دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یکه‌زارع: ایران خودرو به‌زودی با بنز قرارداد می‌بندد / بسته‌ای حمایتی - خسارتی از پژو به مبلغ 427 میلیون و 600 هزار یورو دریافت شد

در بخشی از برنامه شب گذشته پایش درباره نحوه قرار داد پژو با شرکت ایران خودرو و همچنین ورود شرکت‌های خودروسازی دیگر از جمله بنز آلمان با هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت‌وگویی تلفنی انجام شد.
کد خبر : 67374

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در ارتباط تلفنی با برنامه پایش اظهار کرد: ما به‌زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا می‌کنیم و آن شرکت‌ها نیز به مجموعه ایران خودرو اضافه خواهند شد.


هاشم یکه‌زارع ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز نگفته بود که قرارداد پژو محرمانه است و فقط اعلام کرده بود، بخش‌هایی از این قرارداد محرمانه است. در سایر کشورها نیز هیچ وقت قراردادی در سایتی قرار نمی‌گیرد و فقط اطلاعات آن اعلام می‌شود زیرا رقابت موجود سبب می‌شود بخشی از قراردادها محرمانه باشد. در رابطه با پژو یک بسته حمایتی ـ خسارتی دریافت کرده‌ایم که مبلغ آن 427 میلیون و 600 هزار یورو است.


وی در واکنش به اینکه چه تضمینی هست تا دوباره این کار را انجام نگیرد؟ گفت: بر اساس سیاست‌های دولت تدبیر و امید بنا شده است که هر شرکتی می‌خواهد همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی آغاز کند باید سه اصل سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و صادرات را رعایت کند و در این راستا شرکتی که با همکاری پژو زدیم به صورت 50 و 50 است بنابراین این شرکت حدود 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده که نصف آن را پژو پرداخت می‌کند.


مدیرعامل ایران خودرو افزود: وقتی شرکت پژو سرمایه‌گذاری کرده و پول خود را وارد شرکت کند آن وقت مطمئناً اتفاق قبلی رخ نخواهد داد ضمن اینکه مکانیزم‌هایی که در قرارداد دیدیم این کار را سخت‌تر می‌کند.


یکه‌زارع در واکنش به اینکه چه تضمینی وجود دارد که با توجه به اصل صادرات، ایران به پایگاه صادارت منطقه‌ای تبدیل شود، تصریح کرد: این اولین قرارداد سرمایه‌گذاری واقعی خودروسازی در ایران است؛ به این یعنی که تاکنون سرمایه‌گذاری اینچنینی وجود نداشته و یا اینکه قرارداد به صورتی بوده است که در هر زمان می‌توانستند به دلخواه خود از آن خارج شوند.


مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه سرمایه‌گذاری واقعی سرمایه‌گذاری در سالن و تجهیزات است، افزود: پژو شریک قدیمی ایران خودرو بوده و در گذشته حدود 70 درصد بازار دست پژو بوده اما اکنون بر اساس قرارداد بیشتر از 15 درصد نخواهد بود.


وی خاطر نشان کرد: مطمئناً شرکت بنز آلمان نیز به مجموعه همکاری‌های ایران خودور اضافه خواهد شد و به همین دلیل پژو نمی‌تواند به همین راحتی ایران را ترک کند، زیرا قبلا فکر می‌کرد، اگر ایران را ترک کند بازار را با مشکل مواجه می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته