دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پخش اولین فیلم از 100 تولید مشترک شبکه مستند و انجمن سینمای جوان

اعلام خطر برای هنر خوشنویسی در «کنده دیگر دود نمی‌کند»

«کنده دیگر دود نمی‌کند» فیلم کوتاهی است که در نتیجه توافق شبکه مستند و انجمن سینمای جوان برای تولید 100 فیلم با موضوعات مربوط به گردشگری روی آنتن می‌رود و تلاش مزرعه داران قلم‌نی دزفولی برای سرپاماندن محصول در حال زوالشان را روایت می‌کند.
کد خبر : 68408

به گزارش گروه فرهنگی آنا به‌نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، محمد باقر حنطوش زاده نویسنده و کارگردان «کنده دیگر دود نمی کند» درباره تولید این مستند توضیح داد: «قلم نی یک محصول بومی دزفول است که شهرت بین المللی دارد و علاوه بر اینکه در ایران نزد اساتید خوشنویسی معروف است، در کشورهای همجوار مثل ترکیه و کشورهای عربی نیز مشتری داشته است.»


وی افزود:« اما با بروز دو اتفاق این محصول به حاشیه رفت؛ یکی وارد شدن قلم های چینی به ایران و دیگر نادیده گرفته شدن خوشنویسی در مدارس با حذف درس هنر. به این ترتیب فروش و عرضه قلم نی دشوار شد و زارعان این محصول مجبور می شدند هر سال نیمی از محصولشان را آتش بزنند. از همین رو اکنون کشاورزان قلم نی دست از کار کشیده اند و سراغ کاشت محصولات دیگر رفته‌اند.»


این مستندساز یادآور شد: «اکنون فقط 5 مزرعه‌دار در دزفول مانده اند که هر کدام در حد یک تا سه هکتار مزرعه دارند. قلم نی کشتی است که نیاز به مبادرت زیاد دارد و پنج سال طول میکشد که یک محصول از کاشت تا برداشت جواب بدهد.»


حنطوش زاده این محصول را یکی از هنرهای سنتی و بومی ایران دانست و گفت: «خوشنویسی هنر اسلامی و ایرانی به حساب می آید و در معرض خطر قرار گرفته است، چون قلم نی رو به زوال است. البته در فیلم یکی از مزرعه داران اشاره می کند که با توجه به تغییر و تحولات سال 92، او امیدوار است دولت فرهنگی که روی کار آمده، به کشاورزان در این زمینه یاری برساند.»


وی درباره دشواری های ساخت این فیلم کوتاه نیز اظهار کرد: «به دلیل مشکلات کاشت و داشت و برداشت فیلمبرداری یک سال طول کشید. معضل دیگر ما این بود که این 5 مزرعه دار از هم بی خبر بودند و یکدیگر را نمی شناختند و ما در این فیلم تمهیدی اندیشیم که این افراد یکدیگر را ببینند و در کنار هم قرار بگیرند.»


«کنده دیگر دود نمی کند» تولید انجمن سینمای جوانان دزفول، دوشنبه سوم اسفند ساعت 21 روی آنتن می رود و سه‌شنبه چهارم اسفند ساعت 9 و ساعت 22:30 روز چهارشنبه پنجم اسفند بازپخش می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب