دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1394 - 12:32
در نشست خبری هفتگی

سخنگوی دولت: اجرای برجام 2 محرمانه نیست و در وقت لازم جزئیات مطرح خواهد شد/ گزارشی از تخلف فرمانداران و استانداران دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی دولت با بیان اینکه «گزارشی از تخلف فرمانداران و استانداران در روزهای منتهی به انتخابات دریافت نکرده‌ایم»، گفت: وزیر کشور مصمم است که انتخابات با سلامت کامل برگزار شود و اگر موردی هم باشد ایشان اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
کد خبر : 67609

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،‌ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران پیش از ظهر امروز درباره اقدام رئیس‌جمهوری برای پیگیری رد صلاحیت‌ها و اجرای برجام2 اظهار کرد: قطعاً اجرای برجام 2 محرمانه نیست و حتما به وقتِ لازم رئیس‌جمهوری جزئیات این مسئله را مطرح خواهند کرد چرا که ما با گفت‌وگوی رو در رو سوءتفاهم‌ها را می‌توانیم حل کنیم و باید ببینیم که اصلا اختلاف چیست. اگر دیالوگ مستمر داشته باشیم مشکلات حل می‌شود.


رئیس‌جمهوری آنچه را در توان داشت در موضوع ردصلاحیت‌ها به کار گرفت


نوبخت اضافه کرد: رئیس‌جمهوری درباره مسئله ردصلاحیت‌ها شخصاً وارد شده است از این جهت که وزیر کشور و معاون اول را مأمور کردند که این مسئله را پیگیری کنند تا به این ترتیب همه مردم احساس کنند نماینده خودشان در رقابت‌های انتخاباتی حضور دارند. رئیس‌جمهوری در این راستا آنچه در چارچوب قانون می‌توانسته انجام داده است.


سخنگوی دولت تصریح کرد: وقتی که گفته می‌شود روحانی سیاستی را دارد که قصد اجرای آن را دارد کسی انتظار ندارد شخص رئیس‌جمهوری آن را انجام دهد بلکه افراد، یاران و ابزاری در اختیار رئیس‌جمهوری است که ایشان از این طریق آن سیاست‌ها را دنبال می‌کند.


ادعا نمی‌کنم که تأیید صلاحیت‌های اخیر به خاطر پیگیری دولت بوده است


وی با اشاره به افرادی که به‌تازگی از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: من ادعا نمی‌کنم که این تأیید صلاحیت‌های اخیر به خاطر پیگیری‌های دولت است اما رایزنی‌ها مؤثر بوده است و این اتفاق نشان داد که نگاه دولت برای بازگشت عده‌ای به عرصه انتخابات درست بوده است.


مجلس می‌تواند بودجه 95 را تا پایان اسفند تصویب کند


نوبخت همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد نظر دولت نسبت به بودجه چنددوازدهم برای سال آینده اظهار کرد: نظر دولت بر این است که حتی اگر مجلس دو یا سه هفته تعطیل باشد بر اساس آیین‌نامه موجود با کمی فشردگی می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که بودجه سال 95 تا پایان اسفند به تصویب برسد.


وی تأکید کرد: تصویب بودجه سال 95 تا پایان اسفند پیامی است به بخش‌های غیردولتی تا بدانند دولت در مسائل اقتصادی چه مناسباتی را مدنظر دارد و به مصلحت نیست که بودجه سال 95 معطل بماند.


سخنگوی دولت تصریح کرد: طی جلساتی که با اعضای کمیسیون تلفیق داشته‌ایم توافق شد که نمایندگان بتوانند کار رسیدگی به بودجه را در کمیسیون تلفیق بعد از تعطیلی نمایندگان شروع کنند.


نوبخت افزود: اگر بودجه سال 95 تا پایان اسفند تصویب نشود افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال 95 به موقع اجرایی نخواهد شد و مجلس نیز علاقه‌مند است که در این موضوع ما را یاری کند. اگر هم تا هفته سوم فروردین سال 95 بتوانند بودجه را نهایی کنند ما می‌توانیم قبل از پرداخت‌های سال 95 احکام بودجه را اجرایی کنیم.


وی در مورد افزایش حقوق کارمندان در ادامه تصریح کرد: برای سال آینده 11 درصد پیش‌بینی تورم داریم و بر همین اساس برای همه کارمندان 12 درصد افزایش حقوق را در نظر گرفته‌ایم. از طرفی، بازنشستگانی که حقوق کمتر از یک ونیم میلیون تومان دریافت می‌کنند بیش از 12 درصد افزایش حقوق خواهند داشت.


خدا به جریان‌هایی که به‌رغم ردصلاحیت چهره‌های خود در انتخابات شرکت می‌کنند، کمک کند


همچنین نوبخت در بخش دیگری از سخنان امروز خود درباره تأییدصلاحیت‌های نامزدهای انتخابات گفت: هر‌چقدر به جمع تأیید صلاحیت‌شده‌های قبلی اضافه شود دولت از آن استقبال می‌کند.


وی افزود: امیدواریم با همین شرایط هم آنچه که خیر مردم است و آنچه مطلوب نظام به حساب می‌آید در انتخابات ایجاد شود. اگر این انتخابات مثل راهپیمایی 22بهمن گسترده باشد برای خارج خیلی پیام خواهد داشت. البته برخی از جریان‌ها معتقدند که همه چهره‌های شاخص‌شان نتوانسته‌اند از شورای نگهبان تأیید صلاحیت بگیرند ولی بدون آنها هم در انتخابات شرکت می‌کنند. ان‌شاءالله خدا کمک‌شان کند و در واقع خداوند به همه کسانی که می‌خواهند به ملت خدمت کنند کمک کند.


سخنگوی دولت ادامه داد: این عرصه رقابت بین جریان‌های مختلف سیاسی ماست. عده‌ای می‌گویند با همه بازیگران اصلی‌شان حضور ندارند و طرف مقابل هم می‌گوید که آنها شایستگی ورود نداشته‌اند. اما هر دو طرف با تمام توان می‌خواهند با هم رقابت کنند که این رقابت مبارکی است. آرزو می‌کنم که حق پیروز شود؛ گرچه این تقابل بین حق و باطل نیست، بلکه رقابت بین سلایق است. اما امیدواریم که آن سلیقه‌ای که می‌تواند با هزینه کمتری برای اهداف مردم کار کند به موفقیت برسد.


اعلام آمادگی برخی کشورها برای وساطت بین ایران و عربستان


سخنگوی دولت در واکنش به این سوال که آیا دولت به دنبال حضور وکیل‌الدوله‌ها در مجلس است، تصریح کرد: پاسخ من در 7 اسفند مشخص می‌شود. این مردم هستند که در مورد اختلاف میان دیدگاه‌های مختلف تصمیم می‌گیرند و بعد از انتخابات مشخص می‌شود کدام دیدگاه‌ها از زبان مردم حرف می‌زنند. امیدوارم ضمن شکوهمندی انتخابات مجلسی شکل بگیرد که به نفع ملت و منابع ملی باشد.


نوبخت همچنین در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه عربستان و احتمال وساطت برخی کشورها میان ایران و عربستان، گفت: الان بحثی برای مذاکره ما با عربستان وجود ندارد. البته موضوعات مختلفی برای بحث است و ما یک سلسله مباحث انتقادی داریم که اگر بحثی مطرح شود عربستان باید پاسخگو باشد. مواضع ما شفاف است و این عربستان است که باید مواضع خود را اصلاح کند و منطقی عمل کند. برخی سران کشورها هم معمولاً در دیدارهای خود برای وساطت اعلام آمادگی می‌کنند.


رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره میزان منابع تخصیص داده شده در بخش تولید در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: در سال جاری بیش از 2 هزار میلیارد تومان به تولید پرداخت کرده‌ایم. 42 هزار میلیارد تومان نیز به اشخاص تا پایان سال خواهیم داد. از سال 89 که این قانون اجرا شد میزان منابع تخصیص داده شده را به ریز داریم که چه مبلغی به چه کسانی داده شده است که از طریق سایت سخنگو اطلاع‌رسانی خواهد شد.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آخرین مصوبه هیأت دولت در روز یکشنبه، یادآور شد: در این مصوبه مقرر شد در راستای اجرای سیاست انضباط مالی و تأدیه بدهی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی و بانک‌ها اقدامات عملی صورت گیرد.


وی ادامه داد: طبق این مصوبه قرار شد که هر شخص حقیقی یا حقوقی که از دولت مطالبه دارد و ضمناً بدهکار است مطالبه‌اش با اوراق تسویه تهاتر شود. مقرر شد تا پایان امسال 10 میلیارد تومان از طلب پیمانکاران را از طریق اوراق مالی تهاتر کنیم. این کار در سال 95 هم تکرار می‌شود و پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان سال‌های 95 و 96 در این چارچوب همه بدهی و طلب‌ها را تصفیه کنیم.


وی اضافه کرد: امیدوارم تا پایان امسال بیش از پارسال بابت طرح‌های عمرانی پرداختی داشته باشیم و رشد مثبت بورس، کاهش نرخ ارز در بازار و کاهش سود بانکی منجر به تحرک بخشی اقتصاد شود. رشد اقتصادی فعلاً مثبت است و رئیس مرکز آمار در روزهای آینده آن را با عدد و رقم تشریح می‌کند. برای سال آینده هم بین 5 تا 6 درصد برای افزایش رشد اقتصادی آماده هستیم.


سخنگوی دولت در واکنش به محرمانه بودن برخی قراردادها، تصریح کرد: ما هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه‌بندی شده و بعضی هنوز تکمیل نشده‌اند، اما به هر حال ما خیلی شفاف عمل می‌کنیم و چیز پوشیده و پنهانی نداریم. مجلس هم به همه اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد و حتی همکاران ما که در جلسات شرکت می‌کنند پس از پایان جلسه به راحتی اطلاع‌رسانی می‌کنند. رفتار دولت عقلانی و منطبق با نظریات علمی است و هیچ چیز پوشیده و نگران‌کننده‌ای برای ارائه ندارد.


وی در پاسخ به سوالی درباره توزیع سبد کالا،‌ عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی وزارت تعاون وعده دیگری از توزیع سبد کالا یا امنیت غذایی در حال انجام است و آن مجموعه کار اهدای کالاهای اساسی و غذایی را انجام می‌دهند. منابع مالی آن نیز تأمین شده است.


نوبخت با اشاره به رفع تحریم سوئیفت،‌ یادآور شد: درباره سوئیفت مراحل اداری انجام شده و در مجمع عمومی بانک مرکزی که رئیس جمهور نیز حضور داشت گزارش رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر این بود که فعالیت‌هایشان در سوئیفت در حال انجام شدن است.


وی با بیان اینکه دولت خواهان افزایش غیرمنطقی ارز در بازار آزاد نیست، تأکید کرد: سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست و همه تلاشمان را می‌کنیم که به یک نرخ واقعی، منطقی و نه دستوری برای نرخ واحد ارز دست یابیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره توزع یارانه‌ نقدی، یادآور شد: دیشب 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای 75 میلیون و 236 هزارو 829 نفر یارانه پرداخت شده است. وزارت تعاون که مسئول مدیریت بر امر توزیع یارانه‌های نقدی است شرایطی را هم از نظر میزان تمکن و هم از نظر اسناد و مدارک در نظر گرفته است. وجود کارت ملی خیلی صریح می‌تواند در این زمینه شفاف‌سازی کند. چرا که برخی گزارش‌ها وجود داشت که تعداد یارانه‌بگیران از افراد زنده بیشتر هستند. البته اگرکسی هم به ناحق در یک ماه یارانه‌اش حذف شده باشد در ماه دیگر حتماً جبران می‌شود.


وی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت، اظهار کرد: در جهت اکتشاف و افزایش ظرفیت تولیدی باید سرمایه‌گذاری کنیم. ما بیش از چهار میلیون بشکه توان تولید داشتیم که بازگشت این ظرفیت به وسیله افزایش سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. در برنامه ششم توسعه برای هر سال دیده شده که چه مقدار سرمایه‌گذاری باید انجام شود.


سخنگوی دولت درباره دستوری یا غیردستوری بودن نرخ سود بانکی، یادآور شد: از مدت‌ها قبل که نرخ تورم کاهندگی خود را استمرار داد همه مطالبه می‌کردند که نرخ سود متناسب با آن کم شود. شورای پول و اعتبار قانوناً مسئول اتخاذ سیاست‌های پولی است و نرخ خود را اعلام کرده است. نکته‌ای هم که رئیس جمهوری اعلام کرده که این است که مسأله نباید دستوری باشد یعنی که باید سازوکارهای آن فراهم شود.


وی افزود: به طور مثال این سازوکارها در بسته ضدرکودی کوتاه‌مدت فراهم شد و گام عملیاتی را برای تقلیل نرخ سود برداشتیم. خود بانک‌ها هم اکنون تصمیم گرفته‌اند که با کاهش این دو درصد بهتر می‌توانند فعالیت کنند. بانک‌ها عملاً در حال رقابت هستند و اگر در این عرصه بنا به دستور بود نرخ سود باید کمتر از این می‌شد.


وی درباره عیدی و حقوق کارکنان دولت، عنوان کرد: تا پایان این ماه بیش از 15 هزار میلیارد تومان حقوق و عیدی کارکنان دولت را پرداخت می‌کنیم. در اسفند ماه هم قبل از پایان ماه حقوق کارکنان دولت پرداخت خواهد شد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینه شایعاتی پخش شده بود که دولت تصمیم دارد به جای یک ماه، پاداش بازنشستگی را به 15 روز تبدیل کند، اظهار کرد: همین شایعات باعث شد تا عده‌ای تصمیم بگیرند خود را امسال بازنشسته کنند تا مشمول این قانون نشوند اما بعد از اینکه برنامه و بودجه آمد متوجه شدند این مسأله درست نیست و بسیاری از آنها نامه درخواست خود را پس گرفتند. البته ما از کسانی که سنواتشان پر شده باشد و بخواهند بازنشسته شوند استقبال می‌کنیم تا نیروهای جوان اضافه شوند اما برای بازنشستگی زودرس معتقدیم که فشار به صندوق بازنشستگی زیاد می‌شود.


وی درباره نوع برخورد با بدهکاران بانکی، تصریح کرد: این بدهکاران دو گروه هستند؛ اول کسانی که به دلیل نوسانات قیمت ارز و شرایط اقتصادی به این روز افتاده‌اند و دوم کسانی که منابع را در هدفی که تسهیلات در نظر گرفته بوده مصرف نکرده‌اند و به مسیری برده‌اند که مخرب اقتصادی است. از هم تفکیک کنیم و برای هر کدام واکنش مناسبی انجام دهیم.


نوبخت اضافه کرد: برای گروه اول باید کمک کنیم که بتوانند بدهی‌هایشان را بپردازند و در مورد گروه دوم باید با سوءاستفاده کنندگان به میزان تخلفشان برخورد صورت گیرد. الان بخشی از مطالبات کاهش پیدا کرده، البته هنوز کافی نیست.


سخنگوی دولت همچنین درباره احتمال توافق برای صدور مسترکارت، بیان کرد: در شرایط پساتحریم که روابط اقتصادی ما در حال گسترش است حتماً باید از همه سازوکارهایی که همه کشورها استفاده می‌کنند برخوردار شویم. امروز دیگر پول فیزیکی معنی ندارد. بنابراین ایران هم باید در این راستا فعالیت کند تا بتواند از این تسهیلات استفاده کنیم.


امیدوارم که در ذوق ما نخورده باشد


سخنگوی دولت در توضیح ابراز امیدواری‌اش نسبت به شنیدن اخبار خوب درباره بررسی صلاحیت‌ها، گفت:بر اساس تلاش‌هایی که صورت می‌گرفت و اعتماد به تقوای اعضای محترم شورای نگهبان این امید را داشتیم. البته هنوز وقت نکرده‌ام 40 نفر جدیدی را که تأیید صلاحیت شده‌اند بررسی کنم. امیدورام که در ذوق ما نخورده باشد. البته ادعا نمی‌کنم هر کس الان تأیید شده به خاطر پیگیری‌های خاص دولت بوده اما به هر حال پیگیری‌هایی صورت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته