دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1394 - 11:54

محکومیت جهانی حمله به بیمارستان‌ها و مدارس در شمال سوریه

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تاکنون ۵۰ نفر در حملات موشکی به چند بیمارستان و مدرسه در دو شهر شمال سوریه کشته شده‌اند. این در حالی است که سازمان ملل متحد، سازمان پزشکان بدون مرز، آمریکا و اتحادیه اروپا این حملات را محکوم کرده‌اند.
کد خبر : 67601

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی، شب گذشته (دوشنبه) دو مرکز پزشکی در منطقه معره النعمان در استان ادلب واقع در شمال سوریه هدف قرار گرفت. یکی از حملات به درمانگاه سازمان پزشکان بدون مرز بود.


از سوی دیگر کمیته‌های هماهنگی محلی (مخالفان سوری) خبر دادند که بیمارستان دیگری در معره‌ النعمان هدف قرار گرفت که سه نفر در آن کشته شدند.


گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شهر اعزاز در نزدیکی مرز ترکیه نیز دستکم 12 نفر در حمله به دو بیمارستان و دو مدرسه کشته شدند. یکی از این اهداف، بیمارستان کودکان بود.


اعزاز در کانون درگیری‌های شمال سوریه قرار دارد و ترکیه روز گذشته (دوشنبه) کردهای مسلح را در صورت تسخیر شهر به واکنشی شدید تهدید کرده بود.


یونیسف اعلام کرد که شش کودک در حملاتی به مدارس اعزاز کشته شدند.


واکنش‌های جهانی


سازمان پزشکان بدون مرز با عامدانه خواندن این حمله اعلام کرد: «هفت نفر به‌دنبال حمله به این بیمارستان کشته و هشت نفر دیگر مفقود شده‌اند.»


مگو ترزیان رئیس این سازمان گفت: «یکی از مراکز ساختمان پزشکان بدون مرز ظرف چند دقیقه هدف اصابت چهار موشک قرار گرفت که نشان می‌دهد این حملات تصادفی نبوده و در آن تعمدی وجود دارد.»


وی که در فرانسه حضور دارد، افزود: «معتقدم که دولت سوریه یا روسیه در این‌زمینه مسئول هستند.»


از سوی دیگر سازمان ملل متحد اعلام کرد: «حملات به درمانگاه سازمان پزشکان بدون مرز و چند بیمارستان و مدرسه، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»


هفته گذشته در کنفرانس مونیخ قدرت‌های جهانی برای همکاری با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه ظرف یک هفته توافق کرده بودند. این در حالی است که روسیه معتقد است که پایان درگیری‌ها شامل حملات هوایی نمی‌شود؛‌ حملاتی که اوضاع میدانی را به سود دولت سوریه سنگین کرده است.

فرهان حق سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «این حملات، تعهد هفته پیش قدرت‌ها در کنفرانس مونیخ را با تردید مواجه می‌کند.»


هفته گذشته در کنفرانس مونیخ قدرت‌های جهانی برای همکاری با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه ظرف یک هفته توافق کرده بودند. این در حالی است که روسیه معتقد است که پایان درگیری‌ها شامل حملات هوایی نمی‌شود؛‌ حملاتی که اوضاع میدانی را به سود دولت سوریه سنگین کرده است.


همچنین آمریکا حملات روز دوشنبه به مراکز غیرنظامی را محکوم کرد و گفت: «این حملات تمایل روسیه و یا توانایی این کشور برای کمک به پایان درگیری‌های سوریه را زیر سوال می‌برد.»


علاوه بر این، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «حمله به درمانگاه سازمان پزشکان بدون مرز غیرقابل قبول است.»


شبکه خبری العربیه روز گذشته (دوشنبه) گزارش کرد: «ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه، گفت که بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز به‌وسیله جنگنده‌های آمریکایی انجام شده بود.»


وزارت امور خارجه ترکیه، روسیه را به‌دلیل این حملات مقصر شناخته ولی مسکو هنوز به این ادعاها واکنش نشان نداده است.


ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: «با قوی‌ترین عبارات بمباران درمانگاه سازمان پزشکان بدون مرز را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی به معنی جنایت جنگی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته