دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شبکه الجزیره و ایندیاتایمز گزارش منتشر کرده‌اند

دختر نقاش ایرانی چهره تانک‌های متروکه افغانستان جنگ‌زده را تغییر می‌دهد + تصاویر و ویدئو

شبکه تلویزیونی الجزیره و روزنامه ایندیاتایمز فیلم‌ها و عکس‌هایی از فعالیت ندا طیبی، دختر ایرانی که روی بدنه تانک‌های باقی مانده از جنگ در افغانستان نقاشی می‌کند، منتشر کرده‌اند.
کد خبر : 68891

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، ندا طیبی دختر هنرمند ایرانی برای زیباسازی مناطق جنگ‌زده افغانستان تلاش می‌کند و برای اینکه بدنه های زنگ زده تانک های برجا مانده از جنگ را هدف قرار داده است.



این هنرمند که مدتی پیش موضوع گزارش روزنامه گاردین بود، اکنون توجه رسانه‌هایی مانند شبکه تلویزیونی الجزیره را جلب کرده است. روزنامه ایندیاتایمز روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «یک هنرمند ایرانی تغییر چهره‌ای باورنکردنی به تانک‌های متروکه افغانستان جنگ‌زده می‌دهد» تصاویری از فعالیت‌ها و آثار ندا طیبی در افغانستان را منتشر کرده است.



در ابتدای این گزارش آمده است: «ندا طیبی موقعی که در سال 2015 به‌منظور کار برای یک مجله هنری به افغانستان می‌رفت، نمی‌دانست که چه تأثیر عمیقی بر زندگی مردم خیّر خانا در حومه کابل، پایتخت افغانستان بر جا می‌گذارد.»



بابینز آبراهام نویسنده ایندیا تایمز با اشاره به اینکه این هنرمند 28 ساله سعی کرده است با تنها ابزاری که در اختیار دارد، شادی را به زندگی مردمی بازگرداند که سه دهه جنگ را تحمل کرده‌اند.



ندا طیبی گفته که مضمون این نقاشی‌ها را از طرح‌های هنر سنتی ایران که در خانه دوران کودکی‌اش در کرج وجود داشته، الهام گرفته است.






گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره از آثار ندا طیبی- فرمت: MP4- زمان: 2 دقیقه و 20 ثانیه- حجم: 26.9 مگابایت


وی درباره انگیزه‌های انسانی آثارش توضیح داده و درباره تانک‌های متروکه باقی‌مانده که به عنوان نماد جنگ به بوم آثارش بدل شده‌اند، گفته است: «من یک‌خرده با نقاشی روی تانک‌ها مشکل داشتم، چون ممکن بود باعث شود کارم سیاسی به‌نظر برسد. اما نمی‌توان تانک‌ها را از تاریخ (افغانستان) حذف کرد.»



ندا طیبی در آذر ماه سه تانک را در دره پنجشیر در نزدیکی آرامگاه احمد شاه مسعود، قهرمان ملی جنگ افغانستان نقاشی کرده و در آن زمان مورد توجه روزنامه بریتانیایی گاردین قرار گرفته بود.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته