه دستگاه‌هایی که در این مدت کمک کرده‌اند، تشکر کنیم.


وزیر کشور تصریح کرد: با حضوری حماسه‌ساز و باشکوه این انتخابات را برگزار کنیم. امیدوارم همه مردم ایران با مسئولیتی که دارند از اولین ساعات در پای صندوق‌های رای حضور یابند. از مردم می‌خواهیم در شهرهایی مثل تهران که تراکم جمعیت زیاد است به موقع برای انتخابات حاضر شوند که شاهد تراکم جمعیت نباشیم.


رحمانی‌فضلی تاکید کرد: حداقل ۱۰ ساعت فرصت رای‌گیری داریم ولی در مناطقی که مردم استقبال کنند انتخابات را استمرار می دهیم.


وی خاطرنشان کرد: لازم است از مقام معظم رهبری که با هدایت‌ها و حمایت‌هایشان ما را مورد لطف قرار داده اند و همچنین از ریاست محترم جمهوری تشکر کنیم.


انتخابات آغاز شد. اطلاعیه‌های وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، یک به یک در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری: همه مردم با بصیرت و به قصد افزایش اعتبار و عزت ملی در انتخابات شرکت و دشمن را مأیوس کنند


رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، آرای خود را به صندوق انداختند.


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی، انتخابات را هم وظیفه و هم حق ملت خواندند و افزودند: انتخابات، کاری بزرگ و خیر و همیشه حائز اهمیت است و در برخی مقاطع نیز اهمیت بیشتری دارد و در معارف و دستورات اسلامی نیز بر پیشروی و سرعت عمل در کار خیر توصیه شده است.


رهبر انقلاب با تأکید بر سرعت عمل در انجام این وظیفه و احقاق حق، خاطرنشان کردند: همانطور که قبلا گفته‌ایم همه مردم ایران، هر کس که ایران را و جمهوری اسلامی را و شکوه، عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند.


ایشان همچنین مردم را به حضور در انتخابات با نیت خیر و با قصد ایجاد اعتبار فزاینده برای کشور و استقلال کامل کشور و پاسخ به عزت ملی فراخواندند و گفتند: نتیجه حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است و ما دشمنانی داریم که چشم طمع دوخته‌اند و انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که دشمن را مأیوس و ناامید کند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: مردم دقت کنند و با بصیرت و چشم باز رأی دهند و این کار از جمله حسناتی است که علاوه بر اجر کوتاه‌مدت و بلندمدت دنیوی، اجر اخروی نیز به همراه دارد.


رهبر انقلاب اظهار امیدواری کردند که ملت ایران در این انتخابات نیز همچون انتخابات گذشته توقیق حضور پیدا کنند و مایه پیشرفت و عزت کشور شوند.


اطلاعیه‌های وزارت کشور و سه بار تمدید زمان اخذ رأی


اطلاعیه شماره 15 وزار کشور اعلام کرد که در مدت رای‌گیری رادیوهای حوزه‌های انتخابیه روشن باشد


در اطلاعیه شماره 16 آمده بود: وجود آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی اطراف شعب اخذ رای غیرقانونی است و در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود.


اطلاعیه بعدی، تأکید داشت که رای‌دهندگان نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند و توجه داشته باشند که برگهای رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در صندوق‌های مربوط به آن انداخته شود.


اطلاعیه شماره 19 وزارت کشور اعلام کرد که ملاک اصلی برای تشخیص واجد شرایط رأی‌دادن شناسنامه است.


اطلاعیه شماره 20 وزارت کشور تأکید داشت که دارندگان شناسنامه بدون عکس می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.


در اطلاعیه شماره ۲۱ ستاد انتخابات کشور اعلام شد که مهر انتخابات باید در اولین مربع خالی سمت چپ از بالای صفحه مخصوص انتخابات زده شود.


اطلاعیه شماره ۲۲ ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: هنگام نوشتن آراء مشخصات کامل نامزدهای مورد نظر قید شود


اطلاعیه شماره 23 ستاد انتخابات کشور: حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی به همراه کارت شناسایی صادره مجاز است


اطلاعیه شماره ۲۴ ستاد انتخابات کشور: متولدین قبل از هفتم اسفند سال ۷۶ واجد شرایط حضور در انتخابات هستند


اطلاعیه شماره 25 ستاد انتخابات کشور: افراد بی‌سواد یا دارای نقص عضو به همراه فرد مورد اعتماد به شعب اخذ رای مراجعه کنند


اطلاعیه شماره 26 ستاد انتخابات کشور نیز تأکید کرد: نحوه اخذ رای و بررسی مدارک در شعب سیار هیچ تفاوتی با شعبه اخذ رأی ندارد.


اطلاعیه شماره 27 ستاد انتخابات کشور: واجدین شرایط می‌توانند در نقاط مختلف کشور رأی دهند.


ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 28 اعلام کرد: ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرایط رأی دادن مراجعه‌کنندگان محترم به شعب و صدور تعرفه برای ایشان، عدم درج مهر انتخابات جاری در شناسنامه و متولد 1376/12/7 یا قبل از آن می‌باشد.


همچنین، در اطلاعیه 29 اعلام شد: مردم مشخصات کامل نامزدهای مورد نظر خود، شامل نام و نام خانوادگی، کد و شهرت ایشان را به صورت خوانا در برگ رأی قید کنند.


اطلاعیه شماره ۳۰ ستاد انتخابات: اعضای شعب اخذ رأی تعرفه‌های مصرف‌نشده را شمارش کنند.


در اطلاعیه شماره 31 نیز، ساعت رأی گیری دو ساعت تمدید شد و پایان رأ‌ی گیری، از ساعت شش بعد از ظهر به ساعت 8 شب موکول شد.


به دنبال این تمدید اولیه، اطلاعیه شماره 32 ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: درهای شعب اخذ رأی تا پایان زمان تمدید شده باید باز باشد.


اطلاعیه شماره 33 ستاد انتخابات کشور نیز، اخذ رأی را یکبار دیگر آن هم برای یک ساعت تمدید کرد و پایان اخذ رأی را به ساعت 21 کشاند.


اطلاعیه شماره 34 ستاد انتخابات کشور، برای سومین بار زمان اخذر رأی‌گیری را در سراسر کشور تا ساعت 22 تمدید کرد.


اطلاعیه‌های هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات/ برخی گزارش‌های محدود درباره خرید و فروش رأی


هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در طول زمان برگزاری انتخابات، اطلاعیه‌هایی را صادر کرد.


در یکی از اطلاعیه‌ها، شماره‌تلفن‌های هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای دریافت گزارش‌های مردمی اعلام شد. این هیأت اعلام کرد که آماده است گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم را دریافت کند.


دیگر اطلاعیه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز تأکید داشت: بر اساس قانون نمایندگان محترم نامزدها فقط با کارت صادره توسط هیئت نظارت می توانند بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت در شعبه اخذ رای تا پایان زمان اخذ رای و شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه حضور داشته باشند.


اطلاعیه شماره 5 هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز ضمن اعلام آمادگی برای دریافت شکایت‌های انتخاباتی، اعلام کرد: تنها شکایاتی قابل رسیدگی خواهند بود که مستند باشند.


در عین حال، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت:‌ در رابطه با مشکلاتی مانند کمبود تجهیزات، تعرفه و تخلفاتی مانند خرید و فروش رای گزارش‌هایی به شورای نگهبان شده که البته گسترده نبوده است. سیامک ره‌پیک خاطرنشان کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گزارش‌های مختلف را دریافت می‌کند و اگر برای بررسی و ارشاد نیاز باشد توصیه خواهد کرد، البته خوشبختانه گزارش‌هایی که از صبح به‌دست ما رسیده با وجود آنکه مشکلات محدودی به ما گزارش کردند، مسائل بغرنج و خاصی گزارش نشده که نیاز به تصمیمات خاصی باشد. وی تصریح کرد: گزارش‌هایی از برخی مشکلات مانند کمبود تجهیزات، تعرفه و تخلفاتی مانند خرید و فروش رای صورت گرفته که این موارد را به ما گزارش می‌کنند تا در صورت لزوم تصمیم‌گیری شود. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به این پرسش که «آیا اینگونه گزارشات گسترده بوده است یا خیر؟»، گفت:‌ خیر، اگر گسترده بود باید تشکیل جلسه می‌دادیم تا نسبت به توقف و ابطال انتخابات در یک حوزه تصمیم‌گیری می‌کردیم.


اخطار معاون امنیتی وزیر کشور به نامزدها: هیچ‌کس حق اعلام پیروزی ندارد


حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در جمع خبرنگاران درباره برگزاری امنیت انتخابات گفت: امروز صبح همه کشور به صورت لحظه‌ای در حال رصد شدن هستند. تا به حال، هیچ موردی که از مشکلات امنیتی حکایت کند، نداشتیم. وی افزود: به تمام استان‌ها ابلاغ کردیم به هیچ‌وجه، هیچ‌کس، هیچ نامزد و هیچ گروهی حق اعلام پیروزی در انتخابات را قبل از اعلام رسمی از سوی مراجع ذی‌ربط ندارد. اگر کاندیدایی قبل از موعد مقرر پیروزی خود را اعلام کند قطعا مسئولیت اقدام عوامل اعلام پیروزی، متوجه او خواهد شد. ذوالفقاری درباره تخلفات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات در فضای مجازی گفت: در چند روز گذشته مواردی داشتیم که برخی گفته بودند پیروز کاندیدا هستیم که این افراد احضار شدند و به آنها تذکر داده شد و ما از آنها پرسیدیم منظورتان از جمله‌ای که استفاده کردید چیست؟ گفتند: ما با توجه به وضعی که در اجتماع بود به این نتیجه رسیدیم که اقبال به ما نسبت به بقیه نامزدها زیادتر است‌ که ما به آنها اعلام کردیم حق چنین اقدامی را نیز ندارید.


مراجع تقلید، سران قوا و شخصیت‌های نظام پای صندوق‌های رأی چه گفتند؟


حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، صبح امروز در ساعت اولیه رای گیری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رای خود را به صندوق انداخت. ناطق‌نوری با حضور در شعبه اخذ رای شماره 256 رای خود را برای دو انتخابات به صندوق انداخت.


همچنین محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از انداختن رای خود در شعبه اخذ رای جماران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی به دنیا نشان خواهند داد که همدل و همراه نظام و دولت هستند و از آن حمایت می‌کنند و این مشارکت بزرگ‌ترین اقتدار در صحنه بین المللی است. یقین دارم امروز همه با مشارکت پرشور خود با هوشیاری در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شرکت خواهند کرد. وی ادامه داد: همین مشارکت مردم در انتخابات سال 92 بود که منجر به مذاکرات هسته ای بین ایران و کشور بزرگ شد و هفتم اسفند نیز برگ زرینی در مشارکت هوشمندانه مردم در تعیین سرنوشت خود خواهد گردید. وزیر امور خارجه تصریح کرد: هر چه حضور مردم گسترده‌تر باشد دنیا اقتدار کشور را بیشتر حس می‌کند و متوجه می‌شود با مردم ایران با زبان تکریم سخن باید گفت نه با فشار و تحریم و یقین دارم مردم این اولویت را به خوبی درک خواهند کرد.


آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، با شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رای خود را به صندوق شماره 506 انداخت. وی پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این دو انتخابات در مسیر سرنوشت مملکت اثر روشنی دارد گفت: کسانی که علاقه مند هستند مملکت در مسیر پیشرفت قرار گیرد و مشکلات حل شود باید در انتخابات شرکت کنند. این مرجع تقلید ادامه داد: افراد صالح باید با دو شرط انتخاب شوند، یکی آنکه اهل درک، عقل و فکر باشند و دوم اینکه درمان دردهای کشور را در ذهن خود داشته باشند. در حقیقت رای، رای ملت است و خداوند پشتیبان ملت اسلامی است.


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، با شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رای خود را به صندوق شماره 505 انداخت. وی پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران، از همه ملت ایران برای حضور در پای صندوق‌های رأی دعوت کرد و گفت: مردم از هر جناح، گروهی و هر سلیقه ای در پای صندوق های رأی حاضر شوند. آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: صبح امروز به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف شدم و از خداوند خواستم کسانی را که در این انتخابات از هر گروه، جناح و سلیقه ای شرکت می‌کنند، توفیق دهد و مشکلاتشان را حل کند. این مرجع تقلید تصریح‌ کرد: دومین خواسته من از خداوند متعال این بود که انتخابات به صورت آبرومندانه برگزار شود، به گونه‌ای که باعث خوشحالی دوستان و عصبانیت دشمنان شود. مکارم شیرازی اضافه کرد: سومین خواسته من از خداوند متعال در حرم حضرت معصومه(س) این بود که بعد از پایان انتخابات مسئولان آستین ها را بالا بزنند و برای حل مشکلات مردم تلاش کنند. این مرجع تقلید گفت: خداوند را سپاس می‌گویم که به بنده توفیق شرکت در انتخابات را عطا کرده و معتقدم این از نعمت‌های خداوند متعادل است.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: امروز چیزی شبیه روز قدر است


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز -جمعه 7 اسفندماه- رأی خود را برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صندوق انداخت.


آیت‌الله هاشمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدمت مردم شریف و بزرگوار تبریک عرض می‌کنم که موفق شدیم آنها را برای حضور در یک حرکت سرنوشت‌ساز دعوت کنیم. حتما مردم ما به خوبی می‌دانند و تجربه‌های گذشته را دارند که امروز چیزی شبیه روز قدر است هر رای که امروز می‌دهید در یک بخش هشت سال و در بخش دیگری چهار سال روی سرنوشت کشور تاثیر دارد.


وی افزود: ممکن است یک رای نتواند کاری کند، اما مجموع آرا با هم کارساز است و سرنوشت مردم در کشورهای دموکراتیک در روز رای گیری نوشته می‌شود و این روز روز قدرشان است.


هاشمی رفسنجانی در ادامه خطاب به مردم گفت: مردم غفلت نکنند؛ اینکه رأی ندهند چه ثمره‌ای دارد؟ صرفا این است که از حقشان استفاده نکردند و تکلیفشان را هم ادا نکردند؛ حق به این معنی که همه حق داریم در سرنوشتمان اثر بگذاریم و تکلیف برای اینکه عزت و اعتبار کشور را بالا می‌بریم. اگر درصد بالایی از مردم در انتخابات شرکت کنند، این نشان آگاهی مردم است. کسی نمی‌تواند بگوید شما به چه کسی رأی بدهید و به چه کسی رأی ندهید اصل حضور مهم است و آمار شرکت مردم درصد آگاهی و توجه مردم به سرنوشت کشور را نشان می‌دهد و این اعتبار کشور است.


وی خطاب به مجریان و ناظران انتخابات تصریح کرد: کسانی که کار ثبت‌نام تا شمارش آرا را انجام می‌دهند بدانند این کار یک کار ساده، معمولی و کارمندی نیست، بلکه امانت‌داری است و بدترین گناه در اخلاقایات اسلامی این است که در امانت خیانت کنند. اگر طرف ما یک نفر باشد حق یک نفر را ضایع کرده‌ایم اما اگر طرفمان 80 میلیون نفر باشند به اندازه خسارت همه 80 میلیون نفر گناه کرده‌ایم و باید جواب دهیم. هیچ چیز در پرونده انسان گم نمی‌شود، البته جزا و عقاب دنیوی معمولا خفیف است ولی در آخرت خیلی دقیق است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این کار مهم و مسئولیت بزرگی است. شهادت دروغ و خیانت در امانت جزو گناه‌های بزرگ اجتماعی است که کمتر به آن توجه می‌کنند ما امیدواریم ملت نشان دهند که نهایت امانت‌داری وجود دارد و اجازه ندهیم سوء‌ظن به انتخابات پیش بیاید. دیگران هر کاری کردند چه خوب عمل کنند و چه بد جوابشان را خودشان می‌دهند. البته بعد از شما هم کسانی هستند که می‌توانند قضاوت کنند و آنها هم این مسئولیت را دارند.


وی با اشاره به مسئولیت‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خاطر نشان کرد: از خبرنگاران انتظار می‌رود که در انعکاس اخبار دقت کنند و واقعیت‌ها را بگویند، زیرا راست‌گویی نشان از صداقت، بزرگی و امانت‌داری است در حالی‌که دروغ و فریب کاری نشان از فساد اخلاقی دارد.


آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار شماره 505 قم گفت: خدا را شکر می‌کنیم که به همت مردم عزیز و بزرگ ایران در تمام صحنه‌های انتخاباتی، همچون گذشته این انتخابات نیز به خوبی در حال انجام است. رئیس شورای حل اختلاف قوای سه‌گانه گفت: ملت مومن ایران در تمام صحنه‌ها، پایبندی به اسلام، امام راحل و انقلاب را به دنیا ثابت و دنیا را متحیر کرده است. وی با بیان این‌که «این انتخابات حق ملت ایران است» گفت: حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و همه صحنه‌های نظام عزت و شکوهی وصف‌ناپذیر برای نظام به ارمغان آورده است. وی ادامه داد: امروز نظام اسلامی در دنیا به وسیله این ملت احیا و روز به روز ابعاد عمیق این انقلاب به جهانیان معرفی می‌شود. هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه «در دنیا و منطقه این نظام توانسته است آرمان‌های اسلامی، امنیت اسلامی و وحدت امت اسلامی را اثبات کند» تصریح کرد: علی‌رغم همه دشمنی‌ها و تحریم‌ها و مشکلاتی که جهان استکبار بویژه آمریکا و صهیونیسم و کشورهای تابع آنها ایجاد کرده‌اند این نظام توانسته بر همه آنها غالب شود. رئیس شورای حل اختلاف قوای سه‌گانه تاکید کرد: همه این عزت و اقتدار مرهون ایمان، عشق و اعتقاد مردم به نظام است که امسال نیز شاهد حضور گسترده مردم بیش از گذشته هستیم. هاشمی‌شاهرودی در پایان گفت: ملت شریف ایران امروز اقتدار نظام را به جهانیان ثابت کرد و به رخ کشید که امیدواریم خداوند از همه قبول کند و سایه رهبر معظم انقلاب را بر نظام و همه ملت مستدام گرداند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ساعات اولیه انتخابات رای خود را به صندوق انداخت.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی با حضور در حسینیه ارشاد در ساعات اولیه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رای خود را به صندوق انداخت.


علی لاریجانی صبح امروز -جمعه 7 اسفند- در نخستین ساعات آغاز رأی‌گیری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پس از اینکه رأی خود را در مسجد امام حسن عسکری(ع) به صندوق 23 حوزه انتخابیه قم انداخت، در جمع خبرنگاران حضور مردم در انتخابات را مناسب دانست و گفت: این حضور مایه خوشبختی است، زیرا نشان می‌دهد مردم نسبت به سرنوشت خود حساس هستند و می‌توانند هماهنگی و کارآمدی بیشتر را در کشور رقم بزنند. وی از مجلس به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری نام برد و افزود: مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی از ارکان تصمیم‌گیری نظام بوده و ریل‌گذار حرکت کشور هستند و تصمیمات مجلس شورای اسلامی نیز در کوتاه مدت و دراز مدت مؤثر است. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس به صورت مستقیم در زندگی و معیشت مردم نقش دارد، گفت: هر قدر افراد توانمندتری در مجلس حضور یابند، آینده کشور در شرایط مناسب‌تری رقم زده می‌شود. لاریجانی مهم‌ترین مشکل کشور را اقتصاد دانست و بیان کرد: کارآمدی اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با رکود به عنوان مهم‌ترین مسئله کشور در مجلس آینده پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: مجلس آینده برای ایجاد بسترهای مناسب در حوزه سرمایه‌گذاری و تسهیل امور لازم در این راستا و توسعه نظارت‌ها تلاش می‌کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنده و برنده در انتخابات مهم نیست، ادامه داد: تلاش برای خدمت به مردم مهم است و اینکه روحیه سهیم بودن در رفع مشکلات کشور در افراد وجود داشته باشد، اگر این سنگر نباشد سنگرهای دیگر زمینه خدمت‌رسانی را فراهم می‌کند.


حجت‌الاسلام مجید انصاری پس از انداختن رأی خود در صندوق مستقر در مسجد حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مردم عزیزمان در سراسر کشور و به خصوص تهران می‌خواهم که در آغازین ساعات در حوزه های انتخابیه و پای صندوق های رای حضور یابند و کار رای‌گیری را به ساعات پایانی نیندازند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: حضور گسترده مردم برگ زرین دیگری در تاریخ مردمسالاری رقم خواهد زد و امیدواریم حماسه انتخابات 92 امروز هم تکرار شود. وی اضافه کرد: اگر مجلسی قوی، مستقل، معتدل و همراه دولت شکل بگیرد می‌تواند در کنار همراهی دولت، سعادت و معیشت و پیشرفت کشور را هموارتر کند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر مجلسی همراه با دولت شگل بگیرد می‌تواند دولت را در برنامه‌های اقتصادی و ساماندهی معیشت، اشتغال و عمران و آبادانی کمک کند. انصاری گفت: در زمینه مجلس خبرگان نیز این مجلس می‌تواند اعتماد و اطمینان مردم را همچون گذشته برای آینده نظام تحکیم بخشد.


روحانی: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند


حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری، با حضور در وزارت کشور رای خود را به صندوق انداخت و در جمع حبرنگاران گفت: به ملت بزرگ ایران برای حضور فعال‌شان در این روز سرنوشت‌ساز تبریک می‌گویم که پای صندوق انتخابات در سراسر کشور حضور پیدا کرده‌اند.


وی درباره انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری گفت: گزارش‌هایی که اکنون از سراسر کشور دریافت کرده‌ام به حمدالله امنیت کامل و هم حضور پرشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی وجود دارد.


رئیس‌جمهوری ادامه داد: در واقع انتخابات امروز نمادی است از استقلال سیاسی کشور و حاکمیت ملی ما. اگر قبل از پیروزی انقلاب دست‌های بیگانه برای اداره کشور ما تصمیم می‌گرفتند، در طول این 37 سال این مردم ما هستند که پای صندوق‌های رأی می‌آیند و با دست‌های پربرکت‌ خودشان برای کشور تصمیم می‌گیرند و امروز به دست مردم و اراده آانها دو نهاد بسیار مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شکل می‌گیرد.


روحانی گفت: رأی امروز مردم یک سرمایه‌گذاری بسیار پرسودی است چراکه یک ساعت پای صندوق بودن و نوشتن آرا و تحویل آن به صندوق و استفاده از ثمره چهار ساله مجلس شورای اسلامی و ثمره هشت ساله برای مجلس خبرگان رهبری است. کدام تجارت پرسودی است که یک ساعت کار و تلاش باشد و چهار سال یا هشت سال آثارش امنیت ملی، آرامش، عزت سیاسی کشور و همچنین امید به آینده و رونق اقتصادی باشد.


وی افزود: امروز مشارکت سیاسی به مفهوم امیدواری به آینده کشور است، مشارکت سیاسی به مفهوم اعتماد به نظام و کارگزاران این نظام است. بنابراین امید و اعتماد سرمایه اصلی و بزرگی است که امروز پای هر دوی آنها امضا می‌شود با تک‌تک آرای مردم و وقتی امروز مردم در این امر فعال‌اند از فردا هم در مشارکت اقتصادی همه مردم باید فعال باشند و کشور را به نقطه‌ای برسانیم که در شأن عزیز ملت ما و ایرانیان ما باشد.


روحانی گفت: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت همه توان خودشان را به کار می‌برد.


رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ملت عزیز ایران اطمینان می‌دهم که دولت، وزارت کشور، هیئت‌های اجرایی و همچنین هیئت‌های نظارت، شورای محترم نگهبان و همه کشور و نظام تلاش می‌کنند یک انتخابات کاملاً قانونی و سالم امروز برقرار کنند که هم افتخار برای تاریخ ما باشد و هم برای همه دوستان ما در سراسر جهان.


وی افزود: امروز همه چشمان دوستان و دشمنان به ایران دوخته شده است. تردید ندارم ملت ایران مثل همیشه در این شرایط بسیار حساس حماسه بزرگ دیگری را خواهد آفرید و نکته آخر اینکه انتخابات، انتخابات رقابت است البته رقابت تا 8 صبح روز گذشته بود و از آن ساعت دیگر رقابت نیست. تا امروز صبح فرصت برای فکر کردن، آماده شدن و هماهنگی و امروز هم رفتن به پای صندوق‌های رأی اقدامی سرنوشت‌ساز است.


روحانی گفت: همه ما امروز که پای صندوق آراء هستیم تمام احزاب تمام جناح‌ها پیروزند. اگر جناحی اکثریت آراء را ببرد پیروز است و اگر نَبرد نیز پیروز است. همه احزاب و گروه‌های فعال و پرنشاط رقابت کردند حضور پیدا کردند اگر کسی برنده شود پیروز است اگر کسی بازنده شود، نیز پیروز است.


رئیس جمهوری اضافه کرد: امیدوارم نتیجه آرا و انتخابات نشاط هماهنگی و سراسری برای همه کشور باشد هر مجلسی با هر ترکیبی چه خبرگان و چه مجلس شورای اسلامی با نظر مردم به وجود بیاد، برای ما محترم است و همه مردم به آرای اکثریت احترام می‌گذارند، اتکاء ما به اکثریت آرا است و نگاه ما به صندوق آرای انتخابات امروز است.


وی گفت: ان‌شاءالله همه ملت بزرگ و عزیز ما در این کار بسیار بزرگ پیروز و موفق باشند من دست همه آنهایی که امروز پای صندوق انتخابات آراء خودشان را به صندوق می‌اندازند، می‌بوسم.


آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید، با شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رای خود را به صندوق سیار شماره 506 قم انداخت. آیت‌الله موسوی اردبیلی پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: ان‌شاءالله انتخابات پیش رو نتایج خوبی در برداشته باشد و مردم به نفع اسلام و مملکت خود رای دهند. وی افزود: اینکه برخی در انتخابات شرکت نمی‌کنند کار اشتباهی است و همه باید در انتخابات شرکت کنند.


زنان کابینه پای صندوق‌های رأی


معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان در ساعات اولیه برگزاری انتخابات، رأی خود را به صندوق انداخت.


شهیندخت مولاوردی صبح امروز با حضور در شعبه 747 واقع در مسجد امیر(ع) خیابان کارگر شمالی رای خود را برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صندوق انداخت.


همچنین الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی شهرری در انتخابات شرکت کرد.


معصومه ابتکار،‌ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، نیز با حضور در مسجد حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.


رئیس قوه قضاییه صبح امروز در شهرستان آمل رای خود را برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به صندوق انداخت. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با حضور در شعبه ثابت اخذ رای در مسجد «غریب‌الغربا» شهر آمل ، در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.


وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان شرکت کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور رای خود را در برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صندوق انداخت.


همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمود واعظی وزیر ارتباطات دقایقی پیش با حضور در محل وزارت کشور آرای خود را به صندوق انداختند و از ستاد انتخاباتی بازدید کردند و همچنین در جریان روند رأی‌گیری انتخابات قرار گرفتند.


سید محمود علوی وزیر اطلاعات با حضور در حسینیه ارشاد رأی خود را برای انتخابات مجلس دهم و انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت. حجت‌الاسلام محمود علوی در حاشیه حضور در حسینیه ارشاد جهت شرکت در انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در مورد فرمایشات رهبری نسبت به نفوذ، گفت: مقام معظم رهبری نفوذ را به عنوان یک هشدار مطرح کردند، پیشگیری از نفوذ راهبردی است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند و باید با یک مطالعه راهبردی عوامل، منفعت‌ها و مقصدهای نفوذ شناسایی شود. وی افزود: باید یک کار علمی صورت گیرد تا کشور از خطر نفوذ بیمه شود. در این راستا وزارت اطلاعات سربازان گمنام و دستگاه‌های امنیتی در حال تحقق و پیگیری هشدارهای رهبری هستند. وزیر اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون گروه‌های تروریستی و ضدامنیتی در جریان انتخابات دستگیر شده‌اند؟ ‌گفت:‌ فردا در این راستا صحبت می‌کنم. وی در مورد حضور مردم در انتخابات نیز تاکید کرد: همان‌طور که فکر می‌کردیم حضور مردم در انتخابات پرشور بوده و سنگ تمام گذاشتند، مردم با امید در این انتخابات حاضر شدند.


معاون اول رئیس‌جمهوری: رأی مردم هیچ‌وقت زینتی نبوده است


معاون اول رئیس‌جمهوری، امروز با حضور در وزارت کشور و پس از اینکه رأی خود را در صندوق انداخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این حضور با شکوه نشان‌دهنده این است که این انتخابات اهمیت و تأثیرگذاری بسیاری دارد. معاون اول رئیس جمهوری گفت: بر اساس گزارش‌هایی که تا به الان به دست ما رسیده خوشبختانه از ساعات آغازین امروز حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بسیار چشمگیر و گسترده بوده است. اسحاق جهانگیری تصریح کرد: اهمیت جایگاه خبرگان و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهاد تصمیم‌گیری برای مردم روشن و واضح است، نقش رأی مردم هیچ وقت زینتی نبوده است. جهانگیری درباره نقش مردم از انتخابات گفت: نقش مردم همواره در انتخابات تعیین‌کننده بوده است و مردم این اطمینان را دارند که خودشان می‌توانند با حضورشان در انتخابات سرنوشت کشورشان را رقم بزنند. وی ادامه داد: مردم کاندیدایی را انتخاب کنند که به نظرشان نزدیک‌تر باشد. به نظر بنده و با توجه به شواهد موجود و گزارش‌های رسیده امروز یک حماسه دیگر توسط ملت ایران رقم خواهد خورد و دو مجلس قدرتمند شکل خواهد گرفت.


رئیس مجلس خبرگان با انداختن رای در صندوق انتخابات گفت: امروز روزی تاریخی و ماندگار و از ایام‌الله است و مردم آماده‌اند تا نظام را یاری دهند. آیت‌الله محمد یزدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برخی مجالس ما با برخی افراد مواجه شده‌ایم که بیش از آنکه به فکر مردم باشند به فکر منافع خود بوده‌اند و من اعلام کردم این افراد صلاحیت نشستن روی صندلی مجلس را ندارد زیرا بیش از مردم به فکر خود هستند. وی افزود: حضور گسترده مردم صحه گذاردن آنان بر نظام اسلامی و ولایت فقیه است و در حقیقت مسئله همراهی مردم در انتخابات یکی از مهمترین کارهایی است که آنها می‌توانند در قبال کشور خود انجام دهند. رئیس مجلس خبرگان تصریح کرد: همزمانی این دو انتخابات برای صرفه‌جویی در نیروی انسانی و هزینه‌های ملی بود و به همین خاطر یک سال به خبرگان افزوده شد تا این همزمانی صورت گیرد. وی تاکید کرد: خبرگان رهبری در طول قدرت رهبری است و باید افرادی به این مجلس بروند که به وظایف مجلس در درجه اول که تعیین رهبری است، واقف باشند؛ خبرگان محلی برای رتق و فتق امور جاری و روزمره نیست و در حقیقت برای تحکیم فرهنگ اصیل دینی است و باید افرادی که دارای علم فقه و آشنا با مبانی اسلامی هستند وارد آن شوند. یزدی بیان کرد: مجلس جای افرادی که تخصص و تعهد و علمیت لازم را ندارند، نیست؛ در حقیقت مجلس نظارت بر تایید اوصاف رهبری است. وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید با حضور افرادی تکمیل شود که دغدغه زندگی مردم را داشته باشند و به فکر منافع شخصی خود نباشند. یک نماینده باید بداند نماینده کل مردم ایران است نه صرفا افرادی که به او رای داده‌اند و اگر افرادی با وعده‌های بیجا به مردم به دنبال رای باشند اشتباهی حقوقی و قانونی انجام داده اند.وی افزود: مجلس کرسی مقدسی است که مسایل مهم کشور در آن بررسی می‌شود و در این مجلس باید مصالح عامه مردم در نظر گرفته شود و همان‌طور که رهبری فرمودند باید مشکلات مستضعفان در این مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر حل شود. یزدی عنوان کرد: در برخی مجالس ما با برخی افراد مواجه شده‌ایم که بیش از آن که به فکر مردم باشند به فکر منافع خود بوده‌اند که بنده اعلام کردم که این افراد صلاحیت نشستن روی صندلی مجلس را ندارند زیرا بیش از مردم به فکر خود هستند. وی تاکید کرد: باید دلسوزترین مردم وارد مجلس شوند. نمی توان هرکسی را با اطلاعات ساده و سطحی و بدون تعهد به مجلس بفرستیم. نماینده باید به عرصه های داخلی و خارجی احاطه داشته باشد و مردم باید سطح تخصص و تعهد نمایندگان بالاتر بیاورند.


آیت‌الله جنتی: انتخابات تیر سه‌شعبه است


آیت‌الله احمد جنتی رای خود را در صندوق سیار به شماره 1588 در شورای نگهبان انداخت. دبیر شورای نگهبان پس از انداختن رای خود در صندوق سیار شماره 1588 در شورای نگهبان با حضوردر جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که به چه علت در ساعت اولیه اخذ رأی آرا خود را به صندوق انداختید، اظهار کرد: دستور اسلام است که کار خیر را هرچه زودتر انجام دهیم. برای اینکه اگر هر آن این تاخیر رخ دهد ممکن است اتفاقی بیفتد. وی ادامه داد: این یک وظیفه اسلامی است و بنده نیز به شما سفارش می‌کنم هر کار خیری را می‌خواهید انجام دهید، آن را عقب نیندازید. دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: دادن رأی یک وظیفه شرعی است و از وظایف واجب است و بنده در اولین فرصت که صندوق سیار وارد شورای نگهبان شد در پای صندوق حاضر شدم و رأی خود را در صندوق انداختم. جنتی در پاسخ به سوال دیگری درباره تمکین کاندیداها به نتایج انتخابات اضافه کرد: اولین توصیه بنده به کسانی که در انتخابات موفق شدند این است که خودشان قانون را قبول داشته باشند و به آن عمل کنند. وی افزود: به بنده گزارش‌های زیادی دادند که برخی کاندیداها در خیابان‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت تبلیغاتی دارند، اگر بنا باشد از اول کار که هنوز رأی نیاورده‌اند قانون را زیر پا بگذارند در مجلس می‌خواهند چه کار کنند؟ دبیر شورای نگهبان گفت: کاندیداها اگر خواستند به مجلس بروند اولویت‌ها را در نظر بگیرند. اولویت‌های ما در درجه اول مسائل انقلابی،‌ فرهنگی و سپس مسائل اقتصادی است. باید این‌ها درد مردم را بشناسند و خودشان نیز دردمند باشند؛ در واقع کسی که درد ندارد نمی‌تواند به حال دردمند برسد. وی با بیان اینکه اگر کسی ثروتمند باشد نمی‌تواند درد فقیر را بفهمد تصریح کرد: از حالا می‌گویم اگر کسانی که به مجلس بروند دارای ثروت‌های کلان باشند هیچ امیدی به اینکه آن‌ها فکری به حال بیچاره‌ها و افراد مستضعف بکنند نداریم. جنتی درباره شاخصه‌های کاندیداها گفت: ضدانقلاب نباشد، انقلابی باشد، ضداستکباری باشد، حتما در مقابل مستکبرین و به خصوص آمریکا مواضع مقام معظم رهبری را داشته باشد و در مجموع تمام مواضع مقام معظم رهبری را قبول داشته باشد، همچنین در مبارزه با دشمنان در حمایت از مستضعفین باشد و ضد اشرافی بودن را نیز رعایت کند. دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: افرادی که ساده نیستند و افرادی که خودشان تجملاتی هستند نمی‌توانند به فکر بیچارگان باشند. حتما باید افراد ضد اشرافی باشند تا بتوانند خدمت کنند، البته که مردم ما انتظار دارند این افراد همانند خودشان باشند. جنتی با بیان اینکه مردم ما ولایت فقیه را قبول دارند خاطرنشان کرد: کاندیداها نیز باید ولایت فقیه را نه با زبان، بلکه با همه وجودشان قبول داشته باشند؛ درواقع باید همه مواضع مقام معظم رهبری را قبول داشته باشند؛ لذا توصیه من به آن‌ها این است که بتوانند مواضع رهبری را به صورت یک تابلو در مقابل چشم‌شان داشته باشند و در همه موارد از آن استفاده کنند. وی در پایان گفت: ما گفتیم رأی‌گیری و انتخابات، تیراندازی و تیر سه شعبه است که شعبه‌های آن انگلیس،‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی است؛ در واقع این انتخابات گفتن نه به این‌هاست.


سیدحسن خمینی بعد از رأی دادن: ان‌شاءالله حضور مردم در انتخابات خوب باشد


سیدحسن خمینی، صبح امروز با حضور در حسینیه جماران، رأی خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت. پس از حضور یادگار امام در حسینیه جماران، جمعی از حاضران که برای شرکت در انتخابات به محل آمده بودند، شعار «صل علی محمد، بوی خمینی آمد» سردادند. حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، پس از انداختن رأی در صندوق، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پیش‌بینی او را از میزان مشارکت مردمی پرسیده بود، گفت: ان‌شاءالله حضور مردم در انتخابات خوب باشد.


آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار 505 قم در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پیام ما تشکر از استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و ملت جمهوری اسلامی است. وی گفت: ملت ایران همچون گذشته با حضور پرشور و گسترده در این دوره از انتخابات دست رد بر بیگانگان می‌زند. وی با بیان این‌که «ملت ایران پیرو رهبر معظم انقلاب، امام راحل و تابع قرآن و عترت هستند» گفت: ان‌شاءالله این انتخابات برای همه مبارک باشد و نمایندگان ملت در مجلس این امانت را حفظ کنند و نظام را به اهداف اصلی‌اش برسانند. آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه «امروز دشمن با حضور گسترده و میلیونی ملت از اهداف خود ناامید شده است» گفت: نمایندگان ملت باید با همدلی و همزبانی کشور را به نتایج مطلوب برسانند چرا که مردم همواره با حضور در صحنه به استکبار سیلی زده و این بار نیز این سیلی را تکرار خواهند کرد.


دستیار ویژه رئیس‌جمهوری از شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد بازدید کرد. حسین فریدون از نحوه رأی‌گیری در شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بازدید کرد.


سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه با حضور در مسجد قبا رای خود را به صندوق‌های رای مجلس خبرگان و شورای اسلامی انداخت.


آیت‌الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی با حضور در صحن آزادی حرم مطهر رضوی رای خود را برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت.


محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری ظهر امروز رأی خود را برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در شعبه اخذ رای سازمان تبلیغات اسلامی در میدان فلسطین رای خود را برای دو انتخابات به صندوق انداخت.


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی آرای خود را برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صندوق‌های سیار مستقر در محل برگزاری نماز جمعه تهران انداخت.


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین نیز با حضور در مسجد جامع نارمک، آرای خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رأی خود را به صندوق انداخت


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز، امروز به همراه تنی چند از مدیران و مسئولان این دانشگاه در پای صندوق‌های رأی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری حضور یافت و رأی خود را به صندوق انداخت. دکتر حمید میرزاده در حاشیه حضور خود برای شرکت در انتخابات درباره تأثیر حضور مردم در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: «نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست مردم بر پا شده است، بنابراین شرکت در انتخابات یکی از پایه‌های اصلی استواری نظام است.» او شرکت در انتخابات را وظیفه ملی و شرعی مردم ایران دانست و افزود: «وظیفه ملی و اسلامی ماست که در انتخابات شرکت و از نظام خود حمایت کنیم.» میرزاده با بیان اینکه «انتخابات تأثیر بسیار زیادی در سطح بین‌المللی خواهد داشت»، گفت: «جهانیان امروز شاهد خواهند بود که مردم ایران پس از 37 سال همچنان پای نظام خود ایستاده‌اند؛ همچنانکه حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن جلوه دیگری از این پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود که جهان نظاره‌گر آن بود.» او افزود: «انتخابات انسجام و وحدت ملی ما را برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دولت بالا خواهد برد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شعار سال (همدلی و همزبانی دولت و ملت) گفت: «امیدواریم مجلسی به روی کار آید که مشکلات مردم را حل کند و زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را با همکاری دولت بیش از پیش فراهم آورد.» او درباره آینده پیش روی ایران اسلامی پس از برجام و انتخابات گفت: «ان‌شاءالله انتخابات مکمل پیروزی برجام خواهد بود.» میرزاده افزود: «قطعاً با حضور فراگیر مردم در انتخابات و پای صندوق‌های رای، در کنار شرایط جدیدی که پس از برجام در سطح بین‌المللی برای کشور رقم خورده است، این انتخابات با تشکیل یک مجلس همراه و همگام با دولت می‌تواند یک انسجام ملی را برای توسعه کشور به ویژه در شرایط جدید به همراه داشته باشد.»


علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز آرای خود را در صندوق انداخت. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که در یکی از شعب اخذ رأی حضور یافته بود تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، رأی بدهد، گفت: اطمینان دارم که با حضور غیرتمندانه مردم شریف و بزرگوار ایران روز دیگری از عزت و عظمت ایران اسلامی رقم خواهد خورد و شاهد این پیام به جهانیان هستیم که این ملت به رهبری مقام معظم رهبری در همه صحنه‌ها حامی و پشتیبان نظام خود خواهند بود. وی، بر ضرورت توجه مسئولان به این همراهی و پایمردی ملت شریف تأکید کرد و گفت: مسئولان و به ویژه منتخبان مردم در مجلس آینده می بایست امانتدار این اعتماد باشند و تمام همت خود را برای خدمتگزاری و رفع مشکلات آنان به کار گیرند. ولایتی ادامه داد: در این شرایط حساس منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران با ثبات و اقتدار مسیر رشد و تعالی را سپری می‌کند و پیام روشنی به جهانیان خواهد بود که مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته و از اهداف و آرمان‌های نظام دفاع می‌کنند.


اما دو موضوع، از حواشی مهم انتخابات امروز بودند.


یکی موضوع مربوط به تشابه اسمی «مصباح»ها و دیگری، اخباری که از رأی دادن مهدی کروبی، مهندس میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در حصر می‌رسید.


چند اشکال در ستون شهرت فهرست رسمی اسامی نامزدهای خبرگان استان تهران


موضوع اول، مربوط بود به آنچه در شعب اخذ رأی به عنوان نام و شهرت کاندیداها درج شده است.


آنا در این باره نوشت: چند اشکال در فهرست رسمی نامزدهای استان تهران پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در همه شعبه‌های رای‌گیری نصب شده است، به چشم می‌خورد.


در فهرست رسمی نامزدهایپنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، افزون بر نام، نام خانوادگی، نام پدر و کد نامزدی، ستونی نیز به شهرت نامزدهای انتخابات اختصاص دارد که این ستون، در انتخابات خبرگان حائز اهمیت است زیرا برخی از شخصیت‌های روحانی کشور در میان مردم و رسانه‌ها با نامی شناخته‌شده‌‌اند که با نام خانوادگی آنان تفاوت دارد. برای نمونه، نام خانوادگی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطابق مندرجان شناسنامه هاشمی بهرمانی است یا نام خانوادگی آیت‌الله محمد ری‌شهری، در شناسنامه محمدی نیک درج شده است. بر این اساست در ستون شهرت فهرست رسمی نامزدهای استان تهران پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری چند اشکال به چشم می‌خورد که به این شرح است:


1- به شهرت آیت‌الله محمدعلی موحدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت تهران، که در جامعه به نام آیت‌الله موحدی کرمانی شناخته می‌شود، اشاره نشده است.


2- به شهرت آیت‌الله ابراهیم حاج امینی نجف‌آبادی، امام جمعه پیشین قم، که در جامعه به نام آیت‌الله امینی شناخته می‌شود، اشاره نشده است. این درحالی است که به دلیل حضور نامزدی با نام خانوادگی «امین» در فهرست استان تهران امکان اشتباه رای‌دهندگان در این مورد بالاست.


3- برای حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، در ستون شهرت دو لقب ذکر شده است که یکی از آن «مصباح» است در حالی که آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در جامعه به این لقب شناخته شده است.


تذکر دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی به وزارت کشور و شورای نگهبان درباره تشابه اسمی «مصباح»


دفتر آیت‌الله مصباح یزدی اعلام کرد شهرت «مصباح» فقط برای آیت‌الله مصباح یزدی است و این اشتهار به شخص دیگری تعلق ندارد. دفتر آیت‌الله مصباح یزدی کاندیدای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تماس‌های متعدد مردمی به این دفتر و ابراز گلایه و نگرانی از درج عنوان «مصباح» برای یکی دیگر از کاندیداها از سوی وزارت کشور، اعلام کرد: در نامه‌ای رسمی به ستاد انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان به صورت قانونی به این موضوع اعتراض کرده و پیگیر اصلاح این اشتباه در مرحله شمارش آراء شده است.


مقیمی: نامه دفتر آیت‌الله مصباح را به فرمانداری تهران برای رسیدگی اجاع داده‌ایم/ تخلف انتخاباتی در برخی شهرستان‌ها


محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص تشابه شهرت حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم و ‌آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اظهار کرد: نامه دفتر آیت‌الله مصباح را به فرمانداری تهران برای رسیدگی ارجاع داده‌ایم.


مصباحی مقدم: در همه انتخابات گذشته گفته‎ام که هرکس بنویسد «مصباح»، آن رأی مال من است


خبرآنلاین نوشت: اگر چه امروز نامه آیت‌الله مصباح یزدی به وزارت کشور و شورای نگهبان خبرساز شد، حجت الاسلام مصباحی مقدم از قبل این موضوع را پیش بینی کرده بود و در این باره به استانداری نامه نوشته بود.


حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرآنلاین هم از ارسال نامه‌اش در روزهای پیش از این، خبر داده و گفت: من از قبل وظیفه خودم در اینباره را انجام داده و به استانداری و فرمانداری تهران نامه نوشتم و این مسئله را که شهرت بنده "مصباح" و همینطور "مقدم" است را اعلام کردم. این موضوع مربوط به این انتخابات هم نیست. بنده این نامه را در دوره قبلی خبرگان، دوره قبلی و فعلی مجلس و انتخابات میان دوره ای خبرگان مشهد هم نوشته بودم. چون نام مصباح را برای من می نویسند، اگر من اعلام نکنم، آن را به نام من نمی خوانند. گاهی حتی نام «مقدم« را برای من می نویسند، اگر این را هم اعلام نکرده باشم باز هم آن را برای من نمی خوانند. گاهی دو نام مصباح را در یک لیست می آورند که معلوم شود به دو «مصباح» رای داده اند. مصباحی مقدم با بیان اینکه عجیب است که چرا این موضوع در این دوره واکنش برانگیز شده است، ادامه داد: من همیشه در دوره های انتخابات این نامه را نوشته ام و به وظیفه قانونی ام عمل کرده ام. وزارت کشور هم باید به وظیفه قانونی اش در اینباره عمل کند. البته درباره اینکه وزارت کشور قرار است چه اقدامی انجام دهد هنوز چیزی به من اعلام نشده است.


اعلام تصمیم فرمانداری تهران درباره آرای نامزدهای هم‌نام


فرمانداری تهران در جریان برگزاری انتخابات در روز هفتم اسفند و به دنبال طرح برخی مباحث درباره برخی کاندیداهای هم‌نام در حوزه انتخابیه تهران، اطلاعیه‌ای صادر کرد. بنابر اطلاعیه کمیته اطلاع‌رسانی حوزه انتخابیه تهران، با توجه به تشابه اسمی برخی کاندیدا‌ها در انتخابات جاری از مردم شریف استان تهران تقاضا داریم اسم و مشخصات کامل کاندیدای مورد نظر را برای جلوگیری از اشتباه‌های احتمالی در شمارش آرا تهیه یا حتما از کد انتخاباتی داوطلب مورد نظر استفاده کنند. البته طبق ضوابط قانونی آرای اسامی مشابه که هیچ‌گونه علامتی برای مشخص کردن آن‌ها وجود ندارد، به نسبت رأی افراد ذی‌نفع بین آنها تقسیم می‌شود.


اخبار سخنگوی وزارت کشور از محصوران


از روزهای قبل از انتخابات، وقتی رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد که به سؤالات انتخاباتی آنان پاسخ داد، این سؤال مطرح شده بود که آیا به درخواست کروبی برای رأی دادن، پاسخ مثبت داده می‌شود؟


محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور گفته بود که این وظیفه ماست که شرایط رأی دادن را برای همه حتی برای محصوران فراهم کنیم.


امروز در جریان برگزاری انتخابات نیز، مرتبا این سؤال پرسیده می‌شد که آیا کروبی،‌ موسوی و رهنورد توانسته‌اند، رأی دهند.


عصر روز انتخابات، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: مهدی کروبی رأی خود را در صندوق سیار انداخته است. حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور، با حضور در جمع خبرنگاران در مورد رأی دادن مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در حصر هستند، اظهار کرد: از استاندار تهران در این‌باره سؤال کردم و ایشان گفتند کروبی چون امکان حضور در صندوق ثابت را نداشته، صندوق سیار فراهم شده و رأی داده است، اما هنوز در مورد رهنورد و موسوی اطلاعی ندارند، پرس‌وجو می‌کنم و اعلام خواهم کرد.


اما در حالی که سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد حجت السلام کروبی رای داده است، سایت دادستان تهران گفت که مهدی کروبی رای نداده است. (‌اینجا)


دستور استاندار تهران به فرماندار: شرایط را برای رأی دادن موسوی و رهنورد فراهم کنید


استاندار تهران نیز از دستور خود به فرماندار برای فراهم کردن شرایط برای رأی دادن موسوی و رهنورد خبر داد.


به گزارش آنا، سید حسین هاشمی، استاندار تهران در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور گفت: به فرماندار تهران دستور دادم اگر موسوی و رهنورد درخواست رأی دادن داشته باشند، امکان لازم را فراهم آورند و حتما برای اخذ رأی آنها حضور یابند.


به گزارش آنا، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی در اولین دوره 52 درصد، دومین دوره 64/6 درصد، سومین دوره 59/7 درصد، چهارمین دوره 58 درصد، پنجمین دوره 71/1 درصد، ششمین دوره 67 درصد، هفتمین دوره 51/15 درصد، هشتمین دوره 51 درصد، نهمین دوره 64/2 درصد بوده است.


همچنین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجالس خبرگان رهبری، در اولین دوره ۷۷٫۳۸ درصد، دومین دوره ۴۱ درصد، سومین دوره ۴۶٫۳ درصد، چهارمین دوره ۶۰ بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته