برنامههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی حرکت به سمت مرجعیت علمی در منطقه و جهان است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دبیرخانه منطقه آمایشی یک که با حضور مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، بابل، سمنان، گیلان، گلستان و شاهرود برگزار شد، به روند تدوین و اجراییسازی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «نهادینهسازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت، گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت، تمرکز بر علوم و فناوریهای نوین، حضور در عرصههای آموزشی منطقهای و جهانی و نهادینهسازی اخلاق حرفهای از جمله محورهای مهم این برنامهها است».
لاریجانی افزود: «در این برنامهها به بهرهمندی از فناوریهای نوین در آموزش عالی سلامت، ارتقای منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت، تمرکز زدایی در نظام آموزش عالی سلامت، خلق ثروت دانشبنیان در عرصه آموزش عالی سلامت و تولید و بومیسازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سلامت نیز توجه ویژهای شده است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برخی از دستاوردهای علمی کشور در دهههای گذشته گفت: «این شواهد نشان میدهد بسترهای مناسبی برای دستیابی کشور به مرجعیت علمی در منطقه و جهان در برخی حوزهها وجود دارد و لازم است با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کسب مرجعیت علمی در حیطههای مختلف دانش نقشه راه روشن و آیندهنگارانهای در مسیر کسب مرجعیت طراحی شود.»
لاریجانی به راهاندازی تخصص پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: «رشته تخصصی پزشک خانواده در ۸ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور از سال جاری با ۷۰ نفر پذیرش دستیار آغاز شده است.»
او یکی از ابعاد آموزش پاسخگو در نظام سلامت را تلاش برای تامین نیازهای کشور به منابع انسانی کارآمد نام برد و افزود: «با توجه به کمبود نیرو در برخی رشتهها، تربیت نیروهای مورد نیاز نظام سلامت به عنوان یکی از اولویتهای مهم وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به پتانسیلهای بالا در منطقه شمال کشور و همدلی و همراهی که بین روسای دانشگاههای منطقه ۱ آمایش وجود دارد گفت: «با توجه به بستری که برای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور فراهم شده انتظار میرود ترجمان بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در همه رشتههای علوم پزشکی کشور تدوین گردد و به عنوان نقشه راهی روشن برای این رشتهها ملاک عمل قرار گیرد.»
در این نشست برنامه عملیاتی تحول و نوآوری آموزش عالی سلامت منطقه یک آمایش آموزش عالی سلامت کشور تصویب شد.
انتهای پیام/