دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1394 - 11:30
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

پیشگیری از بیماری‌های شغلی مهمترین نتیجه طب کار است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری های شغلی معمولا قابل درمان کامل نیستند و هزینه های درمانی زیادی را به بیمار و کارفرما تحمیل می کنند.
کد خبر : 67832

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در هفتمین همایش کشوری طب کار و بیماری‌های شغلی، پیشگیری از بیماری‌های شغلی را مهمترین نتیجه طب کار اعلام کرد.


بیماری‌های شغلی به دسته‌های مختلف بیماری‌های جسمی و روانی تقسیم می‌شوند، سقوط، تصادف، آسیب ناشی از دستگاه‌های صنعتی، آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی، آسیب‌های ناشی از نور و صدای نامناسب و لوازم کار غیر استاندارد، آسیب‌های روانی ناشی از استرس و فشارهای روانی در محیط کار از جمله آسیب‌های شغلی هستند که عوارض بسیاری از آنها به صورت مزمن تا آخر عمر همراه افراد باقی می‌مانند.


وی گفت: پیشگیری از حوادث شغلی و بیماری‌های مربوط به کار نیازمند توجه جدی و آگاه سازی مردم است. بیماری‌های شغلی معمولا قابل درمان نیستند و هزینه‌های درمانی زیادی را به بیمار و کارفرما تحمیل می‌کنند در حالی که پیشگیری از بیماری‌های شغلی امری ممکن و با هزینه‌های به مراتب کمتر است.


وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت شغلی، نیازمند کار تیمی و توجه همه بخش‌های ذیربط در ارگان‌های مختلف است. کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، متخصصان طب کار و پزشکان شاغل در صنعت مهمترین اعضای این تیم محسوب می‌شوند.


صادق نیت اضافه کرد: در کنار وزارت بهداشت دستگاه‌های اجرایی دیگری همچون سازمان تامین اجتماعی و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نفت نقش ویژه‌ای در حفظ سلامت شاغلان ایفا می‌کنند.


وی نیاز ضروری به فرهنگ سازی و افزایش آگاهی آحاد جامعه به ویژه در مورد شناخت عوامل آسیب رسان شغلی و نقش مراقبت‌های هدفمند برای شناخت بیماری‌ها قبل از بروز علایم را مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد: با افزایش دانش پزشکی به خصوص در زمینه بیماری‌های شغلی بتوانیم بسیاری از بیماری‌ها و سوانح شغلی را پیشگیری کنیم تا جامعه از هزینه‌های بالای مستقیم و غیر مستقیم آن رهایی یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته