دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1394 - 12:03
در جلسه علنی شورای شهر امروز تصویب شد؛

تملک و اجرای خط مترو میدان فاطمی - تجریش- نیاوران با بودجه هزار میلیارد ریالی/ قالیباف: برای ساخت این خط، از درآمد خط ولیعصر استفاده می‌کنیم

تملک و اجرای خط مترو میدان فاطمی - تجریش- نیاوران با بودجه یک هزار میلیارد تومانی در جلسه علنی شورای شهر امروز با توضیحات شهردار تهران به تصویب رسید.
کد خبر : 68447

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،در جریان دویست و چهلمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به منظور بررسی تبصره‌های لایحه بودجه 95 شهرداری در حال بررسی است اعضای شورای شهر به بررسی تبصره 23 بودجه پرداختند. در این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود بر اساس قانون مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی در اجرا و تملک املاک معارضین پروژه‌های یاد شده با مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها، املاک و مستغلات واقع در این پروژه‌ها را بر حسب مورد تهاتر کرده و ضمن ثبت عملیات مالی مربوط ردیف‌های درآمد و هزینه را در تفریق بودجه منظور و ارائه کنند. بند 2 این تبصره تحت عنوان تملک و اجرای خط مترو میدان فاطمی، تجریش- نیاوران با بودجه یک هزار میلیارد تومان مورد بحث اعضای شورای شهر بود.


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز برای ارائه توضیحات خود در خصوص این بند تبصره پشت تریبون قرار گرفت.


وی درباره این تبصره اظهار کرد: موضوع خط جدید حداقل 6 سال است که مورد مطالعه و بحث قرار دارد زمانی که طراحی پروژه‌های امام علی و صدر انجام می‌شد به این نتیجه رسیدیم خط مترو تا قائم ادامه پیدا کند و ایستگاه مترو نیاوران به خط یک در تجریش متصل شود.


وی به بار ترافیکی خیابان ولیعصر اشاره و عنوان کرد: وقتی خط بی آر تی خیابان انقلاب در حال اجرا بود در شورای سوم دکتر شکیب تأکید داشت اجرای خط چهارم مترو زیر مسیر این خط بی آر تی منطقی نیست. ما همان موقع نیازهای ترافیکی را توضیح دادیم و این خط احداث شد. امروز خط چهار مترو و بی آر تی وجود دارد و ظرفیت‌های اتوبوس‌های آن منطقه تکمیل شده است.


شهردار تهران ادامه داد: این خط مترو همزمان با اجرای طرح بی آر تی خیابان ولیعصر مطالعه شده اما کارهای اداری آن انجام نشده است. در کمیسیون ماده 5 برای سه پروژه بر اساس زمین‌های بزرگی که در خیابان ولیعصر وجود دارد بحث شده و ایستگاه‌های این خط را در همین زمین‌ها قرار خواهیم داد.


قالیباف ادامه داد: این بند از نظر اجازه دادن بارگذاری ها برای ساخت ایستگاه‌ها و تأمین بودجه خط جدید پیشنهاد شده است که باید نظرات کمیسیون حمل ونقل نیز در آن اعمال شود. شهردار تهران معتقد است این پروژه باری به بودجه اضافه نمی‌کند.


وی تصریح کرد: ایستگاه‌های متروی خط ولیعصر می‌تواند از درآمد خودشان این خط را احداث کند و اختیار تصمیم‌گیری با شورای شهر است.


وی در خصوص احداث خط مترو ونک تا تجریش به اختلاف با ستاد اجرایی اشاره و عنوان کرد: این اختلاف به دیوان عدالت اداری رسید و ستاد اجرایی ملزم شد 70 درصد از زمین خود را در اختیار شهرداری قرار دهد. همچنین در تقاطع میرداماد برای طراحی ایستگاه خط مترو مجبور بودیم به شخصی مجوز ساخت دهیم به شرطی که قسمتی از زمین شخص در اختیار شهرداری قرار گیرد تا در آنجا ایستگاه مترو ساخته شود.


در پایان سخنان قالیباف، رئیس شورای شهر پیشنهاد کمیسیون را با اضافه کردن عبارت در صورت تصویب شورا و مراجع ذی‌صلاح به رأی گذاشت و این تبصره با 18 رأی موافق به تصویب رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته