دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 12:04
در گفت‌و گو با آنا مطرح شد

5 اردیبهشت روز دادگاه محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا/ درخواست برای تغییر قرار بازداشت به وثیقه

وکیل غلامحسین خالدی گفت: بعد از آنکه حکم شعبه اول دادگاه کیفری استان کهکیلویه و بویراحمد از سوی شعبه 27 دیوان عالی کشور نقض شد، پرونده جهت رسیدگی به شعبه 3 تجدید نظر (شعبه هم‌‌عرض) ارجاع و از طریق پیامک روز 5 اردیبهشت به عنوان روز رسیدگی به پرونده خالدی به من اعلام شد.
کد خبر : 6788

فضل‌الله افشاری، وکیل مدافع محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا در گفت‌وگو با آنا افزود: با توجه به اینکه شعبه 27 دیوان عالی کشور در رای دادنامه به صراحت محیط‌بان خالدی را مامور دولت که در حال انجام وظیفه بوده معرفی کرده و گفته است که مطابق مقررات و موازین اصل برخورد با متخلفان از حمایت قانونی برخوردار است و بر اساس آخرین نظریه هیات کارشناسان، متهم یعنی محیط‌بان خالدی با رعایت مقررات و قوانین اقدام به تیراندازی کرده است، احتمال آزادی وی زیاد است.


وی اضافه کرد: با این حال هیات نظارت عنوان کرده که قصد محیط‌بان مبنی بر هدف قرار دادن نقطه اصابت مورد تردید است و تصدیق قتل عمدی موجب قصاص، جای تامل دارد. همچنین طبق ماده 120 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن مورد شبه یا تردید باشد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود، حسب مورد جرم با شرایط مذکور ثابت نمی‌شود.


وکیل مدافع محیط بان خالدی همچنین یادآور شد که با استناد به بند 26 ماده آیین دادرسی کیفری، رای دادگاه استان کهکیلویه و بویراحمد برای سومین بار، نقض و به شعبه هم عرض ارجاع داده شده است. حال با توجه به اینکه بررسی‌های مفصل و طولانی رای شعبه 27 دیوان عالی کشور که امید به خدمت را برای محیط بانان مظلوم فراهم کرده است و با توجه به اینکه محیط بان مذکور مدت نزدیک به 5سال به موجب قرار بازداشت موقت که از طرف بازپرسی دادسرای شهرستان دنا، صادر شده است، پشت میله‌های زندان به سر می‌برد و با توجه به احراز شبه عمد بودن قتل مذکور، دیگر موجبی برای ادامه بازداشت خالدی وجود ندارد.


افشاری گفت: از قضات عالی‌قدر شعبه هم عرض استدعا داریم که نسبت به درخواست وکیل مدافع متهم( خالدی) مبنی بر تخصیص قرار و تبدیل آن به حداقل قرار وثیقه، موجبات آزادی این مامور دولت را فراهم کند تا انشالله شب عید در کنار خانواده و فرزندان صغیرش باشد.


درخواست وکیل مدافع غلامحسین خالدی در حالی مطرح می‌شود که وی تنها از حمایت‌های دفتر حقوقی سازمان محیط زیست استان کهکیلویه تقدیر می‌کند و مدیرکل حقوقی سازمان محیط زیست کشور از دادن پاسخ در این باره به خبرنگار آنا خودداری کرده و تنها کمکش راهنمایی برای تماس با وکیل مدافع متهم است.


حدود 5 سال پیش یعنی در تاریخ 24 تیر ماه سال 1389، محیط‌‌بان خالدی و همکارانش در منطقه حفاظت شده دنا در استان کهکیلویه و بویراحمد در منطقه تحت حفاظت خود از طریق منابع محلی متوجه شلیک می‌شوند. درگیری بعد از پیام ایست توسط محیط بانان آغاز می شود و در نهایت مرحوم «محمد پایه‌گذار» کشته می‌شود.


همین اتفاق باعث می‌شود تا «غلامحسین خالدی» محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل به اعدام محکوم شده و با گذشت حدود 5 سال و سه بار رد حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته