دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برگزیده بخش زیورآلات جشنواره مد و لباس فجر در گفت و گو با آنا:

احیای نقوش سنتی با مفتول‌های نقره «ملیله» / صنایع خلاق به کار گروهی و همدلی نیاز دارد

مهرنوش سلطانی با اشاره به ویژگی‌های «ملیله» به عنوان هنری کهن و مربوط به شهر زنجان، از ضرورت ورود محصولات صنایع دستی به بازارهای جهانی می‌گوید.
کد خبر : 670774
ملیله 2

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، از چهار سال پیش که شورای جهانی صنایع دستی، زنجان را به عنوان «شهر جهانی ملیله» خطاب کرده است، هنرمندان این خطه در آرزوی ورود به بازار جهانی هستند که البته مسیر ناهمواری را نیز پیش روی خود می‌بینند.


«ملیله» یکی از هنرهای ظریف در صنعت ساخت زیورآلات است که آمیخته به طبع لطیف و خلاقیت هنرمند چشم بیننده را با تولیدات خود محسور می‌کند. این هنر اصیل شامل فرم دهی هنرمندانه به مفتول‌های نقره و ترکیب آن با مواد و مصالح دیگری از جمله انواع سنگ‌ها و جواهرات است، در زنجان قدمتی چند هزار ساله دارد.


به بهانه انتخاب یکی از هنرمندان این خطه به عنوان برگزیده بخش زیورآلات یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، پای صحبت‌های وی نشستیم تا موانع دستیابی و اعلام حضور در بازارهای جهانی را بشنویم.


مهرنوش سلطانی ساکن زنجان و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد صنایع دستی از دانشگاه هنر است. وی تجربه‌های متنوع و مستمری در ساخت ملیله داشته و موفقیت یکی از آثارش در کسب نشان ملی مرغوبیت نشان می‌دهد که این هنرمند جوان یکی از فعالان خلاق و توانمند این عرصه است.


ترغیب جامعه به استفاده از پوشاک و زیورآلات بومی یکی از عوامل تقویت تولید ملی است. شما برای توجه به این اصل در محصولات خود به چه نکاتی توجه داشتید؟


حدود ۶ سال است در حوزه زیورآلات نقره بالاخص زیورآلات ملیله نقره فعالیت دارم. همراه با حفظ نقوش و اصالت ملیله زنجان، تلاش کردم ارائه نوینی در آثار با ترکیب مصالح و مواد مختلف از جمله سنگ، مروارید و چوب داشته باشم.هر چند اکثر مخاطبان ما بانوان هستند اما در ساخت انگشتر، زنجیر و دستبند مردانه هم فعالیت داشتم.


نقطه تمایزی که می‌توانم برای تولیداتم بیان کنم این است که سعی می‌کنم از نقوش ایرانی و سنتی برای آثارم استفاده کنم. مثلا در بناهای سنتی ایران، صنایع دستی، فرش، کاشی کاری، آجر کاری و گچ بری می‌بینیم که نقوش مختلفی استفاده می‌شود. تلاش کرده‌ام از این نقوش الهام گرفته و در حوزه ساخت زیورآلات استفاده کنم. چرا که هدفم احیا و ماندگاری این نقوش در جامعه است.


به اعتقاد شما نهادهای متولی تا چه حد پای کار هستند و از تولیدات متمایز و خلاقانه حمایت می‌کنند؟


رشته تحصیلی من در دانشگاه، معماری بود و پس از آن در کلاس‌های صنایع دستی مثل سفالگری شرکت کردم که موجب شد تا خودم به سمت تولید خلاقانه بروم. بعدها کارشناسی ارشد را در رشته صنایع دستی اخذ کردم و در یک سری دوره‌ها در تهران و زنجان شرکت کردم.


در زنجان افتخار شاگردی استادکارها و اساتید برجسته را داشتم اما در خصوص حمایت نهادها، یک دوره در جهاد دانشگاهی زنجان در مرکز صنایع فرهنگی و خلاق حضور داشتم و با مفاهیم اولیه کسب و کار و استارت آپی آشنا شدم و تصمیم گرفتم تولیدات را نوین‌تر و متناسب با نیاز جامعه پیش ببرم. هر چند که تاکنون جذب سرمایه اولیه نداشتم.


احیای نقوش سنتی با مفتول‌های نقره «ملیله» / صنایع خلاق به کار گروهی و همدلی نیاز دارد


آیا نمونه‌های تولیدی کشور قابل رقابت با نمونه‌های تولیدی در سطح جهان است؟


ملیله زنجان در سطح جهانی خاص است و از زنجان با نام شهر جهانی ملیله یاد می‌شود اما در عمان ، هند و اندونزی نیز در این حوزه کار شده است. هنرمندان ایرانی تولیدات مرغوبی دارند و تولیدات جدید نیز به روزتر و متنوع‌تر شده است.


در چنین شرایطی برای تامین نیاز بازار داخلی به شرطی می‌توان بازار را بی‌نیاز کرد که تنها نباشیم. اگر گروه خوبی از تولیدکنندگان تشکیل شود و افراد در تخصص‌های مختلف از جمله طراحی، ساخت وبازاریابی فعالیت داشته باشند، نیاز بازار نیز تامین می‌شود. ورود به صنایع خلاق نیز نیازمندکار گروهی، همدلی، همکاری و مسئولیت پذیری تمامی افراد گروه و در نهایت داشتن سرمایه برای تولید است. با توجه به اینکه مواد اولیه ما نقره است و گران شده نیاز است حمایت‌های اولیه صورت گیرد.


در بازارهای جهانی نیز مشکل اصلی را شاید بتوان فروش دانست. هر چند در سطح ملی مشکلی نداریم اما در سطح جهانی به ویژه هنرمندان نمی‌توانند از سایت‌ها و مسیرهایی که فروش یا تبادل ارزی را فراهم می‌سازند استفاده کنند.




بیشتر بخوانید:


در صنعت مد و لباس تنوع بیشتری داشته باشیم


درد دل برندگان طاووس زرین با دوربین آنا +فیلم


سفالینه‌هایی که از فرهنگ گیلان می‌گویند

عرضه هنرهای سنتی را کاربردی کنیم


تجربه آموزش نماز با واقعیت افزوده


برای مجوز شغل اجدادی، یک سال دوندگی کردیم!


رسانه‌ها ذهنیت مردم نسبت به صنایع دستی را عوض کنند


برای طراحی کیف از معماری و ریاضی الهام گرفتم




به فروش اشاره کردید؛ تأثیر حضور در رویدادهای هنری مثل جشنواره مد و لباس فجر روی معرفی محصولات و فروش آن ها را تا چه اندازه می‌دانید؟


از ابتدا تلاش کردم در رویدادها شرکت کنم. دو دوره پیش از این در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کرده بودم و آثارم وارد بخش نمایشگاهی شده بود و یک دوره در نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر تهران شرکت کردم. همچنین یک رویداد استارت آپی در زنجان با موضوع طراحی زیورآلات با الهام از آیات قرآن کریم برگزار شد که به عنوان نفر دوم بخش زیورآلات انتخاب شدم. در سال ۱۴۰۰ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را از سوی میراث فرهنگی برای یکی از آثارم دریافت کردم و در یازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر هم که تیرماه امسال برگزار شد نفر دوم برگزیده حوزه ساخت زیورآلات شدم.


به اعتقاد من چنین رویدادهایی تاثیر بسزایی در معرفی تولیدات دارد. از سویی رسانه‌ها نیز در معرفی کسب و کارها نقش مهمی دارند و در معرفی و دادن اطلاعات به مردم جز لاینفک زندگی ما هستند.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب