دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1394 - 13:00
در جلسه علنى شوراى شهر تهران عنوان شد؛

چمران: ساخت ایستگاه مترو فاطمى - تجریش - نیاوران مغایر طرح تفصیلى نیست

در جریان دویست و چهلمین جلسه علنى شوراى شهر تهران بند 2تبصره 23لایحه بودجه شهردارى تهران به تصویب رسید و رییس شورای شهر تهران گفت: این بند مغایرتی با طرح تفصیلی ندارد و این فرصتی بسیار عالی برای شهر تهران و کاهش ترافیک خیابان ولیعصر(عج) است.
کد خبر : 68449

به گزارش خبرنگار اجتماعى خبرگزارى آنا در جریان جلسه علنى شوراى شهر امروز علیرضا دبیر درباره تبصره ۲۳ بودجه توضیح داد: پیشنهاد شهرداری برای توسعه خطوط مترو هزار و نهصد و ۹۰ میلیارد تومان بوده و شورا آن را در ردیف های بودجه به ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسانده است. اکنون در تبصره های بودجه نیز امکان دیگری را برای مترو ارائه داده ایم.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که منطقه اعتبار لازم برای تملک املاک مترو را نداشت و حداکثر ۲۰ میلیارد تومان در هر منطقه اعتبار وجود داشت. بنابراین مناطق مجبور بودند مازاد یا فاقد عمل کنند. از محل بند یک این تبصره تاکنون شهرداری ۲۵۰ میلیارد تومان عملکرد داشته است. اگر خدا کمک کند شهرداری دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را محقق کند و دولت هم برای تحقق فاینانس کمک کند ۵۰ درصد آن توسط دولت تقبل می شود. خط ۶ و ۷ به ایستگاه های زیادی نیاز دارد و این تبصره به احداث ایستگاه های این خطوط کمک می کند.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ضرورت توجه ویژه به مترو اظهار کرد: خطوط جدید در حال طراحی است و این کار مکمل یکی از خطوط اصلی تهران است و به بی آرتی کمک می کند.


دنیامالی خط مترو جدید مطرح شده در این تبصره را فاقد مصوبه دانست و گفت: این خط در طرح جامع نیست و کمیسیون عمران و حمل و نقل در جریان مطرح شدن این طرح نیست و به نظر می رسد توجیه فنی ندارد.


چمران توضیح داد: شهردار منطقه ۳ سرمایه گذار آن را نیز پیدا کرده و می توانیم در تبصره ذکر کنیم که بعد از تصویب نقشه ها این خط احداث شود.


پیرهادی به عنوان موافق با بند ۲ این تبصره گفت: در این تبصره برای تملک خطوط مترو که جزو اولویت های شهر تهران است، امکان تحقیق روی این پروژه را به شهرداری می دهیم.


وی پیشنهاد کرد: شهرداری توضیحی درباره این پروژه به شورا بدهد تا صحن شورا توجیه شود.


حافظی به عنوان مخالف گفت: در تبصره قبلی ۳۸۰ میلیارد تومان به سقف اضافه کردید و در این تبصره هزار و صد و شصت میلیارد تومان به سقف اضافه می کنیم. ما مشکلی نداریم اما باید در کد پروژه ها قرار گیرد. این رویه غلط است و با کل آن مخالف هستیم.


تندگویان نیز به عنوان موافق عنوان کرد: موضوع در کمیسیون شهرسازی چندبار مطرح شده است و درموضوع طرح جامع معابر منطقه ۳ بررسی کلی داشتیم. با کلیت طرح موافق هستیم و بخش خصوصی هم درگیر شده و مشارکت می کند. این طرح موفق است و در یکی از ادعاهایی که درباره مترو داشتیم که بتوانیم از بخش خصوصی بهره برداری کنیم باید از این طرح استقبال کنیم.


سرخو پیشنهاد کرد بند یک و دو را ادغام کنیم و خط خاص مترو را جدا نکنیم. وی از اعضای شورا خواست دست شهرداری را در این تبصره باز بگذاریم که هر خطی را می خواهد کار کند.


اسماعیل دوستی نیز پیشنهاد حذف این تبصره را ارائه کرد و گفت:‌ سقف درآمد و هزینه ها تعیین شده است و این تبصره خلاف مصوبه ما است. ما نمی توانیم با یک تبصره هزینه را بالا ببریم. اگر در طول سال بخش خصوصی پیشنهادی را ارائه داد آن را بررسی می کنیم.


کاشانی خطاب به دوستی گفت: ادغام بند یک و دو گره انداختن در کار مترو است. این دو بند تنها عبارت مترو را به صورت مشترک دارند و دو موضوع جداگانه هستند. ما دراین بند ظرفیت سازی برای گسترس خطوط مترو انجام می دهیم تا اگر توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.


اقبال شاکری با بیان اینکه کسی با توسعه مترو مخالف نیست؛ یادآور شد: مسیر قانونی تصویب این خط باید طی شود. سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرایطی است که ریسک های پروژه را بپذیرد. ما می خواهیم عوارض دو ساختمان را صرف ساخت این خط کنیم و از آنجایی که همه مسئولیت ها به عهده شهرداری است نباید بخش خصوصی را احداث کننده این خط بدانیم.


دبیر با اشاره به اولویت توسعه خطوط مترو بیان داشت: شهرداری نمی تواند بدون اجازه شورای عالی ترافیک خط جدیدی را احداث کند. ما با این مصوبه به کمیسیون عمران هم فرصت پیگیری آن را می دهیم.


سرخو این تبصره را مغایر برنامه ۵ ساله دوم دانست و پیشنهاد کرد اسم خط جدید از این تبصره حذف شود.


چمران با اشاره به اینکه این خط مصوبه شورای عالی ترافیک را ندارد گفت: بند یک مربوط به تملک در مترو است و بند دو مربوط به تملک و احداث است.


وی پیشنهاد کرد: در این تبصره باید تملک و احداث خط جدید تا ایستگاه جماران از خطوط دیگر جدا بماند. این خط باید ابتدا به تصویب شورا و مراجع ذیربط برسد و احداث آن نیز جزو پروژه هایی که شهرداری برای آن سرمایه گذاری می کند نخواهد بود.


دبیر با بیان اینکه قانون اجازه احداث خط جدید را تنها با مصوبه شورای عالی ترافیک می دهد؛ بیان کرد : اگر ما این اجازه را به شهرداری بدهیم شهرداری برای دریافت مجوزهای لازم انگیزه پیدا می کند. شهرداری تهران بدون مجوز شورای عالی طرح ترافیک نمی تواند کاری در این حوزه انجام دهد.


مسجد جامعی نیز با اشاره به سقف بودجه گفت: این پیشنهاد سقف بودجه را به همان سقف پیشنهادی شهرداری افزایش می دهد. از سوی دیگر اگر برای آن سقف درنظر نگیریم ماهیت بودجه ای نخواهد داشت.


وی این طرح را غیرکارشناسی دانست و پیشنهاد کرد اعتباری برای انجام کار مطالعاتی این خط جدید مترو تصویب شود.


چمران با اشاره به انجام شدن مطالعات پروژه گفت: خط جدید مترو باید در کمیسیون های تخصصی بررسی شود و بعد از تصویب شورای عالی ترافیک قابلیت اجرا خواهد داشت. ما باید انگیزه لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم و این مصوبه به ایجاد انگیزه کمک می کند.


سالاری نیز گفت: تهاتر باید به معنی بارگذاری از طریق مجتمع های ایستگاهی باشد و این ظرفیت عظیمی برای شهر تهران است. این نوع تهاتر برای شهر جمعیت پذیری نخواهد داشت و از جنس درآمد پایدار است.


چمران با پیشنهاد سالاری موافقت کرد و گفت: این بند مغایرتی با طرح تفصیلی ندارد و این فرصتی بسیار عالی برای شهر تهران و کاهش ترافیک خیابان ولیعصر(عج) است.


در جریان بررسی دیگر بندهای این تبصره مجتبی شاکری با اشاره به اینکه تبصره های بودجه نباید زیاد شود؛ بیان کرد: با توجه به اینکه سه سال است این بندها در تبصره ها قرار می گیرد بهتر است در ردیف های بودجه این پروژه ها ذکر شود و عدد واقعی بودجه این پروژه ها مشخص باشد.


دوستی نیز درباره دره فرحزاد و اسلام آباد گفت: ساماندهی این دو دره با هم شروع شده اند و نمی توان تملک املاک در این پروژه ها را متوقف کرد.


سرخو پیشنهاد افزایش سقف مبلغ پروژه دره فرحزاد را ارائه داد و گفت: تملک واحدهای مربوط به پیاده راه ها یکی از مشکلات شهرداری در این پروژه است و من پیشنهاد افزایش ۱۰۰ میلیارد دیگر برای سقف این پروژه را دارم.


کاشانی با اشاره به ضرورت راه انداختن کار مردم شهر گفت: مردم گرفتار طرح های شهرداری هستند و الان وقت بهره برداری از این طرح ها است و ما نباید کار مردم را متوقف کنیم.


دبیر اعداد درج شده در تبصره های بودجه را کارشناسی شده دانست و افزود: برآورد شهرداری رقم هایی واقعی است و یک سال دیگر نیز برای این پروژه ها باید تملک انجام شود.


دبیر با اشاره به اتصال بزرگراه هایی جنوب شهر تهران اضافه کرد: بند هشتم تبصره ۲۳ مشکلات مردم مناطق ۹ و ۱۰ را بعد از سالها حل خواهد کرد. یادگار امام (ره) پروژه ای است که تا پادگان جی رسیده است و تا زمانی که تملک های آن انجام نشود به شکوفایی نمی رسد.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه از شهرداری خواست اجرای این بند را برای حل مشکلات مردم در اولویت قرار دهد.


در ادامه تقی پور پیشنهاد کرد: موضوع مربوط به منطقه ۱۲ و توسعه این منطقه از بندهای تبصره ۲۳ حذف شده است. شهرداری طرح منطقه ۱۲ را نیز در صحن توضیح داده و ادامه آن نباید رها شود.


دوستی با اشاره به اینکه لایحه شهرداری نباید در تلفیق زیر و رو شود؛ اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بدون رای صحن نمی تواند حذف شود. سه بند پیشنهادی شهرداری از تبصره ها حذف شده است که باید در صحن درباره آن تصمیم گیری کرد.


وی درباره منطقه ۱۲ گفت: همه مسئولین شهر و شورای تامین را برای اجرای طرح منطقه ۱۲ متقاعد کرده ایم و نباید اعتبار آن را حذف کنیم. دومین درباره بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستانی است که در سئول ساخته می شود. این بیمارستان ها نیاز شهر تهران است و من به لری می گویم نوش جانش. اگر این پول در خارج از کشور سرمایه گذاری می شد اتفاق خوبی بود؟ مخالفت با این پروژه ها مخالفت با برند پروفسور سمیعی است و حتی دولت نیز از آن پروژه ها دفاع می کند.


این عضو کمیسیون عمران با اشاره به پروژه موسسه فرهنگی که به نام سه شهید بزرگ نامگذاری شده توضیح داد: در اینجا بی انصافی شده است و اگر نسبت به هزینه کرد ایراد دارید می توانید بازرس بگذارید. نمی توان به دلیل ضعف نظارتی آن را تصویب نکرد.


مهدى پندار درباره این بندهای پیشنهادی شهرداری توضیح داد: شورا برای تسهیل پروژه های اولویت دار شهر تهران در این تبصره به شهرداری امکانی می دهد که از منابع داخلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کند.


مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران اضافه کرد: سه ردیف آمایش منطقه ۱۲؛ بیمارستان مغز و اعصاب امام رضا(ع) و مرکز سرطان و موسسه شهیدان نیز به بودجه نیاز دارند.


حیدریان نیز درباره مرکز فرهنگی شهیدان توضیح داد: این بند در راستای تقویت حوزه های علمیه و ظرفیت های مذهبی و فرهنگی شهر تهران است.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه خطاب به دوستی گفت: آیا شما سخنگو و وکیل مدافع شهرداری هستید؟ شما در جریان طرح موسسه نیستید اما از آن دفاع می کنید.


علیرضا دبیر تصریح کرد: در ابتدای جلسه دوستان می گفتند سقف بودجه را بالا نبریم چرا این سه پروژه به سقف اضافه نمی کند؟ من جایی که شهرداری کار خوبی می کند تشکر می کنم و معتقدم کار شهر نباید قفل شود. آیا این دو بیمارستان برای سطح شهر مهم است. بیمارستان سینا فیروزآبادی لولاگر و امام خمینی چرا به این بیمارستان ها کمک نمی کنید؟ اگر اولویت اول ما مترو و اتوبوسرانی است چرا از این پروژه ها دفاع می کنید


وی تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی در جریان طرح موسسه نبوده است و این سه طرح توجیه کارشناسی ندارد. در تبصره ها من از اولویت ها دفاع می کنم و من یک عضو هستم و شورا هر تصمیمی بگیرد من سرباز شورا هستم و آنرا اجرا می کنم. دوستان مرتب تذکر می دهند چرا سقف بودجه را باز می کنید؟ چرا درباره این سه پروژه سقف بودجه دغدغه دوستان نیست؟


حکیمی پور به عنوان مخالف گفت: کمیسیون می تواند پیشنهاد شهرداری را رد کند و آیا این پروژه های پیشنهادی مصوبه شورا را دارند؟ وقتی مصوب نیستند چرا باید درباره آن تصمیم گیری کنیم؟


وی پیشنهاد کرد رای مخفی و روی برگه گرفته شود.


سالاری در موافقت با پروژه منطقه ۱۲ گفت: من به دبیر هشدار می دهم شما در این چند ماه موضع گیری های متفاوتی می کنی و به هیچ کس اجازه صحبت کردن نمی دهی. کمیسیون بودجه نمی تواند پیشنهادات شهرداری را حذف کند بلکه تصمیم گیری با شورا است.


وی ادامه داد: منطقه ۱۲ اگر یک پروژه به مفهوم مطالبه شهروندان انجام شده باشد این منطقه در اوج آن است. اولویتی بالاتر از منطقه ۱۲ چیست که کمیسیون برنامه و بودجه آن را حذف می کند؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب