دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

یدالله جهانبازی: نتیجه نگرفتن تیم‌ها را گردن داوران نیاندازیم/ در دنیای فوتبال همه داوران اشتباه می‌کنند

داور باتجربه ایران گفت: زمانی که در ورزشگاه‌ها از دقایق ابتدایی به داور بازی فحش می‌دهند، شرایط روحی و روانی داور برای ادامه مسابقه از بین می‌رود.
کد خبر : 67089

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، مسابقات این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با حاشیه‌های زیادی از سوی داوران همراه بود. مشکلات داوری در هفته‌های ابتدایی لیگ،صدای بعضی از تیم‌ها را درآورد اما بعد از ورود وزارت ورزش و مسوولین فدراسیون فوتبال، عملکرد داوران کمی بهتر شد. اما با شروع نیم فصل دوم رقابت‌ها، اشتباهات تاثیر گذار در بعضی از بازی‌ها انتقادات را علیه جامعه داوری زیاد کرد.


یدالله جهانبازی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در خصوص انتقاد برخی از تیم‌های لیگ برتری نسبت به قضاوت داوران گفت: «اشتباهات داوری جزیی از فوتبال است ولی نباید نتایج ضعیف همه تیم‌ها را گردن داوران انداخت. یک بازیکن هم در بازی فرصت‌های مهم گلزنی و پنالتی را خراب می‌کند و در نتیجه نگرفتن تیمش تاثیر دارد. البته داوران ما اشتباه دارند و من منکر قضاوت‌های اشتباه آنها نیستم، اما در دنیای فوتبال داوری وجود ندارد که اشتباه نکند.»


وی در مورد کلاس‌های برگزار شده توسط کمیته داروان در تعطیلات نیم فصل مسابقات و تاثیر این کلاس‌ها بر عملکرد داوران بیان کرد: «در تعطیلات نیم فصل مسابقات لیگ، دو جلسه کلاس برای داوران تشکیل دادند، اما در دو جلسه، چه آموزش‌هایی می‌توان به داوران داد؟ تعداد جلسات باید به مراتب بیشتر از دو جلسه باشد تا داوران بتوانند به آگاهی و علم داوری خودشان اضافه کنند.»


جهانبازی با تاکید بر وجود مشکلات فراوان در جامعه داوری در مورد نبود امکانات داوری که منجر به اشتباهات آنها می‌شود افزود: «جامعه داوری مشکلات زیادی دارد که در روند قضاوت تاثیر مستقیم می‌گذارد. سه سال است که درخواست هدست دادیم اما هنوز این دستگاه برای ما تهیه نشده‌ است. در مورد مشکلات مالی و سایر عوامل که زیاد در موردش صحبت شد و زمانی که به حرف‌های ما گوش نمی‌دهند، صحبت کردن بی‌فایده است.»


داور باتجربه لیگ برتر در رابطه با عواملی که منجر به اشتباهات داوران می‌شود گفت: «اشتباهات داوران از چند عامل نشات می‌گیرد. مورد اول آمادگی جسمانی داوران است که در عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد. جو ورزشگاه‌ها هم در قضاوت داوران تاثیرگذار است. زمانی که در ورزشگاه‌ها از دقایق ابتدایی به داور بازی فحش می‌دهند، شرایط روحی و روانی داور برای ادامه مسابقه از بین می‌رود.»


وی در پایان افزود: «در حال حاضر چند داور لیگ برتری مانند ترکی، صالحی، زرگر، حق‌وردی و خود من یکی دو سال دیگر بازنشسته می‌شویم و باید داوران جوان به چرخه داوری اضافه شوند تا جایگزین مناسبی برای ما باشند. در این زمینه نیاز به حمایت باشگاه‌ها وجود دارد تا صحه صدر از خودشان نشان دهند و اشتباهات داوران جوان را نادیده بگیرند تا آنها از نظر روحی و روانی شرایط قضاوت در بازی‌های بزرگ را به دست بیاورند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته