دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از متن و حاشیه ششمین روز جشنواره موسیقی فجر

مصائب جست‌وجوی شربل روحانا از تالار وحدت تا سالن رودکی/ شهرام ناظری میهمان راجستانی‌ها

از حواشی ششمین شب اجراهای سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر تغییراتی بود که در جداول ثبت شده کاتالوگ‌های سالن‌ مشخص نشده بود.
کد خبر : 67538

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، پیش از این قرار بود کنسرت شربل روحانا و آزاد میرزاپور و گروه دیوانا (راجستان) ساعت 18:15 در تالار وحدت برگزار شود که با برخی تغییرات ایجاد شده در برنامه‌ها، این اجرا به تالار رودکی ساعت 21 تغییر پیدا کرده بود، در حالی‌که که بلیت‌های ارائه شده از سوی روابط عمومی جشنواره به اهالی رسانه بلیت اجرای تالار وحدت بود.


خبرنگارانی که بلیت‌های خود را از روابط عمومی جشنواره دریافت کرده بودند بدون هیچ مشکلی و پس از بررسی چندباره بلیت از سوی حراست و مسئولان سالن وارد تالار وحدت شدند اما متوجه شدند که روی صندلی‌های ثبت‌شده در بلیت‌ها، مخاطبان دیگری نشسته‌اند. با کمی بررسی دقیق‌تر مشخص شد بلیت مخاطبان به اجرای سالار عقیلی اختصاص داشت و بلیت خبرنگاران به شربل روحانا و آزاد میرزاپور!


از آنجه که غافل‌گیری ناشی از دگرگونی‌های دقیقه 90 این روزها به امری طبیعی برای برگزارکنندگان جشنواره‌ها تبدیل شده است، مسئولان تالار وحدت که شب گذشته 26 بهمن ماه میزبان مخاطبان سالار عقیلی بودند، با آرامش هر چه بیشتر از جابه‌جایی ساده اجراها سخن ‌گفتند.


با مراجعه به تالار رودکی خلاف آنچه مسئولان سالن در تالار وحدت گفته بودند اتفاق افتاد؛ طوری‌که در ساعت 18:15 دوئت ویولن و ویولا از سوی ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی در حال اجرا بود و کنسرت شربل روحانا و آزاد میرزاپور و گروه دیوانا به ساعت 21 تغییر کرده بود.



نگاهی به قطعات نیم قرن آهنگ‌سازان ایرانی


در اجرای دوئت زهی که شب گذشته 26 بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد، ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی میزبان آهنگسازان بزرگ کشورمان از جمله شاهین فرهت، علی رادمان و ... بودند.


در این اجرا هر آهنگساز پیش از اجرای قطعه‌اش چند جمله‌ای با حاضران آن قطعه صحبت می‌کرد که البته برخی از هنرمندان در میان سخنانشان اجرای قطعات ساخته‌شده توسط آهنگسازان ایرانی در جشنواره‌ موسیقی فجر را اتفاق خوبی معرفی کردند.


اجرای ویولن و ویولا ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی از قطعه هرمز فرهت که در سال 1963 (1342) خلق کرده بود قطعات آهنگسازان معاصری در سال 2015 را در بر می‌گرفت.


محمدرضا تفضلی در معرفی قطعه خود که لابیرنت نام داشت، به این نکته اشاره کرد که این قطعه از موسیقی قدیمی ایران است.


در ادامه قطعه هرمز فرهت اجرا شد که پیش از این اجرا این هنرمند پیشکسوت عنوان کرد: « این قطعه برای اجرا در دانشگاهی در خارج از کشور نوشته شده بود و اجرای امروز، دومین اجرای آن است.»


شاهین فرهت در بخشی که به اجرای قطعه وی اختصاص داشت اظهار کرد: «این دو هنرمند با اقدامی که کردند، آهنگسازان را سر ذوق آورده‌اند تا کارهای جدیدی خلق کنند.»


صنم قراچه‌داغی نیز پی از اجرای قطعه‌اش گفت: «این قطعه بر اساس موسیقی چند فرهنگی است که اولین بار آن را نزد استاد مشایخی آموختم ، امروز این قطعه را به وی تقدیم می‌کنم.»


قطعه بعدی از امین هنرمند بود که در قالب دو اپیزود اجرا شد. هنرمند در سخنان خود با مخاطبان گفت: «خوشحالم که این قطعات سفارش داده شده و چنین اجرای پرزحمتی را امروز از دو هنرمند خوب شاهد هستیم.»


سپس نوبت به قطعه علی بیرنگ رسید. بیرنگ رو به تماشاگران کرد و گفت: «نام این قطعه «این روزها، تهران، مردم در دو دقیقه» است. این بخش نگاهی به تهران با سرعت زیاد دارد. ما در این قطعه خوبی‌ها و بدی‌هایی را که از صبح تا شب اتفاق می‌افتد در قالب دو دقیقه می‌بینیم.‌ تصور کنید شهر، مردم، اتفاق‌ها و ... داخل یک حباب است که در آخر می‌ترکد و می‌بینید همه‌ این‌ها در نهایت چیزی نیست و می‌تواند به‌سادگی فقط یک نت باشد. آنچه دو نوازنده می‌نوازند برای من به مثابه ترکیدن حباب است.»


در پایان این اجرا آهنگ‌سازان به روی صحنه رفتند و دقایقی مورد تشویق مخاطبان قرار گرفتند.


طنین دل‌نشین بربت شربل روحانا با سازهای سنتی و کوبه‌ای


در کنسرت شربل روحانا و آزاد میرزاپور، میرزاپور از مسئول سالن خواست تا در صورتی که صندلی‌های طبقه همکف سالن به فروش نرسیده و قرار نیست که میزبان هنرمندان دیگر باشند و اگر نظم سالن بر هم نمی‌خورد ، مخاطبان را به بخش پایینی سالن هدایت کنند که در نهایت مسئول سالن اعلام کرد: «مخاطبان از طبقه دوم سالن رودکی از اجرای گروه گردون لذت خواهند برد چراکه نظم سالن با بلند شدن مخاطبان از روی صندلی‌هایشان بر هم خواهد خورد.


میرزاپور همچنین گفت: «باعث افتخار است که شربل روحانا به عنوان یکی از اساتید عرب و لبنان به ایران آمده است و در این اجرا همکاری دارد.»


وی به مخاطبان پیشنهاد داد که پس از اجرا از طریق جست‌وجو در اینترنت کارنامه روحانا (نوازنده بربت لبنانی) را مشاهده کنند.


در بخش بعدی اعضای گروه یک به یک معرفی شدند.


در این اجرا قطعاتی چون «ز حوالی نوا تا کرانه‌های صبا» به عنوان اثری مشترک از ایران و لبنان، «تک‌نوازی بربت» ساخته شربل روحانا، «حوالی نوا» به آهنگسازی آزاد میرزاپور، «آیوا» به آهنگسازی شربل روحانا، «پرومس» به آهنگسازی شربل روحانا و «کرانه‌های صبا» اثر آزاد میرزاپور اجرا شد.


از نکات حائز اهمیت در این اجرا سکوتی بود که در زمان اجرای قطعات در سالن حکم‌فرما بود به طوری‌که برخلاف برخی از اجراها هیچ‌یک از مخاطبان به ساعت نگاه نکردند یا گوشی‌های موبایل خود را چک نکردند.


صدای بربت شربل روحانا در قطعات مختلف با سازهایی چون تار، پرکاشن و ویولن‌سل همخوانی بسیار جالبی ایجاد کرده بود که رضایت مخاطبان را نیز به دنبال داشت. همچنین در پی تشویق‌های تماشاگران در پایان نواخته شدن هر قطعه، لبخند حاکی از رضایت بر لبان شربل روحانا نقش می‌بست.


میزبانی راجستانی‌های از شهرام ناظری


گروه راجستان که بخش دوم اجرای تالار رودکی را به خود اختصاص داده بود، شب گذشته 26 بهمن ماه میزبان شهرام ناظری بود.


پیش از آغاز این اجرا به مخاطبان گفته شد که اجرای گروه دیوانا سنت درخشان موسیقی راجستانی‌ها است که گستره صحرا و دربا را در قالب موسیقی آسیای جنوبی ارائه می‌کند.


با معرفی اعضای گروه ، انورخان منقانیار به عنوان یکی از سرشناس‌ترین خوانندگان هند و پاکستان، موسیقی کلاسیک و مردمی هندوستان را ارائه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته