واحد اصفهان مقام اول کشور در معیار فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، احمدعلی فروغی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، به نقل از اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر اظهار کرد: «واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بر اساس شاخصها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوقالعاده وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی که توسط خبرگان علم رتبهبندی، تهیه و تدوین شدهاند، مورد رتبهبندی قرار گرفته اند و در میان دانشگاههای آزاد کشور، واحد اصفهان در رتبه چهارم قرار گرفته است.»
وی افزود: «در این رتبهبندی علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاهها در معیارهای پژوهش، آموزش، وجهه بینالمللی، تسهیلات و فعالیتهای اجتماعی ـ اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفته است و در معیار پژوهش نیز که جزو مهمترین ماموریتهای دانشگاهی به حساب میآید، توسط شاخصهایی چون تعداد مقالات، میزان استنادات نسبت به هر مقاله، میزان مقالات نسبت به اعضای هیات علمی، نرخ رشد مقالات و استنادات و ثبت نامهها مورد ارزیابی قرار گرفته است.»
فروغی با بیان اینکه دانشگاههای آزاد اسلامی کشور حدود 16درصد از تولیدات مقالات سال 2012-2007 کشور را به خود اختصاص دادهاند، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) بر اساس گزارش سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)در بعد شهرت بینالمللی که میزان و سطح بینالمللی بودن دانشگاهها را منعکس میکند به عنوان چهار واحد برتر کشور شناخته شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، خاطرنشان کرد: «23 شاخص رتبهبندی ISC که پنج معیار کلی پژوهش و آموزش، وجهه بینالمللی، تسهیلات و فعالیتهای اجتماعی ـ اقتصادی را مورد ارزیابی قرار میدهند، اطلاعات وسیع و متنوعی را در اختیار دانشگاههای کشور قرار میدهد که ضمن کمک به دانشگاهها در شناسایی نقاط قوت و ضعف خویش، مهمترین منبع اطلاعاتی است که لحاظ کردن صحیح آنها در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای دانشگاهی، ارتقای رتبه و عملکرد علمی دانشگاهها در سطح ملی و فراملی را تضمین میکند.«
فروغی در خصوص سیاست های پژوهشی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: « اکنون در عصر فناوری زندگی میکنیم و دوران صنعتی، فرا صنعتی و عصر اطلاعات را پشت سر گذاشتهایم و در این دوران رسالت دانشگاهها مانند سایر سازمانهای کشور تغییر میکند و در این دوران دانشگاهها فقط وظیفه عرضه نیروی انسانی به جامعه را به عهده ندارند، بلکه دانشگاه باید در این دوره، نیروی کارآفرین وارد بازار کند و لازم است به جای اینکه استخدامشونده وارد بازار کار شود، دانشگاهها استخدامکننده را به جامعه عرضه کنند.«
فروغی با تاکید بر اینکه باید تفکری به جز درس خواندن صرف در دانشگاه ایجاد شود، اظهار کرد: «سالهاست که تفکر عرضه نیروی کارآفرین به بازار در دانشگاههای جهان ایجاد شده است و در واقع دانشگاهها با توجه به بحث کارآفرینی مسئله اشتغال در کشور را حل کردهاند و هر دانشجو بعد از فارغالتحصیلی نه تنها برای خود، بلکه برای دیگران هم بتواند شغل ایجاد کند.«
وی با توجه به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اصفهان در این زمینه گفت: «تولید شیرینی بدون استفاده از شکر با استفاده از نوعی گیاه توسط یکی از دانشجویان در واحد اصفهان و یا بستهبندی و عرضه گیاهان داروی توسط دانشجویان واحد اصفهان، مصداق کارآفرینی است.«
رئیس دانشگاه آزاد اصفهان با اعلام اینکه این واحد دانشگاهی ایدههایی را به حالت عملی در آورده است، تصریح کرد: «تولید بذر محصولات گلخانهای در واحد اصفهان از اقدامات مهم صورت گرفته در واحد اصفهان است.«
فروغی در این خصوص بیان کرد: «در گذشته نیاز کشور به بذر محصولات گلخانه ای از خارج تأمین میشد و رقمی حداقل در حدود یکمیلیون دلار به این منظور از کشور خارج میشد اما با تهیه این بذرها در واحد اصفهان، ان شاء الله در آینده دیگر نیازی به خرید بذر از خارج و خروج ارز از کشور نیست.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با توجه به جایگاه بالای علمی این دانشگاه نیز گفت: «واحد اصفهان علاوه بر داشتن این حجم از فعالیت در زمینه کارآفرینی از نظر علمی نیز در جایگاه مطلوبی قرار دارد.»
انتهای پیام/