دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لیستی که نقض غرض مطهری است

تلاش برای سوال از احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهوری وقت، افشاگری درباره مرگ ستار بهشتی، اعتراض به حصر کروبی، موسوی و رهنورد، انتقاد به قوه قضاییه و سخنرانی‌ درباره فهم وارونه برخی اصولگرایان از جایگاه ولایت فقیه درجمهوری اسلامی تنها بخشی از فعالیت‌های سیاسی فرزند شهید مطهری در هشت سال اخیر است.
کد خبر : 67672

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مهدی روزبهانی در روزنامه همدلی با این مقدمه نوشت: علی مطهری فعالیت سیاسی خود به عنوان نماینده را از مجلس هشتم با تابلوی اصولگرایی آغاز کرد و در ابتدا بسیاری مطهری را یک اصولگرا می‌دانستند با توجه به اینکه موضع‌گیری‌های فرهنگی وی نیز قرابت بیشتری با اصولگرایان داشت. اما حوادث سیاسی کشور در سال‌های گذشته، فرزند یکی از مهم‌ترین تئوریسین‌های فکری و سیاسی نظام جمهوری اسلامی را وارد آزمونی بزرگ کرد. مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که اصولگرا شناخته می‌شد، کم‌کم خط و ربط متفاوت با جناح‌ سیاسی متبوع خود در پیش گرفت؛ آنقدر متفاوت که بسیاری برای تفسیر و تطبیق آن با دو دسته‌بندی مشهور اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، دچار تناقض شدند. وی برخلاف اصولگرایان، نه پشت سر احمدی‌نژاد ایستاد و نه در مقابلش سکوت کرد، بلکه پیشقراول اجرای یکی از اصول مسکوت مانده قانون اساسی شد. با پیگیری‌های وی سرانجام محمود ‌احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پرحاشیه دولت هشتم و نهم برای پاسخگویی سئوال نمایندگان به خانه ملت کشانده شد. این در حالی بود که مطهری همچنان در صحن علنی مجلس منتقد وضعیت فرهنگی بود، امری که مرز میان او و اصلاح‌طلبان را مشخص می‌کرد.


اما در سال‌های پر سکوت بعد از حوادث 88 که معدود نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نهم نیز ترجیح می‌دادند سکوت کنند، این فرزند آیت‌الله مطهری بود که وارد میدان شد و در اعتراض به یک‌جانبه‌گری اصولگرایان به حوادث سال 88سخن گفت. نطقی که تندروهای مجلس را وادار به رویارویی مستقیم و حتی ضرب و شتم وی کرد. طی مدت‌های اخیر نیز تقریبا تنها نماینده‌ای بوده است که در باره مسائل 88 به صراحت سخن گفته بود. البته این‌ها تنها خلاصه‌ای از ماجراهای پر سروصدای علی مطهری است. سخنان وی در دانشگاه‌های مختلف کشور هربار انعکاس گسترده‌ای داشته است. چرا که فرزند شهید مطهری موضع‌گیری صریحی درباره مسائل مهمی داشت که دوستان اصولگرایش تلاش می کردند نبینند و مطرح نکنند. علی مطهری مشکلات مختلفی را نیز به خاطر این فعالیت‌های مغایر با جناح‌‌ خود تجربه کرده است.


یک بار تا مرز اخراج از اردوگاه اصولگرایی پیش رفت؛ موضوعی که او البته بی‌اهمیت می‌دانست. در دفترش وسایل شنود کشف شد، و در شیراز برخی از نیروی موسوم به خودسر به او حمله کردند. طی هشت سال گذشته علی مطهری به تنهایی وارد حوزه‌هایی شد که نه اصلاح‌طلبان وارد آن شده بودند و نه اصولگرایان به آن نزدیک شدند. هشت سال از شروع نمایندگی مطهری با فرازونشیب‌های زیاد گذشت و او اکنون در اذهان عمومی و از نگاه بسیاری که منتقد عملکرد دوره‌های اخیر نمایندگان مجلس هستند، به عنوان یک نماینده مردمی و شجاع شناخته می‌شود.


اما نکته این‌جاست که مطهری این عنوان «نماینده مردمی» را نه با پیوست و بده‌بستان سیاسی بلکه با تلاش و مشقت‌های فراوان در راه احقاق حق مردم کسب کرده است. جایگاهی که خیلی دشمن و بدخواه دارد. جایگاهی که بسیاری هم اکنون برای کسب قدرت آن را یک نردبان ترقی می‌بینند. اما انتشار لیستی با سرلیستی مطهری این شائبه را مطرح می‌کند که گویی مطهری توجه دقیقی به جایگاه خود مسئله ندارد. انتشار این لیست با عنوان صدای ملت از سوی علی مطهری اگرچه نشان‌دهنده استقلال وی از جناح‌های سیاسی بوده است، اما در آشفته‌بازار این روزهای انتخابات، یک اشتباه استراتژیک به نظر می‌رسد.


در روزگاری که مردم مواضع او را اصلاح‌طلبانه ارزیابی می‌کنند و او را به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های بیان مواضع اصلاح‌طلبانه در مجلس آینده می‌دانند و به همین خاطر هم از سوی اصولگرایان رانده شده، او چرا باید لیستی در میانه این دو جناح ارائه کند و از به مجلس رفتن برخی از همفکرانش در اردوگاه اصلاح‌طلبی جلوگیری کند؟ وی که در همه این سال‌ها مواضع اصلاح‌طلبان را در مجلس فریاد زده و از محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای آنها انتقاد کرده و در مواردی آنها را متدین‌تر و معقول‌تر از اصولگرایان دانسته و مواضع‌شان را به نفع کشور و نظام و مردم دانسته، چرا در هنگامه‌ای که اصولگرایان از نظر تایید صلاحیت نیروهای خود در وضعیتی بسیار جلوتر از اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌اند، مطهری باید عملی انجام دهد که احتمال ورود این افراد به مجلس آینده را کمتر کرده و البته اصولگرایانی که در همه این سال‌ها مطهری از سکوت‌شان دربرابر قانون‌شکنی انتقاد کرده بود، دوباره برصندلی‌های سبزبهارستان جلوس کنند؟


صرف نظر از وجود نام‌هایی که در این لیست دیده می شود – و برخی از آن‌ها در همه این سال‌ها در کنار علی مطهری نایستادند و دربرابر بی‌قانونی‌های دولت سابق سکوت کردند _ در هنگامه‌ای که مطهری با ائتلافی تاریخی با اصلاح‌طلبان می‌تواند بسیاری از منویات خود در سال‌های گذشته را عملی کند، انتشار این لیست برسردرگمی مردمی که قرار است در روز7اسفند براساس نگرش‌ها رای دهند، خواهد افزود. او که این روزها در صدر محافل اصلاح‌طلب می‌نشیند، می‌توانست با رایزنی برخی از نام‌های مورد نظر خود را در لیست اصلاح‌طلبان بگنجاند و از این منظر هم آن‌ها را برای انتخاب شدن کمک کرده و هم جامعه را از تشتت و سردرگمی برهاند. اما توجه به برخی نام‌ها در لیست منتشره از سوی مطهری هم نشان می‌دهد که این نماینده مردمی، چندان خوب عمل نکرده است.


نگاهی به سوابق برخی افراد موجود در این لیست انتخاباتی نشان می‌دهد که مطهری همچنان تنهاست و با برخی از این 19 نفر قرابتی ندارد. مشکل اساسی زمانی آغاز می‌شود که مجلس دهم شروع به کار کند و این 19 نفر نیز که به احتمال زیاد رایی با اعتبار علی مطهری کسب کرده باشند، با وی همراهی نکنند. مطهری با انتشار لیست مجزا پلکان ترقی کسانی خواهد شد که نه شجاعت وی را دارند و نه چندان به مواضع او در سال‌های گذشته اعتقادی داشته‌اند.شاید وی با این کار، افرادی را زیر عنوان و اعتبار مردمی خود به مجلس خواهد برد که در حالت عادی نه اقبالی از سوی مردم دارند و نه کارنامه‌ای در دفاع از آنان و این نقض غرض سیاست‌ورزی 6سال گذشته علی مطهری خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته