دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نایب رئیس خانه اقتصاد ایران: تمام بخش‌های فولاد کشور دچار مشکل هستند/ در شرایط فعلی، افراد برای سرمایه‌گذاری ترغیب نمی‌شوند

نایب رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه برای ظرفیت‌سازی در بخش‌های صنعت و معدن نیازمند ایجاد ثبات در ظرفیت‌های موجود هستیم، عنوان کرد: در این صورت است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این صنایع ترغیب خواهند شد.
کد خبر : 68298

علی صدری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره ظرفیت‌سازی برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 عنوان کرد: ظرفیت‌سازی برای هر نوع کالایی چه فولاد و چه صنایع دیگر نیازمند بسترسازی‌هایی است که توجیه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.


وی با بیان اینکه قرار نیست کل هزینه‌های ساخت و ظرفیت‌سازی را دولت پرداخت کند، افزود: در حقیقت باید سرمایه‌گذار چه داخلی و چه خارجی در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.


صدری ضمن تاکید بر اینکه اکنون همه واحدهای تولیدی فولاد در کشور دچار مشکل هستند، تصریح کرد: با شرایط فعلی چه امکانی وجود دارد تا افراد برای سرمایه‌گذاری مجدد در این بخش ترغیب شوند.


وی اظهار کرد: به نظر من اگر قرار است، سرمایه‌گذاری مجددی صورت بگیرد باید ایمیدرو به سمت سرمایه‌گذاری‌ در واحدها موجود و ظرفیت‌های فعلی حرکت کند تا بتواند به افزایش ظرفیت مجدد تا سال 1404 برسد.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: ابتدا باید وضع موجود را به ثبات برسانیم و بعد به دنبال ایجاد ظرفیت‌های مجدد برویم.


وی ادامه داد: ایجاد ظرفیت‌ها برای هر بخش زمانی است که توجیه اقتصادی داشته باشد و اکنون فولاد وضعیت مناسبی در کشور ندارد.


صدری با بیان اینکه برای رشد صنعت فولاد باید در کلیات اقتصاد کلان کشور تغییراتی ایجاد شود، اظهار کرد: این مشکلات صرفاً در صنعت فولاد نیست و اکنون اکثر صنایع دچار مشکل هستند.


وی ضمن تاکید بر اینکه دولت ابتدا باید به سمت و سوی بسترسازی و استانداردسازی برای واحدهای موجود حرکت کند، تصریح کرد: برای این بسترسازی‌ها شرایط تک نرخی شدن ارز و همچنین کاهش هزینه‌های تولید باید فراهم شود.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران در رابطه با تک نرخی شدن ارز گفت: نباید دولت نرخ ارز را تعیین کند بلکه این بازار است که باید نرخ ارز را مشخص کند.


هزینه‌های تولید صرفاً حقوق، دستمزد و مواد اولیه نیست و بخشی از هزینه‌های تولید به نرخ تسهیلات و منابع بانکی باز می‌گردد

وی همچنین درباره کاهش هزینه‌های تولید اضافه کرد: هزینه‌های تولید صرفاً حقوق، دستمزد و مواد اولیه نیست و بخشی از هزینه‌های تولید به نرخ تسهیلات و منابع بانکی باز می‌گردد.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالا می‌شود، افزود: اکنون کالا‌های تولیدی ما رقابت‌پذیر نیست و از طرفی کشورهایی که با هیات‌های تجاری وارد ایران می‌شوند به دنبال گمانه‌زنی برای به‌دست آوردن بازار مصرف ما هستند.


وی ادامه داد: وقتی سرمایه‌گذاران خارجی وارد بازار مصرف ایران شوند به نسبت بالا بودن قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی ما می‌توانند به راحتی بازار مصرف کشور را به‌دست‌ آورند و در این صورت نیمه‌جانی که در تولید باقی مانده است نیز از بین می‌رود.


صدری با بیان اینکه اکنون نیازمند تولید کالاهای رقابت‌پذیر هستیم، اظهار کرد: یک بخش کالای رقابت‌پذیر کیفیت است و بخش دیگر آن مربوط به قیمت تمام‌شده کالاست.


وی به تاثیر نرخ تسهیلات بانکی در قیمت تمام‌شده اشاره کرد و گفت: اگر این بسترها را برای تولید و خصوصاً بحث فولاد و معادن که قرار است، ارزش افزوده در محصولات آن ایجاد و از خام فروشی خودداری شود، آماده کنیم، آن موقع است که می‌توان گفت در فضای کشور آمادگی ایجاد ظرفیت‌های جدید وجود خواهد داشت و در غیر این صورت، با شرایط و هزینه‌های کنونی تولید نه تنها ظرفیت‌های جدید ایجاد نخواهد شد بلکه ظرفیت موجود نیز از بین خواهد رفت.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران ضمن تاکید بر گفته‌های رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه در برجام 2 دولت و بخش خصوصی باید با هم همکاری کنند، عنوان کرد: اگر در برجام 2 این دو بخش دست به دست هم دهند و اقتصاد را از حالت رکود دربیاورند می‌توانیم موقعیتی خوب برای خود در اقتصاد ایجاد کنیم.


وی درباره مشارکت و حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: در صورتی‌که سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند با بخش خصوصی ایران مشارکت کنند، اقتصاد ما رونق پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت اگر قرار باشد که این افراد صرفاً بخواهند بازار مصرف ما را در دست بگیرند یا یک سری از معادن ما را بگیرند و در آن سرمایه‌گذاری کنند و محصول بدست آمده با ارزش افزوده را صادر کنند و سود آن را در جیب خود بگذاراند برای ما فرقی با خام‌فروشی نخواهد داشت.


صدری با بیان اینکه در صورت بوجود آمدن چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی ما با بهره بانکی، نرخ سود تسهیلات و هزینه‌های بالای تولید دیگر نمی‌تواند با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خارجی رقابت کند، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال سرمایه‌گذار چینی با نرخ تسهیلات سرمایه‌گذاری کشور خود در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، به مواد خام داخل ایران ارزش افزوده می‌افزاید، در نهایت مبادرت به صادرات آن می‌کند و در این میان چیزی جز یک حقوق گمرکی برای ما نخواهد ماند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته