دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون اول رئیس‌جمهوری: بیکاری چالش امروز و فردای کشور است/ رأی بیشتر به معنی امید و تدبیر بیشتر در کشور است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: متأسفانه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دو برابر نرخ بیکاری عادی است و از این رو بیکاری چالش امروز و فردای کشور است.
کد خبر : 68903

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، اسحاق جهانگیری در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در محل اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه برنامه ششم توسعه سومین سند چشم‌انداز کشور است، افزود: قصد داریم در نهایی شدن این برنامه از نظرات نخبگان بهره‌مند شویم.


وی ادامه داد: این دولت فضایی را فراهم کرده است تا در تصمیم‌گیری‌ها از نظرات نخبگان استفاده کنند و تا جایی پیش‌رفته است که نقدها را درباره عملکرد خود می‌پذیرد.


جهانگیری با بیان اینکه برنامه ششم از آن جهت حائز اهمیت است که تمام اهداف و برنامه‌ها را برای توسعه پنج ساله تعیین کند، اظهار کرد: سیاست‌گذاری برای برنامه‌ریزی یکی از ضرورت‌های گریزناپذیری است که دولت به آن نیاز دارد.


وی تأکید کرد: اکنون اداره کشور دیکته می‌کند که باید برای پیشبرد اهداف برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و اینکه برخی می‌گویند دولت اعتقادی به برنامه‌ریزی ندارد، حرف صحیحی نیست.


معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن تأکید‌ بر اینکه برنامه ششم توسعه با استفاده از تجارب برنامه‌های قبلی تهیه شده است، تصریح کرد: اینکه بر اساس رهیافت‌ها بدانیم کجا هستیم و کجا خواهیم رفت از اهداف مهم این برنامه است و خوشبختانه پس از انقلاب از تجارب پنج برنامه توسعه بهره برده‌ایم.


مقابله با ورود کالاهای چینی یکی از دغدغه‌های دولت است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم

وی اظهار کرد: اکنون از نظر منطقه‌ای در شرایط حساسی قرار داریم و درگیری‌های ایجادشده رقابت ناصحیحی را شکل داده است. ایران اکنون کشور باثبات منطقه است بنابراین باید به گونه‌ای عمل شود که حرف تأثیرگذار مهم را ایران بزند.


جهانگیری با بیان اینکه شرایط منطقه تغییر کرده است، افزود: اکنون پس از یک دوره اُفت قیمت نفت با شرایط حساسی روبه‌رو هستیم و اقتصاد چین که موتور محرک اقتصاد جهان بود، با افت تولید مواجه شده که تأثیر آن در اقتصاد ما قابل مشاهده است. همچنین مقابله با ورود کالاهای چینی یکی از دغدغه‌های دولت است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.


وی تصریح کرد: برنامه ششم نیازمند نگاه راهبردی با در نظر گرفتن شرایط داخلی بین‌المللی است.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه سند چشم‌انداز در دو برنامه و افق پیش‌رو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سند چشم‌انداز با اهداف مشخص وضع روشنی را در افق 1404 برای ایران تدوین کردند که این سال باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد.


وی ضمن تأکید‌ بر اینکه دو برنامه طی 10 سال سند چشم‌انداز با وفور درآمدهای نفتی سپری شد، ادامه داد: زمانی که دولت تدبیر و امید به شاخص رقبای خود نگاه می‌کند مشاهده می‌کند که وضع خوبی ندارد و قرار بود رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی داشته باشد که در 10 سال ابتدایی حدود 2/8 درصد رشد داشته‌ایم.


جهانگیری عنوان کرد: اکنون نیازمند جبران عقب‌ماندگی هستیم و کشور باید عزم خود را برای برداشتن گامی بلند و استوار در سال‌های آتی جزم کند.


وی روند گذشته و 10 ساله سند چشم‌انداز را به هیچ وجه مناسب ندانست و گفت: باز هندسی و اصلاح ساختارها و تفکرها نیازهای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز است.در وضع فعلی، با این میزان درآمد نفتی بدون اصلاح ساختارها نمی‌توانیم موفق شویم.


وی با بیان اینکه ایجاد انسجام و وحدت رویه قوه‌ها و نهادها شأن نزول اقتصاد مقاومتی است، افزود: همه دستگاه‌ها و نهادها باید درباره چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی گزارش دهند تا بتوانیم برنامه ششم را تدوین کنیم و در گام اول وضعیت موجود را بررسی کرده و چالش‌ها و تنگناهای کشور را استخراج کنیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: زمانی که دولت تدبیر و امید کشور را تحویل گرفت با چالش‌های بسیاری مواجه بود به همین دلیل در نخستین روز مشکلات را فصل‌بندی کردیم و طی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت راهکارهایی را در نظر گرفتیم.


وی تأکید کرد: دولت درطول دو سال و نیم گذشته در تمام سیاست‌های برنامه‌ریزی‌شده موفق عمل کرده است و اینکه بعضی‌ها عملکرد دولت را نقد می‌کنند (به این دلیل است) که انتظار دارند تا برنامه‌های بلندمدت دولت، نتایج کوتاه مدتی بدهد و مشکلات حل شود.


جهانگیری با بیان اینکه نارسایی در نظام تأمین مالی و سیستم بانکی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در روند نامطلوب کشور دارد، عنوان کرد: 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی و حجم بدهی دولت نیز از طرف دیگر شرایط را دشوار کرده است.


وی ادامه داد: وجود بازار غیرمتشکل پولی و مؤسسات غیرمجاز که از سوی مرکز یا نهادی تشکیل شده باعث بروز بازار کاری غیرمتشکل در کشور شده که تمام موارد یاد شده جزء مشکلات کشور است.


جهانگیری تصریح کرد: 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام عمرانی در دولت وجود دارد که در سال گذشته بودجه دولت برای اتمام آن 30 هزار میلیارد تومان و در سال 91 این مبلغ 10 هزار میلیارد تومان بوده است. این نیز از جمله مشکلاتی است که به دلیل عدم مدیریت در دولت قبل به وجود آمده است.


به گفته وی، صندوق‌های بازنشستگی ایجاد می‌شوند تا یک فرد بازنشسته از ردیف بودجه‌ای دولت خارج و از طریق صندوق بازنشستگی منابع خود را دریافت کند اما متأسفانه تمام حمایت‌های مالی صندوق بازنشستگی از سوی دولت است و نه ‌تنها باری از دوش دولت برداشته نمی‌شود بلکه اکنون تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت شده است.


این عضو کابینه دولت یازدهم تأکید کرد: وضعیت آب شرب، کشاورزی و زیرزمینی همچنین محیط زیست برای شهرهای تهران، اهواز و مشهد که زندگی آنها را به مخاطره انداخته از دیگر موارد مهم کشور است که در برنامه ششم توسعه برای آن برنامه‌ریزی شده و مورد توجه قرار گرفته است.


وی اجرای نامناسب خصوصی‌سازی برای اداره کشور را یکی از مهم‌ترین موضوعات جدایی‌ناپذیر از دولت دانست و گفت: متأسفانه فضا به گونه‌ای پیش‌رفته که خصوصی‌سازی با هدفی که مدنظر بود، انجام نمی‌شود. همچنین سیستمی شدن دستگاه‌ها در اقتصاد برخلاف شعارها صورت نگرفته و بیش‌تر برای بهره‌برداری سیاسی بوده است.


جهانگیری ریشه‌کن شدن فساد را از دغدغه‌های اصلی مسئولان دولت یازدهم دانست و افزود: برخی احساس می‌کنند این دولت، دولتی ساده است و اگر آدرسی غلط بدهند دولت به دنبال آن خواهد رفت. حتی اگر نزدیک‌ترین فرد به کابینه باشد و دستش آلوده شود هیچ خط قرمزی وجود ندارد و با آن برخورد می‌شود. حساسیت به فساد تنها درباره (دوره) گذشته نیست و اکنون نیز نسبت به فساد حساسیت داریم.


معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرد: نظام کارشناسی ایران از دیگر مباحث مغفول مانده در دولت گذشته است که اکنون از دغدغه‌های دولت یازدهم به شمار می‌رود و به عنوان مهم‌ترین سرمایه به حساب می‌آید.


وجود بازار غیرمتشکل پولی و مؤسسات غیرمجاز تشکیل شده از سوی مراکز یا نهادها باعث بروز بازار کاری غیرمتشکل در کشور شده است که تمام موارد یاد شده جزء مشکلات کشور است

وی افزود: متأسفانه سازمانی مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که قلب برنامه‌ریزی کشور است در دولت گذشته از بین رفت اما دولت یازدهم با دقت، همت، پشتکار و صداقت برنامه‌ریزی برای مباحث مختلف را دنبال می‌کند.


جهانگیری با بیان اینکه باید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تمام بخش‌ها اجرایی شود، عنوان کرد: نیروهای مسلح باید پاسخگو باشند که بخش دانش‌بنیان چقدر در آن سازمان اجرایی شده است و آیا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش برون‌زایی و درون‌زایی اجرا شده است یا خیر. البته قوه قضائیه و دولت نیز باید در این باره توضیح دهند.


وی با اشاره به اینکه دولت بعد از برنامه ششم 12 برنامه ملی را از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استخراج کرده است، تصریح کرد: طرح برون‌گرایی، عدالت بنیادی، استفاده از توان و تولید داخلی، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، انضباط مالی و کاهش درآمد نفتی، افزایش استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفتمان‌های اقتصاد ملی، شفافیت‌سازی و عدالت اداری و مالی کشور، اجرای برنامه‌های دانش‌بنیان در بخش اقتصادی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود و هر کدام از این برنامه‌ها با ریاست یک وزیر دنبال می‌شود.


این عضو کابینه دولت یازدهم ضمن تأکید بر اینکه دولت بعد از برنامه ششم توسعه به صورت جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند، افزود: برنامه ششم محصول طبیعی اقتصاد موجود است. همچنین در مقطعی تصمیماتی گرفته شد که منابع کشور بیشتر به هدر رفت اما ما در صدد آن هستیم تا با اجرای برنامه‌هایی مناسب مانع هدر رفت منابع کشور شویم.


وی با بیان اینکه برخی اتفاقات در گذشته بیش از آنکه تخریب‌‌کننده منابع اقتصادی باشد بیشتر سرمایه‌های اجتماعی کشور را هدف قرار داده بود، عنوان کرد: اکنون ما زمان اندکی برای دستیابی به شاخص‌های توسعه داریم و باید به نقطه‌ای برسیم تا با خیزی بلند بتوانیم فضا را برای رسیدن به اهداف خود فراهم کنیم.


جهانگیری ادامه داد: البته باید بگوییم در چند سال گذشته کشور مدام مورد هجوم تهدیدهای مقام‌های مسئول کشورهای دیگر قرار گرفته که خوشبختانه پس از دو سال تمام این موضوعات کنار رفته است.


وی با بیان اینکه برجام خلق فرصتی برای منزلت کشور و بازسازی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: باید معیشت مردم به حرکت در بیاید و مردم در سال 92 کاری کردند که تهدیدها از بین برود و همچنین در سال 94 نیز باید کاری کنند تا اقتصاد کشور به چرخش دربیاید.


معاون اول رئیس‌جمهوری به گفت‌وگو و تعامل بخش‌های مختلف در سطح ملی برای توسعه اقتصاد اشاره کرد و گفت: باید امید و اعتماد در کشور تقویت شود که اکنون فرصت انتخاب زمان مناسب برای ترمیم تنگناهای گذشته در بخش سیاسی و مدیریتی کشور وجود دارد.


وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری به بنده و تعدادی از وزرا مأموریت دادند تا با بسیاری از افراد تعامل کنیم اما اکنون زمان مناسبی نیست و بعداً می‌گوییم در این تعاملات ما چگونه ورود کرده و چه دستاوردها و شکست‌هایی داشته‌ایم اما باید تأکید شود که امروز راهی جز تعامل وجود ندارد.


جهانگیری با بیان اینکه هر چه جریانات سیاسی فعال‌تر باشند انتخابات پر شورتری در پایان هفته خواهیم داشت، خاطر نشان کرد: ملت در خلق حماسه بزرگ از این فرصت استفاده کنندو به پای صندوق‌های رأی بروند. رهبری نیز در سخنان خود تأکید کردند که اگر نظام را هم قبول ندارید به پای صندوق‌های رأی بروید و من نیز تأکید می‌کنم رأی بیشتر به معنی امید و تدبیر بیشتر در کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته