دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 09:52

نیویورک‌تایمز: «نتانیاهو» تئاتری بی‌معنی و پوچ بازی کرد/ اکثریت آمریکایی‌ها طرفدار توافقند

روزنامه نیویورک‌تایمز سرمقاله امروز خود را به سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل اختصاص داد و نوشته است که تئاتر سیاسی‌ نتانیاهو، هیچ‌کس را برای خودداری از توافق هسته‌ای با ایران متقاعد نکرد.
کد خبر : 6743

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی به قلم اعضای هیئت سردبیری نوشت: سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا «تئاتری سیاسی و سودجویانه» بود که با هدف به چالش کشیدن سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شد.


«نیویورک‌تایمز» نوشت: سخنرانی «نتانیاهو» حاوی پیام تازه‌ای نبود و تنها مشخص کرد که این سخنرانی به طور کامل برای نشان دادن قاطعیت وی درباره موضوعات امنیتی در آستانه انتخابات پارلمانی 17 مارس است. همچنین وی هیچ دید جدیدی از ایران بازگو نکرد و دلیلی نیز برای رد توافقی که ایالات متحده و پنج قدرت بزرگ دیگر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، در حال مذاکره آن با این کشور هستند، ارائه نشد.


در این یادداشت آمده است: درخواست «نتانیاهو» برای اینکه «اوباما» باید برای دستیابی به توافقی بهتر تلاش کند، پوچ است. روشن است که وی مخالف مذاکره است و نتوانست هیچ جایگزین معقولی که بتواند تلاش‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند، ارائه دهد. «نتانیاهو» خواسته‌های تازه‌ای از جمله پایان حمایت ایران از «حزب‌الله» و دست برداشتن تهران از مخالفت با اسرائیل برای پایان دادن به تحریم‌ها را مطرح کرد.


«نیویورک‌تایمز» با بیان مزایای توافق هسته‌ای با ایران نوشت: در توافق هرچند هیچ‌یک از تأسیسات هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود، ولی طراحی آن‌ها تغییر می‌کند که این امر تهدید را کاهش می‌دهد، به علاوه میزان غنی‌سازی ایران به 5درصد محدود می‌شود و نیز در نبود راهکاری برآمده از مذاکره، ایران بدون محدودیت، به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.


«نیویورک‌تایمز» با بیان اینکه خطرناک‌ترین پیام سخنرانی نتانیاهو، بی‌اعتمادی به رئیس‌جمهوری آمریکا بود، نوشت: بسیاری از نمایندگان کنگره نشان‌ داده‌اند که مخالف توافق هستند. با وجود این، نظرسنجی‌ای که به تازگی صورت گرفته است، نشان می‌دهد 61درصد از آمریکایی‌های جمهوری‌خواه و 66 درصد دموکرات‌ها، موافق توافق با ایران هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب