دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 16:54
انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می‌کند

نخستین میزگرد تخصصی جامعه شناسی با موضوع ریزگرد

انجمن جامعه شناسی ایران روز یکشنبه 17 اسفند ماه، نخستین میزگرد تخصصی جامعه شناسی را با موضوع ریزگرد برگزار می‌کند.
کد خبر : 6869

به گزارش گروه اجتماعی آنا، نگاه جامعه‌شناختی و اقلیمی به پدیده ریزگرد؛ خاستگاه، پیامدها و راهکارهای مهار و انطباق با آن رشته بسیار مهم و معروف «جامعه شناسی محیط زیست» بر اساس اهمیت ورود مطالعات اجتماعی در موضوعات زیست‌محیطی تاسیس شده است.


مسایل فرهنگی، اجتماعی و بخش‌هایی از برنامه‌ریزی شهری، از جمله موضوعاتی است که ضرورت ورود رویکرد جامعه‌شناسانه به بحث‌های محیط زیست را نشان می‌دهند. اطلاع رسانی و نیز تغییر در نگرش‌ها و رفتارها که به مساله‌ی تغییرات اجتماعی مربوط می‌شود و از جمله دغدغه‌ها و ضرورت‌های انطباق با مساله‌ی تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن است، اهمیت ورود جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی و دیگر زیرشاخه‌های علوم اجتماعی را نشان می‌دهد.


ضمن اینکه محیط زیست موضوعی بین‌رشته ای است و ابعاد مختلف آن در حوزه‌های مختلف علمی قابل بررسی است. در چهار مفهوم خاستگاه، پیامدها، راهکارهای مهار و انطباق، که موضوع اصلی میزگرد است، جامعه‌شناسی محیط زیست به معنای خاص و جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی به مفهوم عام می‌توانند و باید ورود پیدا کنند.


این رشته و این هم-پیوندی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم با برگزاری این سلسله نشست‌ها که اولین نشست آن هفته آینده برگزار می‌شود، بتوانیم این پیوند بین رشته‌ای را درحوزه محیط زیست تقویت کنیم.
زمان: یکشنبه 17 اسفندماه 1393 ساعت 14 تا 16
مکان: بزرگراه جلال آل احمد، پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه اول، سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته