دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خودروساز آمریکایی، برزیل را تهدید کرد/ احتمال لغو سرمایه‌گذاری‌های 1.6میلیارد دلاری جنرال‌موتورز

شرکت جنرال موتورز در برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری جدید در کشور برزیل تجدید نظر می‌‌کند.
کد خبر : 68315

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا به نقل از رویترز، دان امان، رئیس جنرال موتورز، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اگر وضع اقتصادی و سیاسی برزیل بهبود پیدا نکند، شرکت جنرال موتورز در برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری مجدد در این کشور تجدیدنظر خواهد کرد.


برزیل تا همین چند سال پیش یکی از 5 بازار بزرگ جهانی را در اختیار داشت ولی این بازار اکنون با بدترین رکود 25 سال اخیر، بی اعتمادی در بازار و تردید سیاسی به دلیل تصمیمات رئیس‌جمهوری این کشور درگیر است.


امان گفت: امیدوارم در 6 تا 12 ماه آینده پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی در برزیل دیده شود تا ما بتوانیم برنامه‌های اقتصادی خود را پیش ببریم.


جنرال موتورز اعلام کرد در سال گذشته تصمیم گرفته شد که تا سال 2019 بالغ بر 1 میلیارد و 620 میلیون دلار برای محصولات و تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری شود.


رکود اقتصادی دو سال اخیر به‌شدت به صنعت خودرو این کشور لطمه وارد کرده است و تولید خودرو، تنها در ژانویه (ماه گذشته میلادی) نسبت به سال پیش 29.3 درصد کاهش داشته که از سال 2003 تا کنون بی‌سابقه بوده است. همچنین طی این مدت صنعت خودرو برزیل 38.8 درصد هم کاهش فروش داشت که در 9 سال گذشته کمترین میزان کاهش فروش به حساب می‌آید.


با وجود این روند نزولی بی‌سابقه، برزیل به عنوان پایگاه اصلی تولید شرکت‌هایی چون خودروسازی فیات‌کرایسلر، فولکس‌واگن آگ، شرکت فورد موتور و خودروسازی جنرال‌موتورز باقی مانده است.


رئیس جنرال موتورز ادامه داد: جنرال‌موتورز هنوز به برزیل به عنوان بازاری با پتانسیل بالا نگاه می‌کند ولی برای رسیدن به این پتانسیل، نیاز به تغییر بزرگی وجود دارد.


وی به پتانسیل آرژانتین به عنوان جایگزینی برای برزیل اشاره کرد و گفت: با انتخاب مائوریسیو ماکری به عنوان رئیس‌جمهوری و اتخاذ سیاست‌های باز اقتصادی، رونق اقتصادی به این کشور باز می‌گردد و سرمایه‌گذاران برای تزریق سرمایه به این کشور انگیزه پیدا کرده‌اند.


امان گفت: آرژانتین نشان داد که چگونه ممکن است شرایط با مدیریت صحیح اقتصادی به سرعت تغییر کند.


اقتصاد برزیل در دو سال گذشته به شدت ضعیف شده است و از یک کشور در حال توسعه به یک اقتصاد در مرز ورشکستگی تبدیل شده است.


نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های 2014 و 2015 دائما منفی و بیش از منفی 1 درصد بوده که این نرخ از سال 1991 تا کنون بی‌سابقه است.


حتی در رکود بزرگ جهانی سال‌های 2008 تا 2009 که همه کشورها چندسالی درگیر برون‌رفت از آن و احیای خود بودند، برزیل از معدود کشورهایی بود که تنها یک دوره یک ساله، در سال 2009، رشد منفی داشت. اما اقتصاد برزیل به مدت دو سال است که درگیر رشد منفی اقتصادی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته