دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 11:14
یک متخصص پوست و مو:

تماس با مواد شوینده مهم‌ترین عامل «اگزما» در زنان است

یک متخصص پوست و مو، تماس با مواد شوینده را مهم‌ترین عامل «اگزما» در زنان دانست و گفت: به زنان و تمام افرادی که از مواد شوینده به صورت مکرر و طولانی مدت استفاده می‌کنند توصیه می‌شود از دستکش دولایه که لایه زیرین آن از جنس نخ و لایه رویی پلاستیک باشد استفاده کنند.
کد خبر : 6803

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به آغاز فصل خانه تکانی و مضرات استفاده مکرر از مواد شوینده بر سلامت پوست، گفت: یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت اگزما به خصوص اگزمای دست در خانم‌ها تماس مکرر و طولانی مدت با مواد شوینده است.


وی افزود: در تشدید اگزما چند عامل از قبیل استفاده از مواد محرک مانند وایتکس، ریکا، تاید و ... نقش دارند. تماس با مواد محرک موجب بروز علائمی مانند حساسیت، قرمزی، خارش و التهاب می‌شود.


این متخصص پوست و مو در ادامه تصریح کرد: تماس مکرر و طولانی مدت با مواد شوینده در افرادی که زمینه ابتلا به اگزما و آلرژی را دارند می‌تواند، علاوه بر تشدید بیماری موجب بروز علائم جدی‌تری مانند بروز ضایعات پوستی و ترشح‌دار شود به گونه‌ای مدت زمان زیادی برای درمان نیاز دارند.


احسانی تماس با گرد و خاک در کنار استفاده مکرر از مواد شوینده را یکی دیگر از عوامل تشدید کننده اگزما دانست و گفت: افرادی که به صورت مکرر و طولانی مدت از مواد شوینده استفاده می‌کنند به خصوص افرادی که زمینه آلرژی و اگزما دارند باید توجه داشته باشند علاوه بر حفاظت پوست در برابر مواد شوینده باید از تماس پوست با گرد و خاک اجتناب کنند زیرا زمانی که مواد شوینده عامل بروز اگزما باشد تماس با گرد و خاک موجب تشدید علائم بیماری می‌شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز فصل خانه تکانی و افزایش استفاده از مواد شوینده به زنان و افراد استفاده کننده از این مواد توصیه می‌شود از دستکش دولایه که لایه زیرین آن از جنس نخ و لایه رویی پلاستیک باشد استفاده کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته