دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1394 - 17:37
هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی/ 6

نگاهی به کمیسیون‌های تخصصی اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی/۱

عصر امروز کمیسیون‌های تخصصی اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاونان، مدیران سازمان مرکزی و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 67950

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،کمیسیون روابط عمومی عصر امروز با حضور حسین منوری مدیرکل رسانه و اطلاع‌رسانی و مدیران رسانه های دانشگاه برگزار شد.


کمیسیون روابط عمومی/ تصویب 6 مصوبه


تأکید بر جایگاه روابط عمومی واحدها و مراکز و لزوم ارتقای این جایگاه، ارتقای توان علمی و تخصصی مدیران و کارشناسان روابط عمومی واحدها از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و پیگیری مصوبات کمیسیون روابط عمومی در اجلاس 69 که تا حدود زیادی به انجام رسیده بود و نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری داشت، ازجمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.


به گفته مدیرکل رسانه و اطلاع رسانی، کمیسیون روابط عمومی امسال بیشترین تمرکز خود را بر امر تبلیغات قرار داده بود. تبلیغات برای انعکاس دستاوردها و اطلاع رسانی در مورد آن‌ها و هم‌چنین به این دلیل که دانشگاه با استفاده از امکانات و مخاطبان زیادی که دارد، از طریق اقتصاد دانش‌بنیان تبلیغات، برای خود درآمدزایی کند.


استفاده از توانمندی گروه‌های آموزشی مرتبط مانند خبرنگاری، علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه نگاری و... در رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی و در روابط عمومی واحدها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در مجموع 6 مصوبه در این کمیسیون تصویب شد که در کتاب هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد آمد.


در این جلسه، دکتر علی‌محمد صفانیا، رئیس واحد تهران شمال، دکتر احمد شمس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و دکتر محمد شعبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیریز هم حضور داشتند.


کمیسیون تخصصی برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان؛ بررسی شیوه‌نامه تدوین برنامه راهبردی ششم دانشگاه در افق 1404


کمیسیون تخصصی برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان نیز با حضور دکتر رهنمای رودپشتی و جمعی از روسای واحدها برگزار شد.


در این جلسه موضوعاتی از قبیل دستورالعمل کانون ارزیابی در دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل پیش‌بینی بودجه سال 95، شیوه‌نامه تدوین برنامه راهبردی ششم دانشگاه، تدوین تقویم آموزش‌های کوتاه مدت سال 95، شیوه‌نامه اجرا، کنترل و پایش بودجه و نحوه ثبت حسابداری و ... مطرح و بررسی شد.


برای بررسی شیوه‌نامه تدوین برنامه راهبردی ششم دانشگاه در افق 1404 موضوعاتی از جمله سیاست‌ها و رویکردهای اصلی در برنامه ششم، الزامات در تدوین برنامه ششم، ارکان برنامه‌ریزی و مراحل اجرایی مطرح شد.


در راستای تهیه و تنظیم بودجه سال 95، باید سیاست‌های حوزه‌های برنامه‌ریزی و اداری مالی دانشگاه، آموزش و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری، تامین مالی، سرمایه‌گذاری و دانش‌بنیان، علوم پزشکی، عمرانی، بین‌الملل و تخصیص منابع به حوزه‌های داری سهم تفکیک شده بودجه مد نظر قرار گیرد.


در ادامه جلسه، روش‌های اجرایی آموزش اعضای هیات علمی، روش اجرایی آموزش اعضای بورسیه و آموزش‌های برون سازمانی و اجرای دوره‌های آموزشی درون‌سازمانی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در راستای تدوین دستورالعمل اجرایی تقویم آموزش‌های کوتاه‌مدت سال 95 مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.


کمسیون تخصصی پژوهش و فناوری؛ بررسی شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاه آزاد اسلامی


کمیسیون تخصصی پژوهش و فناوری از دیگر کمیسیون‌های تشکیل شده در سازمان مرکزی بود که با حضور دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ازاد اسلامی و رئیس‌ها و معاونان پژوهشی واحدها برگزار شد. از موضوعات مطرح شده در این جلسه می‌توان به بررسی آیین‌نامه طرح‌های برون دانشگاهی، شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه‌ها، مالکیت فکری دانشگاه‌ آزاد اسلامی، آیین‌نامه فرصت مطالعاتی، کدینگ پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقطع دکتری اشاره کرد.


شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاه آزاد اسلامی پیرو آئین نامه مالکیت فکری(معنوی) در دانشگاه آزاد اسلامی و بر پایه قوانین بالادستی و سیاست‌های کلان توسعه دانش و فناوری در کشور و دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است.



از جمله موارد مطرح شده در این شیوه‌نامه می‌توان به تعریف مالکیت فکری و صنعتی، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و جغرافیایی، ضرورت نظام پتنت، انواه نظام‌های ثبت اختراع، نحوه ثبت اختراع در ایران و ... اشاره کرد.


همچنین مرجع تصویب کننده طرح‌های برون دانشگاهی بر اساس درجه واحد و اعتبار آن، روند شکل‌گیری طرح، مراحل اجرای طرح، امور مالی طرح، امتیاز پژوهشی در طرح‌ها برون دانشگاهی، بیمه و مالیات از موضوعات مطرح شده در آیین‌نامه طرح‌های برون دانشگاهی بود.


برای ارتباط پیوسته و هدفمند اعضای هیات علمی با سایر دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی با هدف اعتلای موقعیت علمی و فناوری کشور و حضور در عرصه‌های علمی بین‌المللی آییننامه استفاده اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی از فرصت مطالعاتی نیز در این جلسه مطرح بررسی شد.


کمیسیون تخصصی سما؛ توجه به مهارت‌محوری


کمیسیون تخصصی سما با حضور دکتر زرهانی رییس سازمان سما و دیگر مسئولان این سازمان برگزار شد و رییس دانشگاه‌ آزاد اسلامی هم سرزده در آن حاضر شد. در این جلسه آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان سما بررسی شد.


همچنین برخی از حاضرین مطالبات و مشکلات آموزشکده‌های شهرهای خود را با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند. تفکیک تقویم آموزشی سما و واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی، بازنگری در چارت سازمانی، تهیه بودجه آموزشی در دو فرمت، پیشنهاد استفاده از نرم افزار کتابخانه "شیرازه"، در اختیار قرار دادن مقاطع کاردانی واحدهای جامع به آموزشکده‌های سازمان سما، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و ... از جمله موارد مطرح شده بود.


همچنین میرزاده سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی را از سازمان‌های مهم دانشگاه خواند و از حاضران در جلسه خواست مهارت‌محوری را با جدیت بیشتر دنبال کنند و نکات اصلی و جمع‌بندی نهایی این جلسه را فردا ارائه دهند.



گزارش کمیسیون بین‌الملل؛ بررسی سازوکار قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی


در جلسه کمیسیون بین‌الملل هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور مدیرکل امور بین‌الملل این دانشگاه و شماری از روسای واحدهای مختلف برگزار شد، درباره شیوه‌نامه تفاهم‌نامه‌های همکاری و قراردادهای بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد. مقرر شد به زودی از سامانه‌ای که برای تفاهم‌نامه‌ها در دست طراحی است رونمایی شود.


دکتر حسین ابراهیمی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: «برای شروع یک همکاری با دانشگاهی خارجی باید ظرفیت‌های واحد متقاضی مورد بررسی قرار بگیرد. مشکلی که ما در تفاهم‌نامه‌ها با آن روبه رو بودیم این بود که شروع یک تفاهمنامه برای اساس ارتباط روسا یا اعضای هیات علمی بود بوده یا در جریان بازدیدهای مختلفی این تفاهم‌نامه‌ها منعقد شده است، از این رو ممکن است تفاهم‌نامه‌هایی داشته باشیم که به مرحله اجرا نرسد.»


او تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی اصرار و عجله‌ای برای افزایش تفاهم‌نامه ها ندارد و گفت: «آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که تفاهم‌نامه‌ها قابلیت اجرا داشته باشند و در حد تفاهم‌نامه باقی نمانند.»


مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی افزود:‌ «موضوع دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که گرچه رییس یک واحد تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌کند اما با توجه به مشغله‌هایی که رییس واحد دارد، این فرد مسوول پیگیری نیست و باید مسوولیت پیگیری آن بر عهده عضو هیات علمی یا دانشکده‌ها قرار بگیرد. در امضا تفاهم‌نامه‌ها باید سطوح دو طرف نیز مورد توجه قرار بگیرد.»



به گفته ابراهیمی با سازوکاری که در معاونت بین‌الملل ایجاد شده و جلساتی هفتگی که برای بررسی تفاهم‌نامه‌ها برگزار می‌شود، هر تفاهم‌نامه‌ای که به کارگروه‌ها بیاید حداکثر ظرف مدت یک هفته بررسی و نتایج آن به واحدها اعلام می‌شود.


مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی به تفاهم‌نامه‌های تیپی اشاره کرد و گفت:‌ «البته الزامی نیست که حتما همه تفاهم‌نامه‌ها تیپ باشند چرا که ممکن است موادی در تفاهم‌نامه‌ها وجود داشته باشد که نتوان آن را در قرار داد تیپ تعریف کرد که در این قراردادها باید معاونت حقوقی مواد را بررسی کند.»


در این کمیسیون همچنین درباره عضویت دانشگاه آزاد اسلامی در مجامع بین‌المللی نیز بحث و اظهارنطر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته