دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1394 - 09:23

جاماندگان فهرست اصولگرایان تهران: میثاق ملغی است، انصراف نمی‌دهیم

«میثاق نامه‌ای بین ۱۸۰ نفر داوطلب تهران امضا شده بود که طبق آن قرار بود پس از انتخاب ۳۰ نفر لیست ائتلاف، بقیه انصراف بدهند».این نکته‌ای است که حسن غفوری فرد که خود از جاماندگان فهرست اصولگرایان در تهران است، دو هفته مانده به انتخابات مجلس دهم یادآور شد.
کد خبر : 67279

گروه سیاسی ـ اکنون هفت روز است که فهرست تهران اصولگرایان منتشر شده است. از آن روز 30 کاندیدای جای گرفته در لیست، چشم به راه انصرافِ حمایتیِ کاندیداهای جامانده هستند؛ اما داوطلبانی که میثاق را امضا کرده بودند و بنا بود زیر چتر شورای سه نفره فقها (آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی) به رأی شورای ائتلاف تمکین کنند، اعلام می دارند که میثاق از نگاهشان ملغی است و انصراف نمی دهند.


حسن غفوری فرد در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن امسال، ضمن اینکه اعلام کرد که «امضاکنندگان میثاق مزبور، انصراف نخواهند داد چراکه به روند ائتلاف اعتراض دارند»، درباره تصمیم خودش نیز به خبرنگاران گفت: من هم انصراف نخواهم داد و تحت لیست صدای ملت در انتخابات شرکت خواهم کرد. بسیاری از معتدلان اصولگرا هم که از لیست ائتلاف جا ماندند، در لیست صدای ملت خواهند بود.


کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم با وجود اینکه اعلام کرد که این جبهه از فهرست ائتلاف اصولگرایان حمایت می‌کند، گفت: ضمن حمایت از فهرست، انصراف نخواهم داد.


سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی‌نژاد نیز به دنبال راهکاری برای فرار از انصراف، حوزه انتخابیه خود را از تهران تغییر داده و به رفسنجان رفته است. او در این باره به فارس گفت: از ابتدا مردم رفسنجان درخواست‌های زیادی از بنده برای کاندیداتوری از این حوزه داشتند و همچنین علیرغم فعالیت‌های گسترده در تهران، چون نمی‌خواستم خارج از لیست اصولگرایان فعالیت کنم، به همین جهت حوزه انتخابیه‌ام را به رفسنجان تغییر دادم.


در این میان نیز هستند کاندیداهای نشان‌داری که به جهاتی شهرت یافته‌اند و با وجود انتساب به جبهه پایداری، در فهرست تهران اصولگرایان قرار نگرفته‌اند. سنتی‌های اصولگرا، بارها در این ماه‌ها اعلام کرده بودند که تشکیل مجلس اصلاح‌طلب خط قرمز آنهاست؛ حتی گفته بودند که ورود یک اصلاح‌طلب هم به مجلس دهم به صلاح مملکت نیست.


تدارک‌دهندگان ائتلاف 94 اصولگرایان که به شدت از تکرار تجربه 92 واهمه دارند، به همان میزان که می‌دانستند دست گذاشتن در دست لاریجانی به معنای میدان دادن به اعتدال و اصلاحات و باز کردن فضای رقابت است، می‌دانند که راه دادن به رادیکال‌های پیشانی سفید نیز چیزی جز هزینه‌سازی برای اصولگرایان را به همراه ندارد.


با همین استدلال است که رد صلاحیت حمید رسایی اعتراضی برنمی‌انگیزد. کوچک‌زاده که هزینه‌سازی‌هایش در ماجرای بررسی برجام در مجلس هنوز در یادهاست، در فهرست تهران قرار نمی‌گیرد. این روزها شنیده می‌شود که او به شدت به اعتراض دارد و گفته است که انصراف نخواهد داد.


از دیگر کاندیداهای نشان‌دار منتسب به پایداری، می‌توان به حسین طلا اشاره کرد. طلا هم از فهرست تهران اظهار نارضایتی کرده است و بنایی برای انصراف به نفع لیست ائتلافی ندارد.


به این فهرست می‌توان افراد بسیاری را افزود که اگرچه حاضر به رسانه‌ای کردن این جمله نیستند که «انصراف نمی‌دهم»؛ همین سکوت آنها در برابر مطالبه انصراف دادن، بیانگر الغای میثاق نامه از سوی ایشان است.


اگر اختلافات اصولگریان تا پیش از این قابل کتمان بود، اما یک هفته مانده به انتخابات هفتم اسفند، این شکاف عمیق سرباز کرده است و ژست وحدت دیگر کارساز نیست.


سهم صفر درصدی علی لاریجانی و علی اکبر ولایتی در ائتلاف، بر همه خبرسازی‌ها مبنی بر تأیید روند ائتلاف از سوی لاریجانی و ولایتی خط بطلان کشید. کاظم جلالی به عنوان مدعو لاریجانی به انتخابات، محل نزاع اصولگرایان در روزهای پایانی نهایی شدن لیست بود. شنید‌ه‌ها حاکیست تأخیر در اعلام رسمی فهرست ائتلاف اصولگرایان در تهران بر سر کاظم جلالی بوده است. او در نهایت هم در لیست مزبور قرار نگرفت و حالا اصلاح‌طلبان به او جایی در لیست تهران داده‌اند.


این را حسین مرعشی عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنو اعلام کرد و گفت: آقای کاظم جلالی هم به لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در تهران افزوده شده است و به‌زودی لیست در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.


از سوی دیگر، سهم ناچیز و نزدیک به سه درصدی قالیباف و محسن رضایی نیز نشان می‌دهد که هرگونه تصور کنار آمدن تندروها با دیگران، خام‌اندیشی است.


حزب موتلفه از ابتدای تلاش‌هایش برای ائتلاف اعلام کرده بود که به ائتلاف در هر شرایطی پای بند است حتی اگر یک نفر از کاندیداهایش در فهرست اصولگرایان نباشد. سهم 13درصدی موتلفه نیز نشان می‌دهد که پیران اصولگرا با قربانی کردن بسیاری از داشته‌های خود پای ائتلاف با پایداری، باج‌های بسیاری داده‌اند تا تندروها قانع شوند ساز مخالف نزنند.


انتخابات جشنواره جناح‌ها و جریان‌های سیاسی است و اهالی سیاست همواره در این جشنواره با همه داشته خود به میدان می‌آیند؛ با این حال، نگاهی به آلبوم تصاویر اصولگرایان در سال‌های اخیر و وزن‌کشی فهرست ائتلاف اصولگرایان با این ترازو، بیانگر میزان بهره‌گیری این جناح سیاسی از ظرفیت‌های اصلی و جدی خود در انتخابات مجلس دهم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته