دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1394 - 16:58

دود بخورید تا چاق شوید!

پژوهش‌های آزمایشگاهی از ارتباط میان آلودگی هوا و چاقی مفرط حکایت دارند.
کد خبر : 68577

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، موش‌های آزمایشگاهی که هوای بسیار آلوده شهر پکن را تنفس کرده‌اند، پس از سه تا هشت هفته قرار گرفتن در معرض آلودگی، اضافه وزن پیدا کرده و همچنین به اختلالات قلبی، تنفسی و متابولیک مبتلا شده‌اند.


پژوهشگران دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا به منظور مطالعه اثر آلودگی هوا، موش‌های باردار و بچه‌های آنها را در دو محفظه قرار دادند که یکی از آن‌ها در معرض هوای گرفته شده از فضای شهر پکن و دیگری شامل یک فیلتر هوا بود که بسیاری از ذرات آلودگی هوا را حذف می‌کرد.


ریه و کبد موش‌های باردار پس از 19 روز قرار گرفتن در در معرض هوای آلوده سنگین‌تر شد و التهاب بافت در این اعضا در آنها بروز پیدا کرد. کلسترول LDL این موش‌ها 50 درصد بیشتر، تری گلیسیرید 46 درصد بالاتر و کلسترول آنها به‌طور کلی 97 درصد بالاتر بود. سطح مقاومت به انسولین که شاخصی برای دیابت پیشرونده از دیابت نوع 2 است نیز در این موش‌ها بالاتر از همتایان‌شان بود که هوای تمیز تنفس کرده بودند.


نتایج مشابهی نیز در در بچه‌ موش‌ها، که در همان محفظه با مادران خود نگه داشته شده‌ بودند، دیده شد.


با افزوده شدن زمان، نتایج تغییر کرد. آثار منفی آلودگی هوا در هشت هفته کمتر از قبل مشخص بود، در عین حال وزن موش‌ها در این مدت بیشتر شد که این امر نشان می داد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی به واکنش‌هایی جبرانی منجر می‌شود که سوخت و ساز را تغییر می‌دهد و در نهایت وزن بدن افزایش می دهد. بعد از هشت هفته به‌طور متوسط موشهای ماده در معرض آلودگی هوا 10 درصد و موش‌های نر 18 درصد از آنهایی که در معرض هوای پاک قرار داشتند، سنگین‌تر شدند.


به گفته دانشمندان نتایج این تحقیق را می‌توان در مورد انسان نیز معتبر دانست، اما پژوهش‌های بیشتری لازم است.


نتایج این پژوهش که به همت بنیاد ملی علوم طبیعی چین انجام شد، در the Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology منتشر شده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: پکن کلسترول
ارسال نظر
هلدینگ شایسته