دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کل بانک مرکزی: آماده حذف صفر پول ملی هستیم/ بانک‌ها مشکلی برای گشایش ال‌سی ندارند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای حذف صفر پول ملی آمادگی داریم، عنوان کرد: اقدام به حذف صفرها نیازمند فراهم شدن شرایطی برای اقتصاد کشور است که یکی از پیش‌نیازهای آن رسیدن به تورم پایدار تک رقمی است.
کد خبر : 68920

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ولی‌الله سیف در حاشیه همایش تبیین سیاست‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: زمانی که به تورم پایدار تک رقمی برسیم بهترین زمان برای اجرای برنامه حذف صفرها از پول ملی است. هر چند که در وضع فعلی حرفی از این موضوع نزده‌ایم،آمادگی لازم وجود دارد و چنانچه به وضع باثبات برسیم، این برنامه عملیاتی خواهد شد.


رئیس شورای پول و اعتبار درباره ادامه برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی اظهار کرد: این برنامه در حال اجراست و مسئولان بانک مرکزی به مردم توصیه می‌کنند تا در سپردن سرمایه‌ها و منابع مالی خود به مؤسسات و بانک‌ها به این موضوع توجه کنند که آیا آنها دارای مجوز بانک مرکزی هستند یا خیر.


وی ادامه داد: مردم بدانند که اگر این مؤسسات و بانک‌ها مجوز نداشته باشند، ریسکی در این سپرده‌گذاری متوجه سرمایه آنها خواهد شد و نباید تحت تأثیر چند درصد نرخ سود بالاتر به آسانیاین ریسک را قبول کنند و پس از آن نیز پول‌شان به راحتی از بین رفته برود.


رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه به طور قطع سال 95 سالی است که فعالیت مؤسسات غیرمجاز در بازار پولی کشور خاتمه خواهد یافت، افزود: بانک مرکزی تا آخرین لحظه حل و فصل معضل موسسات پولی غیرمجاز نسبت به مصون کردن پول‌های مردم در این مؤسسات حساس است و با دقت و همکاری مراجع قضائی و نیروی انتظامی این مسئله را دنبال می‌کند تا دیگر شاهد فعالیت این مؤسسات غیرمجاز در بازار پولی کشور نباشیم.


مسئولان بانک مرکزی به مردم توصیه می‌کنند تا در سپردن سرمایه‌ها و منابع مالی خود به مؤسسات و بانک‌ها به این موضوع توجه کنند که آیا آنها دارای مجوز بانک مرکزی هستند یا خیر

وی ضمن تأکید بر اینکه همه بانک‌ها به سوئیفت متصل شدند، تصریح کرد: اکنون بانک‌ها مشکلی برای گشایش ال‌سی ندارند.


سیف ادامه داد: قبل از رفع تحریم هم بانک‌های تحریم‌شده بدون سوئیفت، ال‌سی گشایش می‌کردند و بانک‌هایی که تحریم نبودند از طریق سامانه سوئیفت با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و ال سی باز می‌کردند.


وی ضمن تأکید بر اینکه بانک‌های تحریمی با برخی بانک‌های خارجی از جمله یکی از بانک‌های چین کار می‌کردند، اظهار کرد: بعد از رفع تحریم‌ها بانک‌ها به دنبال برقراری روابط کارگزاری رفتند و همزمان سوئیفت رفع تحریم شد اما برقراری زیرساخت‌های ارتباطی در بانک‌های ایرانی کمی زمان برد.


سیف بیان کرد: بانک‌های تحریمی بدون سوئیفت، ال‌سی مخابره می‌کردند و اکنون پس از اتصال به سوئیفت این کار را انجام می‌دهند و مشکلی ندارند.


وی درباره موانع برقراری ارتباط کارگزاری بانک‌ها نیز گفت: شبکه کارگزاری به تدریج در حال شکل‌گیری است. در گذشته تعداد زیادی کارگزاری در دنیا داشتیم و اکنون نیز به تدریج در حال اضافه شدن است. هر چند نمی‌توان گفت اکنون دقیقا به تعداد کارگزاری‌های قبل از تحریم کارگزاری داریم،به تدریج این روند افزایش پیدا می‌کند.


رئیس کل بانک مرکزی درباره منتفی شدن ارائه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بیان کرد: از این جهت با آنها موافق هستیم زیرا مردم برای خرید نباید منتظر کارت اعتباری باشند و از سوی دیگر نیز ما اعلام نکرده‌ایم که به همه آحاد مردم این کارت را ارائه می‌کنیم.


طرح خرید اعتباری کالای ایرانی متوقف و منتفی نشده است. بانک‌ها دستورالعمل دارند و می‌توانند کارت صادر کنند

وی اضافه کرد: مردم در مراجعه به بانک‌ها می‌توانند در مورد کارت اعتباری اقدام کنند و دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده اجازه صدور این کارت را داده است و می‌توانند بر اساس این دستورالعمل اقدام کنند.


سیف با تأکیدبر اینکه طرح خرید اعتباری کالای ایرانی متوقف و منتفی نشده است، خاطر نشان کرد: بانک‌ها دستورالعمل دارند و می‌توانند کارت صادر کنند اما افراد منتقد می‌گویند چرا کارت‌های اعتباری به کل آحاد جامعه اختصاص داده نشده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته