دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید و صادرات افغان‌ها از ایران به افغانستان / تجار ایرانی منفعل در بازار افغانستان

مسئول امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت درباره تجارت ایران و افغانستان گفت: شرایط به گونه‌ای است که اکنون افغان‌ها در ایران کالا تولید کرده و به افغانستان صادر می‌کنند.
کد خبر : 67334

محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفت‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره فضای کشور افغانستان برای تعاملات تجاری با ایران بیان کرد: اکنون برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان ندارم و حتی خود افغان‌ها نیز با توجه به شرایط حاکم حاضر به سرمایه‌گذاری در این کشور نیستند.


وی ضمن تاکید بر اینکه در بحث صادرات به افغانستان در حال فعالیت هستیم، افزود: تاکنون نیز خود افغان‌ها در ایران کالاهای مورد نیاز را تولید کرده و به کشور خود یعنی افغانستان صادر می‌کردند و یا تجار افغان از ایران خرید کرده و به افغانستان صادر می‌کنند.


جوانمرد قصاب اظهار کرد: بر اساس آمار در ده ماه ابتدای سال 94 چیزی حدود 2 میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته‌ایم و در مقابل حدود 19 میلیون دلار از این کشور کالا وارد ایران شده است.


وی در پاسخ به این سوال که ایران چه چیزهایی از این کشور وارد می‌کند که آمار آن به نسبت صادراتش انقدر بالا است؟ عنوان کرد: بیشتر واردات ما از این کشور محصولات کشاورزی است و می‌توان کنجد را یکی از آنها برشمرد.


مسئول امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت درباره صادرات سیمان به این کشور نیز تصریح کرد: اکنون ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی در این کشور به شدت کاهش پیدا کرده است زیرا افغانستان کشوری است که به شدت به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارد.


وی ادامه داد: با کمک‌های بین‌المللی بحث بودجه و کارهای عمرانی این کشور شکل بهتری به خود می‌گیرد اما نزدیک به دو سال است که این کمک‌ها کاهش یافته و مشکل ناامنی و وجود داعش در این کشور بسیاری از پروژه‌های عمرانی آن را راکد کرده است به صورتی که حتی سرمایه‌گذاران افغان نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور خود نیستند بر این اساس مصرف سیمان در این کشور کاهش پیدا کرده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته