دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1394 - 10:16
اجلاس تبیین برنامه ششم توسعه برگزار شد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی: نیمی از جوانان کشور در حال تحصیل در دانشگاه هستند

محمدمهدی تهرانچی تاکید کرد باید از ظرفیت جوانانی که وارد دانشگاه می‌شوند با برنامه‌ریزی استفاده کرد که آنها به مشکل کشور تبدیل نشوند.
کد خبر : 69015

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی تهرانچی در پنل آموزشی تبیین برنامه ششم توسعه گفت: «48درصد جوانان بین 18 تا 24 سال کشور در مقاطع مختلف آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند. امروز آموزش عالی از لحاظ جمعیت دانشجویی در محور توسعه قرار گرفته و قرار است تا سال 99، 760هزار و 500 دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تحصیل کنند. اما اگر کارکرد و نگرش آموزش عالی بین سال‌های 95 تا 99 تغییر نکند و اگر برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از این ظرفیت عظیم صورت نگیرد، این میزان دانشجو نه‌تنها به پیشرفت کشور کمک نمی‌کنند بلکه مشکلات زیادی را به بار می‌آورند، اما اگر این گسترش کمی هدایت و منسجم شود، آموزش عالی کارآمد منشأ تحول می‌شود.»


او افزود: «راه‌حل اشتغال باید در تعامل با آموزش عالی انجام شود. در برنامه ششم توسعه مواردی نظیر ساماندهی وضعیت موجود از نظر تشکیلاتی و بهینه‌سازی نظام عملکرد، بحث اشتغال، گسترش و همکاری در حوزه علم و فناوری با دنیا و... لحاظ شده است.»


تهرانچی تاکید کرد رویکرد دانشگاه‌ها باید تغییر کند و کارورزی در نظام آموزش عالی گسترش یابد. او گفت: «همچنین با توجه به اینکه 25 درصد از دانشجویان اروپا و 35 درصد از دانشجویان آمریکا را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند باید میزان دانشجویان خارجی در کشور نیز افزایش پیدا کند تا بتوان از ظرفیت‌های آموزش‌عالی بهترین استفاده را کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته