دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با طراحی ویژه سالن انتظامی

«نفرین طبقه گرسنه» روایتگر گم‌گشتگی انسان مدرن می‌شود

نمایش «نفرین طبقه گرسنه» به واسطه راهنمایی‌های زنده‌یاد هما روستا و همراهی تعدادی از فارغ‌التحصیلان آموزشگاه سمندریان با کارگردانی فرامرز رمضانیان از 4 اسفند ماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.
کد خبر : 67379

فرامرز رمضانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «نمایش «نفرین طبقه گرسنه» نوشته سم شپارد، از نمایشنامه‌نویسان برتر معاصر است که موضوع گمگشتگی هویت در دوران پس از جنگ را روایت می‌کند.


وی با یادآوری این‌که این نمایشنامه برای نخستین‌بار در ایران اجرا می‌شود و بجز داریوش مهرجویی هنرمند دیگری از این نویسنده اثری روی صحنه نبرده است، تشریح کرد: «ترجمه این اثر نمایشی به صورت گروهی انجام شده است اما اشکان خطیبی روی ترجمه و بازنویسی آن زحمت بیشتری کشیده است.»


وی درباره دلایل انتخاب این متن برای اجرا گفت: «چیزی حدود 20 تا 30 نمایشنامه را مورد بررسی قرار دادیم اما به دلیل این‌که بحث گرسنگی و جنگ از نوع غربی‌اش را بسیار مطرح می‌کند تمایل به اجرایش داشتم. این اثر گم‌گشتگی هویت به واسطه جنگ را مطرح می‌کند که کمدی سیاه موجود در لایه‌های زیرین متن باعث جذابیت هر چه بیشتر آن می‌شود.»


رمضانیان ادامه داد: «اجرای متن اصلی بیش از دو ساعت زمان می‌برد و طبیعی است اجرای آن برای مخاطب امروز ما و تماشای جزئیات تاریخ آمریکا جذاب نخواهد بود. بر این اساس بخشی از این اثر را بدون آنکه آسیبی به آن وارد شود را حذف کردیم »


وی افزود: «طراحی پوستر و لباس این اثر نمایشی بر اساس جنبش دهه 70 آمریکا انجام شده است اگرچه در بازنویسی متن اشاره به دهه 70 حذف شده است و بیشتر سعی شده با نمادگرایی جنگ‌های تمامی دوران و گمگشتگی انسان مدرن را مطرح کنیم.»


کارگردان نمایش «نفرین طبقه گرسنه» با بیان این‌که اتفاق‌های این نمایش در یک آشپزخانه به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: «در این اثر از صحنه‌ای کاربردی بهره بردیم تا مخاطب‌ را به فکر وادار کنی، ضمن این‌که در طراحی صحنه بر روی رنگ بندی صحنه مانور زیادی داده‌ام. همچنین طراحی‌های لباس بازیگران نیز با نمادگرایی، طبق رنگ و المان‌های جنبشه دهه 710 آمریکا انجام شده است.»


وی درباره اجرای این اثر نمایشی در سالن استاد انتظامی عنوان کرد: «نمایش «نفرین طبقه گرسنه» بر اساس ویژگی‌های سالن نمایشی آماده شده است بنابراین اگر قرار باشد این نمایش روزی در سالن دیگری اجرا شود، قطعاً طراحی دیگری برای آن در نظر خواهم گرفت.»


وی در خصوص میزان رضایتش از زمان اجرای نمایش «نفرین طبقه گرسنه» در اسفند ماه بیان کرد: «این اثر نمایشی پیش از این قرار بود آبان‌ماه در سالن انتظامی روی صحنه رود، اما به دلیل تغییرات ئو اتفاقات سالن این اجرا تاکنون به تعویق افتاد. قطعاً اسفند ماه برای اجرای نمایش زمان مناسبی نیست اما موضوع این است کخه مت در سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که هر روزه اتفاقات عجیب و غریب زیادی در آن رخ می‌دهد بنابراین باتوجه به چنین شرایطی ترجیح دادم زمان اجرای نمایش را به سال آینده موکول نکنم.»


این هنرمند تئاتر تاکید کرد: «در حال حاضر ما جزو کسانی نیستیم که اسم‌ بزرگی داشته باشیم و به واسطه آن بتوانیم زمان اجرای نمایشمان را تغییر دهیم. جدای از این مسئله من خود معتقد هستم که با اجرای نمایشی خوب می‌توان مخاطب خود را داشته باشیم.»


وی همچنین درباره ساعت و نقش‌آفرینان این اجرا گفت: «احتمالا نمایش «نفرین طبقه گرسنه» از 4 اسفند ماه هر شب ساعت 19:30 روی صحنه رود. در این نمایش سپهر طهرانچی، رها مقدم، سارا کریمیان اقبال، احسان بیات فر، بهنام مومنی، بابک جعفریه و دانیال محسنی به ایفای نقش می‌پردازند.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته