دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیش‌بینی نرخ 7درصدی متوسط بیکاری تا پایان برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: نرخ تورم تا پایان سال به 12/8 درصد خواهد رسید که این نرخ تا پایان برنامه ششم باید به 8/9 درصد کاهش یابد. همچنین نرخ متوسط بیکاری که در پاییز امسال 10/7درصد بوده است تا پایان برنامه ششم باید به 7درصد برسد.
کد خبر : 67144

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدباقر نوبخت در نشست هیات‌ نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی 8درصدی پیش‌بینی شده است، افزود: این رشد اقتصادی مستلزم رشد 1/26درصدی جمعیت بوده و تولید ناخالص داخلی نیز باید از 212هزار میلیارد تومان و به قیمت ثابت کنونی به 312هزار میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین حداقل سرمایه‌گذاری باید سالانه 15/4 درصد باشد.


نوبخت همچنین به پیش‌بینی کاهش سهم نفت در اقتصاد کشور اشاره و اظهار کرد: این کاهش به نحوی است که سهم منابع نفتی از 31/5 به 22 درصد در اقتصاد کاهش یابد. همچنین نرخ ارز نیز شناور در نظر گرفته شده که مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی نیز در آن گنجانده شده است.


تضعیف پول ملی صلاح نیست


وی با بیان اینکه باید در مورد واردات به نحو شایسته‌ای عمل شود، تاکید کرد: باید توجه داشت که تضعیف پول ملی در شرایط فعلی برای اقتصاد ایران به صلاح نیست.


نوبخت ضمن تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی باید افزایش پیدا کنند، تصریح کرد: این افزایش درآمد به مفهوم بالا رفتن مالیات افرادی نیست که به صورت شفاف در اقتصاد عمل کرده و مالیات خود را به طور مرتب می‌پردازد. بلکه قرار است از آستان‌های مقدس تا قرارگاه‌ها مشمول پرداخت مالیات شوند که این قانون اجازه لازم را به دولت در این‌باره داده است.


نوبخت عنوان کرد: هم‌اکنون بنگاه‌های کشور نیازمند تسهیلات منابع مالی هستند اما منابع بانکی از دو محل قفل شده است.


وی ادامه داد: یکی از این محل‌ها از سوی افرادی است که وام را دریافت کرده و به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی توانایی بازپرداخت ندارند‌ که در این‌باره رییس‌جمهوری بخشنامه‌ای را به تمام استان‌ها ابلاغ کرده که به دلیل شرایط اقتصادی از این افراد که قادر به بازپرداخت وام خود نیستند، مالیاتی دریافت نشود. همچنین در این ابلاغیه تاکید شده است وام جدیدی نیز به این افراد تعلق گیرد تا بتوانند بدهی‌های قبلی خود را تسویه کنند.


رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها نیز برنامه‌ زمان‌بندی تدوین شده است که هرساله بتوانیم از طریق اوراق مالی بدهی‌های خود را بپردازیم و طی‌ سال‌های بعد از آن سود این بدهی و اصل آن را برگردانیم.


وی همچنین جزئیات تحقق رشد 8درصدی در بخش‌های مختلف را عنوان کرد و گفت: برای بخش کشاورزی رشد 5درصدی، نفت رشد 9/3درصدی، معدن رشد 8/8درصدی، صنعت رشد 9/3درصدی، آب و گاز و برق رشد 8/3درصدی، ساختمان رشد 6/4درصدی، خدمات رشد 5/8درصدی و برای ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد 19/4درصدی درنظر گرفته شده است.


سالانه 724 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم


وی تاکید کرد: محاسبات نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه به 724هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم تا رشد 8درصدی حاصل شود. ضمن اینکه دولت سالانه 105هزار میلیارد تومان سرمایه برای طرح‌های عمرانی پرداخت خواهد کرد.


رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمن تاکید بر اینکه حدود 2900 طرح عمرانی اکنون به 2400 طرح نیمه‌تمام تقلیل یافته است، افزود: باید برای رییس‌جمهوری دلسوزی کرد که به هر منطقه‌ای که وارد می‌شود مردم انتظار شروع پروژه‌ای جدید را از وی دارند، اما به دلیل قفل بودن منابع مالی نمی‌تواند قول مساعد به آنها بدهد.


وی ادامه داد: هم‌اکنون 2500 طرح نیمه‌تمام وجود دارد که قصد داریم طرح‌های اولویت‌دار را خودمان به اتمام رسانده و بخش دیگر را به فعالان اقتصادی بسپاریم.


سخنگوی دولت تاکید کرد: نگاه ما در این زمینه کمک به اقتصاد دولت نیست، بلکه می‌خواهیم این طرح‌ها زودتر با مشارکت بخش‌خصوصی به اتمام برسد.


نوبخت با بیان اینکه حدود 12هزار میلیارد دلار در هر سال به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیاز داریم که باید 20میلیارد دلار به صورت فاینانس و 18میلیارد دلار به صورت سرمایه‌گذاری مشترک تامین مالی شود، عنوان کرد: برای صادرات غیرنفتی در بودجه سال 95 کل کشور یک‌هزار میلیارد تومان به منظور حمایت از صادرکنندگان و فتح بازارهای جدید منابع مالی در نظر گرفته شده است.


وی به اجلاسی در سه‌شنبه هفته آینده اشاره کرد و گفت: در این اجلاس پیش‌نویس برنامه ششم توسعه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه این برنامه به مصاحبه نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی تبدیل شده و در این اجلاس یک‌روزه تبیین خواهد شد، اما به هرحال مهمتر از تدوین اجرای آن است که فعالان اقتصادی باید به صورت جدی در آن مشارکت داشته باشند.


نوبخت تصریح کرد: در سال‌های 95 تا 99 سومین برنامه از سند چشم‌انداز 20 ساله اجرایی خواهد شد و در این راستا مقام معظم رهبری برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که در برنامه توسعه ششم نیز لحاظ شده است.


وی به رشد 8 درصدی در شرایط پسابرجام اشاره و اظهار کرد: در مشارکت با کشورهای خارجی قرار نیست بازار خود را در اختیار آنها قرار دهیم. بلکه هدف ما این است که از آنها تکنولوژی دریافت کنیم.


وی با بیان اینکه سه گروه را دسته‌بندی کرده‌ایم تا بهترین سرمایه‌گذاری مشترک را با آنها داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در دسته‌ اول کشورهای رقابت‌پذیری مبتنی بر عوامل تولید است. دسته دوم رقابت‌پذیری بر مبنای بهره‌وری را شامل می‌شوند و در پایان نیز دسته سومی هستند که رقابت‌پذیری بر مبنای نوآوری را انجام می‌دهند و دسته سوم مدنظر ما قرار دارد.


سخنگوی دولت تاکید کرد: قرار بر این است که در این سال‌ها با شرکت‌هایی که از هر کشور مشخص کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشیم که آنها تکنولوژی‌های نو خود را وارد کشور کنند نه اینکه صنعت دست‌چندم آنها وارد کشور شوند.


وی ادامه داد: امروز دیگر اینطور نیست که کشورهایی مانند چین که ما به عنوان دوست به آنها نگاه می‌کنیم هرچه بگویند قبول کنیم، بلکه به آنها گفته‌ایم ضمن همکاری با آنها رقابتی نیز وجود دارد و منافع ملی برای ما مهم‌تر است.


استفاده از بازارهای صادراتی، شرط عقد قرارداد با پژو


وی در مورد قرارداد با شرکت پژو نیز تاکید کرد: پس از بستن قرارداد با شرکت پژو نیز شرط‌مان این بود که از بازارهای آنها استفاده کنیم، زیرا هر کشوری از بازارهای صادراتی سهم خود را دارد.


نوبخت به سه معضل آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی به عنوان اولویت برنامه ششم توسعه اشاره کرد و بیان کرد: کشور در این سه زمینه به سمت بحران رفته است و باید در برنامه ششم فکری جدی به حال این معضلات بکنیم.


نوبخت در مورد صندوق‌های بازنشستگی نیز گفت: در زمان فعالیت کارمندان دولت کسوراتی از حقوق آنها کسر می‌شد تا پس از بازنشستگی مشکلی پیش نیاید، اما اکنون به هر دلیلی دولت حقوق بازنشستگی لشکری و کشوری را از جیب خود می‌پردازد و اکنون ما از یک نفر حقوق بازنشستگی کم می‌کنیم و به 7 نفر حقوق بازنشستگی را پرداخت می‌کنیم. در این صورت صندوق‌های بازنشستگی در حال ورشکستگی هستند اما در برنامه ششم توسعه برای ساماندهی به این صندوق‌ها برنامه‌ریزی شده است.


تحقق 200هزار میلیارد تومانی بودجه سال 94


رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در رابطه با تحقق بودجه سال 94 گفت: پیش‌بینی ما این است که از سقف 220هزار میلیارد تومان بیش از 200هزار میلیارد تومان با توجه به وضعیت افت قیمت نفت تحقق پیدا کند.


نوبخت در پاسخ به اینکه گفته شده است 45 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه محقق نشده است، عنوان کرد: بیش از 200هزار میلیارد تومان از بودجه 220هزار میلیارد تومانی تحقق یافته است.


وی تاکید کرد: امیدواریم باقی‌مانده این بودجه نیز با توجه به مساعی که در عرصه‌های مالیاتی، استحصال نفتی و همچنین واگذاری‌های دارایی‌های مالیاتی انجام می‌گیرد، تا پایان سال تامین شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته