دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1393 - 16:35
گفت‌وگوی آنا با طراح و سازنده دستگاه برد الکتریکی کنترل‌کننده بیمه‌نامه شخص ثالث

این اختراع از زندانی شدن هزاران راننده جلوگیری می‌کند

مخترع برد الکتریکی کنترل کننده بیمه‌نامه شخص ثالث‌‌ با بیان اینکه این اختراع در پاسخ به یک نیاز مطرح کشور طراحی و ساخته شده است، گفت: این نیاز جلوگیری از زندانی شدن رانندگان بی‌شمار به خاطر تصادفات منجر به فوت بود.
کد خبر : 678

به گزارش خبرنگار آنا، برد الکتریکی کنترل کننده بیمه‌نامه شخص ثالث‌‌ پاسخ به یک نیاز مطرح در کشور بود. نیازی که برآورده نشدن آن، سالیانه باعث زندانی شدن رانندگان بی‌شماری در زندان‌ها به خاطر تصادفات منجر به فوت، به دلیل عدم توانایی در تامین دیه بود، این افراد که آمار آنان سالیانه به حدود دو تا سه هزار نفر می‌رسد، در صورت داشتن بیمه نامه شخص ثالث هیچ‌گاه کارشان به زندان نمی‌کشید.


آمار‌ها نشان می‌دهد که کوتاهی و سهل انگاری این افراد، زندگی حدود 200 هزار نفر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد با توجه به آمار تصادفات و تلفات و هزینه‌هایی که بر عهده دولت است و الزام رانندگان در داشتن بیمه نامه شخص ثالث، وسیله‌ای برای کنترل بیمه وسایل نقلیه نیاز بود.


مهدی حیدری دانشجوی مخترع ترم آخر کار‌شناسی برق دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر است، با توجه به آمار تصادفات و تلفات وارده و الزام رانندگان در داشتن بیمه نامه شخص ثالث، او برد الکتریکی کنترل کننده بیمه‌نامه شخص ثالث‌‌ را طراحی کرده و ساخته است. این دستگاه مشابه خارجی ندارد و قابلیت نصب بر روی تمامی خوردور‌ها و موتورسیکلت‌ها را دارد.


متن زیر گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با دانشجوی مخترع ترم آخر کار‌شناسی برق دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر است.


لطفا خودتان را معرفی کنید.


من مهدی حیدری متولد مرداد سال 1370 در شهر اصفهان و اکنون دانشجوی ترم آخر رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر هستم.





می‌خواهیم بدانیم که این فکر و اختراع چطور به ذهن شما خطور کرد؟


حیدری: یک ایده از یک نیاز به وجود می‌آید. ابتدا باید بگردیم به دنبال مشکلاتی که در اطراف ما وجود دارد و آن را بررسی کنیم بعد ببینیم نیاز چیست و بر اساس آن نیاز چندین ایده برای حل آن بدهیم. در این مرحله بهترین ایده را انتخاب کرده و به ساخت نمونه اولیه بپردازیم. البته باید نیاز واقعی باشد و راهکاری برای از بین بردن یک نیاز واقعی پیدا کنیم. طبق بیانات مقام معظم رهبری مخترعین باید به دنبال حل مشکلات اساسی جامعه باشند تا بتوان از هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری کرد. اگر همین جمله از مقام معظم رهبری را الگو قرار دهیم کشور با مشکلی مواجه نخواهد شد.


درخصوص طرح‌تان توضیحاتی بفرمایید.


حیدری: برد الکتریکی کنترل کننده بیمه نامه شخص ثالث‌‌ همان پاسخ ما به یک نیاز مطرح در کشور بود. همواره شاهد زندانی شدن رانندگان بی‌شماری در زندان‌ها به خاطر تصادفات منجر به فوت، به دلیل عدم توانایی در تامین دیه بودیم، این افراد که آمار آنها سالیانه به حدود دو تا سه هزار نفر می‌رسد، در صورت داشتن بیمه نامه شخص ثالث هیچ‌گاه کارشان به زندان نمی‌کشد آمار‌ها نشان می‌دهد که کوتاهی و سهل انگاری این افراد زندگی حدود 200 هزار نفر را تحت الشعاع قرار می‌دهد با توجه به آمار تصادفات و تلفات و هزینه‌هایی که بر عهده دولت است و الزام رانندگان در داشتن بیمه نامه شخص ثالث وسیله‌ای ساختیم که برای کنترل بیمه وسایل نقلیه، مورد استفاده قرار بگیرد.


این برد الکتریکی به چه شکل عمل می‌کند؟


حیدری: این وسیله بر روی خودرو‌ها نصب می‌شود و چند قابلیت دارد که مهم‌ترین آنها این است که با استفاده از اطلاعات بیمه خودرو که از سوی بیمه‌گر وارد سیستم می‌شود، پس از اتمام زمان بیمه (365 روز) سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، دیگر نمی‌تواند سوییچ را بخواند و خودرو استارت نمی‌خورد، به عبارتی، راننده متوجه می‌شود که دیگر قادر به حرکت نیست.


از دیگر مزیت‌های این سیستم چه مواردی را می‌توان نام برد؟


حیدری: این سیستم از طریق سیستم بی‌سیم قابل کنترل است و می‌توان سیم کنترل کننده آن را از سوی پلیس، در محل‌های پرتردد همچون عوارضی‌ها نصب و خودرو‌ها را کنترل کرد که آیا بیمه دارند یا نه.


بر روی همه خودرو‌ها قابلیت نصب دارد؟


حیدری: بله این برد قابلیت نصب بر روی تمامی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را دارد.


آیا این سیستم نمونه خارجی هم دارد؟


حیدری: با توجه به بررسی‌های انجام شده خیر، نمونه خارجی ندارد.


این نخستین کار شما در مبحث نوآوری بوده است؟


حیدری:‌ خیر قبل از این هم 2 اختراع دیگر داشتیم که یکی از آن‌ها اسپری مشاهده کننده عبور جریان برق در شبکه‌های انتقال برق بوده است.


آنا: برای طراحی این وسیله چه مدت زمان صرف کردید؟


حیدری: برای پاسخ دادن به این سوال باید به این نکته اشاره کرد، مطالعات میدانی که برای بررسی طرح انجام می‌شود بسیار مهم بوده و قبل از ساخت این مطالعات انجام می‌شود و در بعضی مواقع حدود یک سال یا حتی 2 سال طول می‌کشد. در مجموع می‌توان گفت حدود 2 سال مطالعات و ساخت نمونه طول کشید.


درخصوص ساخت نمونه، مشاوره هم گرفته‌اید؟


حیدری: زمانی که شما یک ایده برای حل یک مشکل در نظر گرفته‌اید ممکن است که در ابتدای کار ناقص باشد و خیلی از جوانب کار را بررسی نکرده باشید، ولی زمانی که شما این موضوع را با یک فرد مطمئن تاکید می‌کنم مطمئن در میان بگذارید جوانب دیگر کار را نیز در نظر خواهید گرفت.


با توجه با اینکه یک کار گروهی انجام داده اید، این نوع کار را چطور ارزیابی می‌کنید؟


حیدری: یک تیم به تعداد کمی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل کننده یکدیگر بوده و دارای مقاصد، اهداف و رویکردی مشترک هستند که بر مبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می‌کنند. بنابر نظر اسمیت و کوتزن باخ، اعضای یک تیم به یکدیگر وابسته هستند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی می‌شود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می‌گذارد. اما به عکس، گروه‌های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می‌کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می‌برند، مانند کار و حرفه‌ای وکلا. تعریف کار تیمی با کار گروهی کاملا متفاوت است و اغلب اوقات افراد این دو را یکی می‌دانند که در این خصوص کوتزن باخ و اسمیت کار گروهی را این گونه توصیف می‌کنند: (اگر فرصت و یا نیاز عملکردی مهمی که لازمه تیم شدن را نداشته باشد، آن را گروه می‌نامند. اعضا در ابتدا برای تبادل اطلاعات، مشارکت می‌کنند و با سعی فراوان از دیدگاه‌های خود برای تصمیم گیری در جهت کمک به هم گروهی‌ها در راستای فعالیتشان بهره می‌گیرند. در واقع هیچ قصد، هدف عملکردی و یا محصول مشترکی وجود ندارد که مستلزم رویکرد تیمی یا مسئولیت متقابل باشد.)


طبق گفته کوتزن باخ و اسمیت، شش اصل برای کار تیمی وجود دارد: تعداد کم افراد (کمتر از 12 نفر)، مهارت تکمیل کننده، نیت مشترک، پذیرش رویکرد کاری توس تمام اعضای تیم و مسئولیت و پاسخ همگانی.


طرح شما به مرحله تجاری‌سازی رسیده است؟


حیدری: بله به لطف خدا به این مرحله رسیده و در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستیم.


به نظر شما همه‌ طرح‌ها قابلیت تجاری‌سازی را دارند؟


حیدری: متاسفانه خیر، شما نمی‌توانید از هر طرحی کسب درآمد کنید. زمانی که مشکل را مشاهده کردید و برای حل آن ایده‌ای را بیان کردید، باید 3 پارامتر را مورد بررسی قرار بدهید. مورد اول اینکه هزینه ساخت طرح و ایده مورد نظر چه مقدار است که این مورد بسیار دارای اهمیت است. مورد دوم اینکه در حال برطرف کردن چه مشکلی هستید، هر چه مشکل مورد نظر بزرگ‌تر باشد احتمال کسب درآمد از آن طرح بیشتر می‌شود و مورد سوم اینکه چه درصدی از جامعه این مشکل را دارد به عبارت دیگر اگر خریدار شما مردم باشند امکان فروش بیشتر برای شما وجود خواهد داشت.


تا به حال زمانی پیش آمده که ناامید بشوید؟


حیدری: بله خیلی زیاد در هر کاری مشکلاتی وجود دارد که اعضای تیم را به سمت ناامیدی هدایت می‌کند مثلا برای خود ما به دفعات می‌آمدیم تهران و نتیجه نمی‌گرفتیم و برمی‌گشتیم و بعضی مواقی دچار مشکلات مالی هم می‌شدیم اما به لطف خدا و مدد امام زمان(عج)، چون هدف و نیت رفع یک مشکل بود، رفع یک نیاز از جامعه بود خدا به ما کمک کرد و ما نتیجه گرفتیم.


چه انتظاری از سازمان‌های حمایت کننده دارید؟


حیدری: انتظار داریم که تمامی سازمان‌های حمایت کننده در تمامی نمایشگاه‌های تخصصی درخصوص طرح‌های دانش‌بنیان و نوآوری حضور پیدا کنند، ایده‌ها و طرح‌ها را از نزدیک ببینند و بررسی کنند و از آنها حمات کنند و همچنین یک پیشنهاد برای بنیاد ملی نخبگان داریم که در بحث خدمت مقدس سربازی نخبگان را حمایت کنند و خدمت سربازی آنها را در قالب پروژه‌های تحقیقاتی دنبال کنند.


چه توصیه‌ای برای دوستان علاقه‌مند و مبتکر دارید؟


دوستانی که می‌خواهند به این مبحث وارد شوند ابتدا باید مشکلات پیرامون خودشان را شناسایی کنند و بعد برای حل آن مشکل چند ایده بدهند و بهترین ایده را انتخاب کنند. اما این نکته را به خاطر بسپارند که هدف را الهی در نظر بگیرند و در این مسیر سرد و ناامید نشوند.


و حرف آخر


در اینجا بعد از شکر خداوند، از زحمات پدر و مادر عزیزم و برادرم آقای محمد حیدری که در تمام مراحل کار من را چه به صورت معنوی و چه به صورت مادی حمایت و پشتیبانی کردند قدردانی می‌کنم و آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت را برای آنها دارم. همچنین لازم می‌دانم که از حمایت‌های آقای مهندس امیر امیرحاجلو، آقای مهندس بهزاد امینی و آقای مهندس احسان روشنایی که من را یاری کردند تشکر کنم و خبرگزاری آنا، از اینکه برای معرفی طرح ما وقت گذاشتند متشکریم؛ به امید اینکه هرساله شاهد کمتر شدن مشکلات مردم باشیم.
گفت‌وگو: منصور نقدعلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته