دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سخنگوی دولت: به هیچ عنوان یارانه افراد محروم قطع نخواهد شد/ به تورم تک رقمی دست خواهیم یافت

سخنگوی دولت یازدهم با‌ بیان اینکه اکنون 75 میلیون نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند، عنوان کرد: به هیچ عنوان یارانه افراد محروم را قطع نخواهیم کرد.
کد خبر : 68853

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدباقر نوبخت در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: برنامه ششم توسعه یازدهمین برنامه تدوین شده در کشور است که شش برنامه آن قبل از انقلاب و پنج برنامه بعد از انقلاب تدوین شده بود.


وی با بیان اینکه در برنامه‌های قبلی مقرر شده بود که در یک دوره پنج ساله همه مسائل کشور مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار گیرد، افزود: ما در این برنامه در کنار کلی‌نگری به چند موضوع خاص طی سال‌های 95 تا 99 پاسخ می‌دهیم و این برنامه علاوه بر جامع‌نگری مسئله‌محور است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار کرد: با نگاه به سیاست‌های فکری که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده این برنامه به رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره‌وری در چهارچوب اقتصاد مقاومتی بر اساس قوانین اسلامی و تعامل با جهان تدوین شده است.


آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی از محورهای بااهمیت برنامه ششم توسعه


وی ضمن تأکید‌ بر اینکه قصد ما این است که طی پنج سال آینده چند موضوع مهم را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: در این برنامه مواردی وجود دارد که اگر به آنها دست پیدا نکنیم، با بحران مواجه خواهیم شد و باید در برنامه ششم به جد مورد حمایت قرار گیرند و آن نیز آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی هستند.


معاون رئیس‌جمهوری به موضوعات مورد توجه آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: ابعاد مختلف کشور اعم از زاگرس در غرب، البرز در شمال و همچنین بخش‌های شرقی و جنوبی کشور مورد توجه قرار خواهند گرفت و همچنین مسائل مربوط به سواحل مکران و خلیج فارس و برخی سواحل ما که مربوط به اقیانوس هند می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفته و سعی می‌شود از این ظرفیت‌ها استفاده شود.


وی با بیان اینکه ما بر روی بخش‌های تحت عنوان پیشران توسعه متمرکز شده‌ایم، افزود: معدن، صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، فناوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین انرژی از جمله این موارد است.


نوبخت ادامه داد: ما برای رسیدن به یک رشد هشت درصدی نقش و سهم هر کدام از بخش‌های مختلف را در اقتصاد بررسی کرده‌ایم تا بتوانیم از منابع اقتصادی آنها استفاده کنیم.


وی تصریح کرد: دغدغه‌های ما در محیط کسب و کار این است تا بتوانیم تمام پیشرفت‌های به دست آمده در این سال‌ها و برجام را حفظ کنیم.


مقدماتی را برای نرخ بیکاری 7 درصدی تا سال 99 فراهم کرده‌ایم


این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: مقدماتی را برای نرخ بیکاری هفت درصدی تا سال 99 فراهم کرده‌ایم و پس از نرخ بیکاری،‌ تأمین مالی مدنظر دولت قرار گرفته است زیرا بدون آن نمی‌توان به رشد هشت درصدی دست یافت.


وی درباره بهره‌وری نیز گفت: 2/8 درصد از این رشد هشت درصدی به موضوع بهره‌وری بازمی‌گردد.


نوبخت افزود: هیچ توسعه‌ای مورد پسند دولت یازدهم نیست مگر اینکه بهبود وضعیت محرومان و بخش‌های آسیب‌پذیر در آن دیده شود.


توانمندسازی فقرا و محرومان مورد تأکید دولت است


وی با بیان اینکه توانمندسازی فقرا و محرومان مورد تأکید دولت است، تأکید کرد: تلاش برای ثبات در نوسانات نرخ ارز برای نگهداری ارزش پول کشور از جمله موارد دیگری است که در این برنامه به آن توجه شده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه تمام اسناد برنامه توسعه ششم در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: تنها یک سند که به احکام پرداخته شده است برای شروع فرآیند برنامه توسعه ششم نیازمند تأیید مجلس است و باقی موارد جزء وظایف دولت به حساب می‌آید.


وی درباره اسناد برنامه نیز اظهار کرد: ما برای 12 موضوع فرابخشی و 17 موضوع بخشی اهداف کلی را توضیح داده‌ایم و اهداف کمی را نیز بر اساس سال‌ها عنوان کرده‌ایم. همچنین راهبردها و سیاست‌ها و اقدامات اساسی را به شکل شبکه‌ هرمی با شفافیت در این برنامه مطرح کردیم.


معاون رئیس‌جمهوری افزود: ما برای هر یک از 27 موضوع به تفکیک مشخص کرده‌ایم که در هر سال چه کارهایی باید انجام شود و برای هر فردی که قرار است در این زمینه فعالیت کند، اسناد این برنامه کاملا واضح و روشن است.


وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه در واقع سومین برنامه از سند چشم‌انداز و اولین برنامه برای اجرای اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری تأکید داشتند که برنامه‌ای مادر برای اقتصاد مقاومتی باشد.


نوبخت تأکید کرد: ما در این برنامه از آخرین برنامه‌ها و الگوهای اقتصادسنجی، الگوهای اقتصاد کلان و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرده‌ایم.


وی با بیان اینکه در این برنامه‌ از برنامه‌ریزی غلطان استفاده شده است، عنوان کرد: از آنجا که باید خود را برای رشد‌های بالاتر از هشت درصد آماده کنیم به همین دلیل برنامه‌ای تنظیم کرده‌ایم تا بر اساس آن به مواردی بالاتر از رشد هشت درصد دست یابیم.


در برنامه ششم توسعه به تورم تک رقمی دست خواهیم یافت


نوبخت ادامه داد: اهداف کمی مورد نظر ما با نگاه به اسناد فرادستی است و بر این اساس رشد هشت درصدی سالانه را در نظرگرفته‌ایم که در کنار آن یک سوم این رشد از محل بهره‌وری صورت می‌گیرد و همچنین در این برنامه به تورم تک رقمی دست خواهیم یافت و نرخ بیکاری نیز تا 7 درصد کاهش خواهد داشت.


وی گفت: در این برنامه رشد ناخالص داخلی به 8 درصد، تشکیل سرمایه ناخالص داخلی به 15/4 درصد، نسبت سرمایه‌گذاری به تولید به 38 درصد خواهد رسید و همچنین نرخ تورم از 12/8 درصد به 8/9 درصد می‌رسد.


سخنگوی دولت همچنین ضمن تأکید بر کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی اظهار کرد: سهم منابع نفتی در این برنامه از 31/5 درصد به 22 درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.


وی خاطر نشان کرد: در پایان این برنامه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که امسال 6/5 درصد است تا 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب