یک نمونه آماری ساده از اخبار و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی در هفتههای اخیر، البته در حوزه سلامت، نشان میدهد که اگر در دورترین نقطه کشور، خطای کادر درمان، سبب صدمه یا فوت بیماری شده، خبرش را نه فقط ما خبرنگاران که همه کاربران فضای مجازی شنیدهاند و حتی اخبار بعدی، حواشی و عکسها و ویدئوهای آن حادثه نیز بهسرعت دست به دست شده است.
شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که این حوادث و خطاهای پزشکی رو به افزایش است. اتفاقا پاسخ منفی است.
همانطور که وزارت بهداشت به درستی در مورد اخبار سونامی بیماریهایی مثل انواع سرطانها یا بیماریای مثل اماس، اعلام میکند سونامیای در کار نیست بلکه افزایش و دقت روشهای تشخیص و اطلاعرسانی در این حوزهها سبب شده برخی فکر کنند با سونامی این بیماریها روبهرو هستیم، در حوزه خطاهای پزشکی و برخورد کادر بیمارستانی و موارد مشابه هم همین اتفاق افتاده و هر گوشی همراه، به یک رسانه تبدیل شده است.
البته وزارت بهداشت و سایر نهادهای دولتی هم از این امکان بیبهره نمیمانند، تلگرام، اینستاگرام و حتی فیسبوک فرصتی شده تا اگر وزیر بهداشت و سایر همتایانش به بالین مردمی در مناطق محروم میروند و یا نظری در مورد موضوعی دارند، خبر و تصویر و یادداشتش را منتشر کنند.
با این تفاسیر و امکان به نظر میرسد، همزمان با بهرهبردن از این فضاها برای تبلیغ و معرفی چهرهها و عملکرد، وزارتبهداشت نگاهی جدی به این امکان در دست مردم، داشته باشد. کاستیهای نظام سلامت در بحث خطاهای کادر درمان و چه موضوع اخلاق در پزشکی نیازمند کار و برنامه گسترده و قابل توجه است.
*دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری آنا
انتهای پیام/