دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1394 - 10:59
در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای شهر تصویب شد:

تهاتر به منظور دریافت مطالبات با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تا سقف هزارو 500 میلیارد تومان

در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای شهر تهاتر به منظور اجرای طرح‌های عمرانی اجتماعی فرهنگی ترافیکی و شهرسازی در مناطق 22 گانه به منظور مطالبات دستگاه‌های دولتی و عمومی غیر دولتی تا سقف 15 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید.
کد خبر : 68434

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای شهر تهران که هم‌اکنون با حضور شهردار تهران در حال برگزاری است تبصره‌های لایحه بودجه سال 95 شهرداری تهران در حال بررسی است.


پس از اینکه تبصره 21 به تصویب رسید رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تبصره 22 بودجه توضیح داد: در این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور اجرای طرح‌های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و شهرسازی در مناطق 22 گانه مطالبات دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی را تا سقف 15 هزار میلیارد ریال پس از توافق برابر قوانین تهاتر کند.


وی ادامه داد: سال‌ها است تبصره 22 در تبصره‌های بودجه قرار دارد و در دستگاه‌های دولتی هم نوع دیگری از آن وجود دارد و این تبصره تنها برای تهاتر با دولت و دستگاه‌های نظامی است، برای تملک پادگان جی نیز از این تبصره استفاده شد. سال 94 عملکرد شهرداری حدود 500 میلیارد تومان بوده و برای سال 95 سقف هزارو 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اگر شهرداری بالاتر از این مبلغ عملکرد داشته باشد باید از شورا اجازه بگیرد.


دبیر عنوان کرد: در بخشی از این تبصره برای تملک املاکی که در مسیر بزرگراه‌های جدید قرار دارد بر اساس ارزش‌گذاری کارشناسی دستگاه‌های مربوطه می‌توانند ملکی را معرفی و برای بارگذاری تا سقف ارزش ملک در همان پلاک معرفی شده می‌توانند اجازه بارگذاری را بدهند. عملکرد این تبصره در سال 94، 75 میلیارد تومان بوده است.


وی به پیشنهاد کمیسیون عمران برای بند (ج) این تبصره اشاره و عنوان کرد: شهرداری با استفاده از این بند می‌تواند در اصلاح هندسی معابر و میادین برای روان‌سازی تردد خودروها املاک محدود در طرح را تملک کند. عملکرد این تبصره 110 میلیارد تومان بوده و اینها فرصتی است برای شهر تهران تا از آن استفاده کند.


در ادامه حافظی به عنوان یکی از مخالفان این تبصره عنوان کرد: وجود این تبصره خلاف سیاست‌های بودجه است و باید ماهیتاً حذف شود و اجازه طرح در صحن نیز ندارد ما در تبصره‌های بودجه تأکید کرده‌ایم که تبصره فاقد کد پروژه نباید داشته باشیم سقف بودجه 17 هزارو 800 میلیارد تومان است و این تبصره به سقف بودجه اضافه می‌کند.


دبیر در پاسخ به حافظی توضیح داد: سقف تبصره‌های بودجه در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان بوده و امسال در تبصره‌های بودجه پیشنهاد شهرداری 6 هزار میلیارد تومان بوده است علاوه بر آن امسال در تبصره‌های بودجه اجازه استفاده از دو میلیون یورو فاینانس را نیز داده‌ایم.


وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد 3 هزارو 310 میلیارد تومان را در کل تبصره‌های بودجه ارائه داده است که در عملکرد بسیار پایین‌تر خواهد بود مسلما در یک سال نمی‌توانیم بودجه‌ای که 10 سال تبصره‌های باز داشته را قفل کنیم و باید به مرور تا سال 96 تبصره‌های بودجه را محدود کنیم.


دبیر تأکید کرد: من مخالف تبصره‌های بودجه هستم اما تبصره 22 فرصتی برای شهر تهران است و باید اولویت‌های مهم را مشخص کنیم.


در ادامه دنیامالی با اشاره به ضرورت استفاده از مازاد بر درآمد و منابع بانکی عنوان کرد: ما باید ببینیم چقدر تعهدات داریم و چقدر بازپرداخت دیون به بانک‌ها است. صحبت آقای حافظی نامتعارف نیست اما می‌توانیم تبصره‌های بودجه را به کدهایی که در آیتم‌های بودجه قرار دارد رفرنس بدهیم.


رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل تأکید کرد: قرار دادن سقف برای تهاتر با دستگاه‌های دولتی درست است اما اجازه عملکرد بالاتر از هزارو 500 میلیارد تومان را در این تبصره قرار دهیم که شهرداری نگران عملکرد بالاتر از سقف مشخص شده نباشد.


در ادامه اسماعیل دوستی نیز با بیان اینکه ما درباره پادگان‌های نظامی و سازمان‌های دولتی درگیر هستیم تبصره 22 لایحه بودجه را فرصتی برای استفاده از منابع عنوان و اضافه کرد: حذف این تبصره باعث قفل شدن کارهای اساسی شهر تهران می‌شود.


این عضو کمیسیون عمران با بند(ب) این تبصره مخالفت و عنوان کرد: ما باید نهادهای عمومی غیر دولتی مردم را نیز در نظر بگیریم اگر ما ملکی را تصرف کنیم و آن ملک به نام شهرداری ثبت شود نمی‌توان قسمتی از آن را برگرداند.


پیرهادی نیز با اشاره به اینکه پروژه‌های اصلی در سقف بودجه باید صفر تا 100 اجرا شود، عنوان کرد: در تبصره‌های بودجه اجازه می‌دهیم شهرداری با نهادهای نظامی توافق کند اما از آنجایی که شهرداری مستقیما نمی‌تواند تمام کننده موضوع باشد باید امکانی را به شهرداری بدهیم که در تبصره‌های بودجه از آن به نفع شهر استفاده کند.


عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: اگر پروژه‌ای می‌تواند در بودجه‌ریزی اصلی باشد وجود آن در تبصره‌های بودجه ایراد است اما در مواردی که به توافق طرف مقابل نیاز دارد و قسمتی از آن در اختیار شهرداری نیز نمی‌تواند در کدپروژه‌ها پیش‌بینی شود به همین دلیل در تبصره‌های بودجه ذکر می‌شود.


دبیر در ادامه با بیان اینکه فرصت داده شده به شهرداری در سال 94 بیش از 11 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: دوستانی که در دولت کار کرده‌اند در این جلسه حضور دارند و می‌دانند در تبصره‌های بودجه اختیاراتی به دولت می‌دهند ما این تبصره‌ها را برای اشخاص قرار نداده‌ایم و این فرصتی برای کار با دستگاه‌های دولتی و نظامی است.


محمد حقانی به عنوان آخرین عضو شورای شهر که در خصوص این تبصره اظهار نظر می‌کرد با اشاره به منابع درآمد پایدار شهرداری عنوان کرد: اگر تبصره‌های بودجه حتی 20 هزار میلیارد تومان باشد تنها در صورتی که از محل درآمدهای پایدار باشد قابل قبول است وقتی برای بستن سقف بودجه آنقدر سخت‌گیری می‌کنید چرا اینجا در تبصره‌های بودجه گشاده‌دستی می‌کنید.


به گزارش آنا در انتها این تبصره با 16 رأی موافق به تصویب رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته