دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا؛

افزایش صادرات نفت تورم کشور را کنترل کرده است/ آیا صادرات بیشتر نفت به برجام نیاز دارد؟

رویترز چندی پیش اعلام کرده بود : صادرات نفت ایران به ونزوئلا به روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت درحالی که این رقم در دولت قبلی صفر بود!
کد خبر : 671374
09-09

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، این خبر بیش از هر چیزی باید قابل توجه زبان بلدهایی که مدعی بودند بدونِ پیوستن به FATF و برجام نمیشود کاری کرد قرار گیرد؛ افزایش صادرات نفت، بدونِ هیچ گونه تغییری در وضعیت تحریمها، یعنی مسئله بیشتر "نخواستن" و "نتوانستن" بوده تا "ندانستن" و حتی "نگذاشتن"!


اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با تحریم‌های خصمانه دست و پنجه نرم کرده است و حالا در دولت سیزدهم، با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در جهت حمایت از صادرات غیرنفتی و تسهیل بازگشت منابع ارزی حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، چشم‌انداز شاخص‌های اقتصادی بر خلاف دوره‌های گذشته، روند مثبتی را پیش‌بینی می‌کند. تکیه بر رشد صادرات غیر نفتی انقدر خود باوری ایجاد کرد که امروز خبر از رشد صادرات نفتی هم به گوش می رسد !


طبق آمار، میزان فروش نفت ایران در دولت سیزدهم به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این موضوع در کنار افزایش قیمت جهانی نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار موجب شد که درآمدهای نفتی افزایش چشمگیری پیدا کند.


طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، افزایش ۱۲۴ درصدی مصارف بودجه در سال پایانی دولت تدبیر و امید (سال ۱۴۰۰) موجب شد که کسری معادل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بر بودجه تحمیل شود. افزایش درآمدهای نفتی، این کسری بودجه را به میزان ۲۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش داده و مانع از تشدید تورم بر اقتصاد کشور شده است.


در مجموع تاثیر افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم در کاهش بیش از ۲۲۷ هزار میلیارد تومانی از کل کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ و کاهش حدود ۸ درصدی تورم کل و کاهش ۲۴ درصدی تورم نقطه‌ به نقطه در این سال بوده است.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته