دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سارا خادم‌الشریعه: آرزویم این است استادبزرگ مردان شوم

«سارا خادم‌الشریعه» یکی از سه استاد بزرگ جهانی شطرنج زن ایران است که در ١٩ سالگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آمار بالای مدال‌های طلا، نقره و برنز در رقابت‌های آسیایی و جهانی رده‌های مختلف سنی افتخاراتی بوده که او از ١٢ سالگی تاکنون به دست آورده است.
کد خبر : 69253

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شرق، او وقتی به‌عنوان ستاره شطرنج بانوان ایران درخشید که در سال ٢٠١٤ توانست برای اولین‌بار در تاریخ این رشته به مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان در رده جوانان دست یابد. سارا حالا از مسابقات رده جوانان فاصله گرفته و می‌خواهد هوش و ذکاوت خود را در رویدادهای رده بزرگسالان به دنیا ثابت کند. او که به‌عنوان اولین نماینده زن کشور، جواز حضور در سه دوره رقابت‌های جایزه بزرگ شطرنج جهان را به دست آورده است، دو روز پیش شطرنج ایران را سربلند کرد و توانست عنوان نایب‌قهرمانی این رویداد معتبر را در تهران به دست آورد. خادم‌الشریعه کار بزرگ‌تری هم کرد؛ او در حالی شطرنج‌بازان بنام دنیا را شکست داد که موفق شد با کسب امتیازهای بالا یکی از نُرم‌های استادبزرگی شطرنج آقایان در جهان را به دست آورد. آرزوی سارا این است که روزی استادبزرگ شطرنج مردان شود.
فکرش را می‌کردی در دومین تجربه حضورت در این مسابقات نایب‌قهرمان جهان شوی؟
راستش را بخواهید نه. چون در مرحله قبلی این مسابقات در موناکو نفر آخر (دوازدهم) شده بودم، فکرش را نمی‌کردم اینجا دوم شوم. پیش‌بینی من در خوش‌بینانه‌ترین حالت عنوان پنجم یا ششمی بود.
فکر می‌کنی دلیل اینکه این‌قدر توانستی خوب بازی کنی و نسبت به مسابقات موناکو جهش درخور توجهی داشته باشی، چه بود؟
موناکو اولین حضور من در این مسابقات بود و واقعا استرس داشتم. من در آن مسابقات فقط به نام شطرنج‌بازان نگاه می‌کردم. همین موضوع باعث شده بود که نتوانم به بازی‌هایم مسلط باشم، اما در مسابقات تهران واقعا درس گرفته بودم و اعتمادبه‌نفسم خیلی بالا رفته بود. این دفعه دیگر برایم مهم نبود که دارم کنار قهرمانان جهان و اروپا بازی می‌کنم. اینجا فقط به بازی فکر می‌کردم و بس. البته حضور مربی اوکراینی هم در کنارم خیلی به من کمک کرد تا بتوانم در این رویداد بزرگ برنده باشم.
کارت را با این مربی تازه شروع کرده‌ای؟
بله، این مربی بعد از مسابقات موناکو به تهران آمد و من با او خیلی تخصصی‌تر کار کردم. او مربی باتجربه و کاربلدی است. شاگرد او امسال قهرمان جهان شد.
تا پیش از مربی اوکراینی چه کسی مربی‌ات بود؟
من یک مربی هلندی دارم که تا پیش از این مسابقات با او کار می‌کردم. البته از این بعد هم همکاری‌ام را با او ادامه خواهم داد. اما فکر می‌کنم از اینجا به بعد بهتر است از مربی اوکراینی استفاده کنم.
هزینه این مربی‌ها را خودت پرداخت می‌کنی؟
مربی هلندی را بله چون حضور او در تهران تقریبا دائمی است، اما هزینه مربی اوکراینی را که حضورش مقطعی بود و فقط برای این مسابقات به تهران آمده بود، فدراسیون پرداخت کرد. تیم ‌ملی در این مدت هم یک اردو داشت که توسط مربی اوکراینی هدایت می‌شد.
شما در این مسابقات چهار برد و شش تساوی مقابل قهرمان اروپا و نایب‌قهرمان جهان داشتید که خیلی ارزشمند بود. واکنش این شطرنج‌بازان بنام وقتی آنها را شکست دادی چه بود؟
در شطرنج این برد و باخت‌ها و تساوی‌ها طبیعی است. شطرنج‌بازان از من جوان‌تر هم می‌توانند این نتیجه را بگیرند، اما خب در کل واکنش خوبی داشتند و بعد از بازی به من تبریک می‌گفتند.
دو شطرنج‌باز چینی عناوین اول و سومی رقابت‌های تهران را به خود اختصاص دادند. رقابت با آنها برایت سخت بود؟
هر دوی این شطرنج‌بازان خیلی خوب بودند. آنها سابقه قهرمانی در این مسابقات را داشتند. رقابت‌های جایزه بزرگ شطرنج زنان برتر جهان بعد از مسابقات قهرمانی جهان، معتبرترین رویداد این رشته در دنیاست. من در بازی آخرم که مقابل یکی از این چینی‌ها قرار گرفتم، فقط در صورت برد می‌توانستم قهرمان جهان باشم. چون امتیازم کمتر بود و بازی‌های مرحله مقدماتی را در سطح پایین‌تری بازی کرده بودم.
مرحله بعدی مسابقات جایزه بزرگ شطرنج زنان اردیبهشت‌ماه در گرجستان برگزار می‌شود. برای آنجا چه پیش‌بینی می‌کنی؟
خیلی سخت است؛ فکر می‌کنم آنجا می‌شود هم اول شد و هم آخر. من به‌عنوان اولین نماینده زن ایران جواز حضور در این مسابقات را به دست آورده‌ام و تمام تلاشم را می‌کنم در این فرصت باقی‌مانده با آمادگی بالا به این میدان بروم تا ایران را سربلند کنم.
این برای اولین بار بود که ایران توانست میزبانی این رویداد بزرگ را بگیرد، من خوشحالم که از این میزبانی استفاده کامل را بردم و توانستم در کشور خودم نام شطرنج زنان ایران را در دنیا مطرح کنم.
قانون فدراسیون جهانی شطرنج بعد از پایان این مسابقات برای نفرات برتر چیست؟
قهرمان سه دوره این مسابقات، یعنی شطرنج‌بازی که بیشترین امتیاز را دارد، مستقیم به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان راه پیدا خواهد کرد.
فکر می‌کنی شما این شانس را داشته باشی؟
نه من این شانس را ندارم، زیرا دور اول دوازدهم شدم. فکر می‌کنم اگر عنوان خوبی هم در گرجستان بگیرم. جزء پنج، شش نفر رده‌بندی باشم.
چرا شما تنها نماینده زن ایران در جایزه بزرگ تهران بودید؟
به دلیل اینکه به کشور میزبان تنها یک سهمیه می‌دهند. البته در انتخاب‌شدن من هم یک‌سری بحث و حرف‌وحدیث بود که فدراسیون در نهایت انتخابی گذاشت و من در این انتخابی نفر اول شدم.
کار مهم دیگری که شما در این مسابقات کردید این بود که توانستید یکی از نُرم‌های استادبزرگی شطرنج آقایان را در جهان به دست آورید.
بله من قبل از این هم گفته بودم که آرزویم این است که روزی استادبزرگ شطرنج مردان شوم. خدا را شکر فعلا یکی از نُرم‌های آن را به دست آورده‌ام و باید دو نرم دیگر را در رویداد‌های بعدی بگیرم. عملکرد من در این مسابقات بالای دوهزارو ٣٠٠ بود، یعنی از نُرم‌های مسابقات خانم‌ها خیلی بیشتر بود.
این را که می‌گویند استادبزرگی شطرنج آقایان از استادبزرگی خانم‌ها مهم‌تر است چون هوش آقایان بیشتر از خانم‌هاست قبول دارید؟
(می‌خندد) من فکر نمی‌کنم هوش خانم‌ها از آقایان کمتر است، اما نمی‌دانم چرا سطح مسابقات مردان بالاتر و رقابت بین آنها بیشتر است که استادبزرگی‌شان مهم‌تر است.
تا حالا توانسته اید در مسابقات، استادبزرگ‌های مرد شطرنج ایران را شکست دهید؟
ما در مسابقات آزاد که نمونه‌اش جام خزر است زیاد مقابل آقایان مسابقه می‌دهیم. من در بیشتر مسابقاتی که مقابل آقایان بازی کرده‌ام نتیجه‌های خوبی گرفتم. یک‌بار هم آقای محجوب استادبزرگ ایران را بردم که خیلی به ایشان ارادت دارم و حکم مربی من را دارند.
شطرنج جزء آن دسته از رشته‌هایی است که واقعا محروم واقع شده و هیچ سرمایه‌گذاری‌ای روی آن نمی‌شود، طوری که ورزشکاران این رشته هزینه تمام مسابقات و مربی‌هایشان را خودشان پرداخت می‌کنند. الان که ستاره شطرنج‌زنان ایران هستید و عنوان مهمی در مسابقات جایزه بزرگ جهان به دست آورده‌اید، چه انتظاری از مسئولان دارید؟
دلم می‌خواهد اسپانسر برای برگزاری مسابقات شطرنج بیاورند. من به لطف گرفتن امتیاز میزبانی این رقابت‌ها توانستم نایب‌قهرمان جهان شوم. اگر ما بتوانیم اسپانسر داشته باشیم و کمک مالی شویم رویدادهای بیشتری را می‌توانیم میزبانی کنیم. علیرضا فیروزجاه، یکی از پدیده‌های شطرنج آقایان است که در ١٣ سالگی و به تازگی توانست عنوان قهرمانی مسابقات کشوری را از آن خود کند. چرا این شرایط برای او فراهم نباشد که بتواند در رویدادهای جهانی این مقام را کسب کند. ما برای ارتقای سطح، بیشتر نیاز داریم در مسابقات مختلف برون‌مرزی شرکت کنیم، اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی این شرایط فراهم نیست. من در طول سال سفرهای زیادی می‌روم که هزینه آن را باید خودم بپردازم؛ سایر شطرنج‌بازان هم به همین شکل هستند. ما واقعا آینده بسیار خوبی در شطرنج بانوان داریم. همان‌طور که خانم‌ها پورکاشیان و حجازی‌پور قهرمان آسیا می‌شوند، نفرات جوانی هم در تیم ‌ملی داریم که اگر روی آنها سرمایه‌گذاری شود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.



انتهای پیام/

برچسب ها: شطرنج موناکو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته