دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1394 - 13:09
در صحن علنی شورای‌ شهر تهران

بودجه 40 به 60 شهرداری تهران تصویب شد/ قالیباف: بودجه 95، عملیاتی، ماموریت‌محور و منطبق با برنامه است

شهردار تهران امروز در صحن علنی شورای شهر تهران در جریان بررسی بودجه سال 95 شهرداری گفت: امسال بودجه شهرداری عملیاتی، ماموریت‌محور و منطبق با برنامه 5 ساله خواهد بود،از این رو همه تلاش ما این است که در چارچوب برنامه پیش برویم و اگر به نقطه‌ای برسیم که توان اجرای آن را نداریم باید برنامه را تغییر دهیم.
کد خبر : 67627

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف در جریان دویست و سی‌ و نهمین جلسه علنی شورای شهر و بررسی نهایی بودجه 95 اظهار کرد: امسال بودجه شهرداری روال خیلی خوبی پیدا کرد و این هم براساس سیری است که از سالیان گذشته شروع شده و حتما سال به سال این روند بهتر خواهد شد.


وی بودجه 95 را منطبق بر وظایف تعریف شده در برنامه دانست و اضافه کرد: از زحمات کمیسیون‌ها تشکر می‌کنیم. بالغ بر 95درصد چیزی که در کمیسیون‌ها تصویب شده برابر با نظر شهرداری، کمیسیون‌های شورا و کمیسیون تلفیق است.


قالیباف ادامه داد: ما خیلی بر سر درصد 35 یا 40درصدی بودجه غیرنقد شهرداری تهران بحثی نداریم. سال گذشته پیشنهاد ما 55 درصد بود که امسال این رقم را کاهش دادیم و این هم هیچ ارتباطی با موضوع شفافیت ندارد. از قضا اگر بودجه را به دو بخش نقد و غیرنقد تقسیم کردیم، به دلیل شفافیت بودجه بود و شفافیت هیچ رابطه‌ای با درصد ندارد.


شهردار تهران از درصد 40 به 60 بودجه غیرنقد و نقد شهرداری در سال 95 دفاع کرد و گفت: امسال وضعیت شهرداری در جذب نقدینگی همانند سال گذشته نبود، در سال قبل ما تا 108درصد هم برای جذب نقدینگی موفق بودیم اما امسال این رقم حدود 80درصد است و نشان می‌دهد نسبت به سال قبل 30درصد در جذب نقدینگی مشکل داشتیم حتی رکود اقتصادی در کشور نیز به خاطر نبود نقدینگی است.


قالیباف ادامه داد: وقتی مردم کاری را انجام می‌دهند درصدی از آن را به ما نقد می‌دهند و درصدی دیگر را تهاتر می‌کنند. ما هم متقابلا بخشی از مطالبات پیمانکاران را نقد و بخشی دیگر را غیرنقد می‌دهیم.


شهردار تهران اضافه کرد: اگر پیشنهاد بودجه نقد و غیرنقد به طور روشن 40 به 60 است، مطمئن هستیم افقی که اقتصاد ملی پیش‌روی ماست نشان می‌دهد که این درصد‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی و شرایط رکود نزدیک‌تر است.


قالیباف با بیان اینکه شهرداری موافق این است که سودها به خزانه رود و به درآمدهای پایدار شهری کمک شود، عنوان کرد: در بخشی از ماموریت‌های شهرداری تحت هر شرایطی باید اعتبار به صورت نقد پرداخته شود.


قالیباف خطاب به اعضای شورای شهر که به او متذکر شده بودند که گفته است با 5هزار میلیارد تومان می‌تواند شهر را اداره کند، گفت: ما با این میزان شهر را اداره می‌کنیم اما آن را توسعه نمی‌دهیم و پروژه‌های عمرانی پیشرفت نمی‌کند و مترو ساخته نمی‌شود.


شهردار تهران با بیان اینکه بیش از 65هزار کارگر با پیمانکاران کار می‌کنند، عنوان کرد: در قراردادی که با پیمانکاران به تصویب می‌رسانیم حقوق 25 برج کارگران و بیمه آنها را کسر می‌کنیم. تمام پول‌ها در شهرداری براساس ردیف‌ها و اولویت‌ها توزیع می‌شود، اگر بحث ساخت یک ایستگاه آتش‌نشانی یا پرداخت پول یک کارگر رفتگر در میان باشد به طور حتم پول کارگر را می‌پردازیم. تمام پول‌هایی که به خزانه رفت و آمد می‌کند قانون خزانه بر آنها حاکم است.


شهردار تهران با گلایه از پیشنهاد اعضای شورای شهر مبنی‌بر اینکه پول‌ها از سازمان‌های زیرنظر شهرداری گرفته شود به خزانه برود و دوباره از خزانه به سازمان‌ها بازگردانده شود، عنوان کرد: شهرداری نمی‌خواهد برخی از سازمان‌ها حیاط‌خلوت شوند و سیاست شهرداری براساس درآمد و هزینه است و اگر سودی وجود داشته باشد باید سود به خزانه ریخته شود و با توجه به اولویت تصویب شده در بودجه و برنامه‌ریزی از آن استفاده کنیم نه اینکه دوباره آن را به سازمان مدنظر بازگردانیم. تمامی پرداخت‌ها و هزینه‌ها در شهرداری براساس قانون و آیین‌نامه مالی و اداری شهرداری‌هاست. ما نمی‌توانیم مقرراتی بالاتر از مقررات مجلس بگذاریم.


وی با بیان اینکه در شهرداری هیچ حسابی بدون مجوز شورای شهر باز نمی‌شود،عنوان کرد: برای افتتاح هر حساب امضا و تایید رییس شورای شهر موردنیاز است و تمام شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی زیرنظر شهرداری حساب‌هایشان براساس تایید درآمد و هزینه است.


به گزارش آنا در پایان پیشنهاد شهردار تهران مبنی‌بر درصد 40 به 60 با رای موافق اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته