دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1401 - 10:27

شستشوی مکانیزه فرش و ویژگی‌های آن

همه ما می‌دانیم که فرش یکی از وسایل پرکاربرد در منزل می‌باشد وبدلیل اینکه بیشتر کارهای روزمره بر روی آن انجام می‌گیرد، زیاد در معرض کثیف شدن می باشد. اما افزایش میزان آلودگی امکان رشد باکتری‌ها در فرش را به وجود می اورد که ممکن است سلامت افراد ساکن در منزل را با خطر مواجه کند
کد خبر : 670618
image-20220724225339-1.jpeg

به گزارش خبرگزاری آنا، همه ما می‌دانیم که فرش یکی از وسایل پرکاربرد در منزل می‌باشد وبدلیل اینکه بیشتر کارهای روزمره بر روی آن انجام می‌گیرد، زیاد در معرض کثیف شدن می باشد. اما افزایش میزان آلودگی امکان رشد باکتری‌ها در فرش را به وجود می اورد که ممکن است سلامت افراد ساکن در منزل را با خطر مواجه کند و همچنین باعث ایجاد بوی نامطبوع در فرش می‌شود که به تبع آن این بوی نامطبوع باعث ایجاد بوی ناخوشایند در منزل می‌شود. بنابراین افراد از روش‌های مختلف برای شست وشو و پاک کردن انواع آلودگی از فرش استفاده می‌کنند.


در گذشته بیشتر افراد ترجیح می‌دادند که شستشوی فرش را در منزل انجام دهند و قالی‌شویی‌ها مانند امروز در دسترس نبودند. اما شستن فرش در منزل معایبی دارد از جمله :


1- عدم آگاهی افراد از نوع مواد شوینده‌ی مخصوص فرش


عدم آگاهی باعث می‌شود که تنها از پودرهای دستی برای شستشوی فرش استفاده کنند که این پودرها به دلیل داشتن مواد سفید کننده باعث آسیب به بافت فرش می‌شود و همچنین امکان دارد به درون بافت نخ نفوذ کند و باعث رشد باکتری و پوسیدگی بافت فرش شود.


2- استفاده از ابزار نامناسب


در روش شستشوی سنتی، فرش را بر روی چهارچوبی آویزان می‌کنند و با ضربه‌های چوب باعث می‌شوند که گردوخاک از فرش جدا شود و به سطح فرش بیاید اما ضربه زدن با چوب به فرش باعث آسیب به بافت و الیاف فرش می‌شود و همچنین افراد برای این‌که فرش بهتر تمیز شود از برس های مختلفی استفاده می‌کنند و برای آب‌گیری فرش از ظرف‌های لب‌تیز استفاده می‌کنند که تمامی این موارد باعث فشار به بافت فرش شده و با گذشت زمان منجر به پوسیدگی فرش می‌شود .


3- خشک کردن نامناسب


در این روش افراد برای خشک کردن فرش آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند که تابش مستقیم نور خورشید باعث رنگ‌پریدگی فرش و همچنین منجر به پوسیدگی آن می‌شود و همچنین زمانی‌که قصد پهن کردن فرش برای خشک شدن را دارند امکان ایجاد صدمه به فرش بالامی باشد.


4- احتمال آسیب به سلامت افراد


زمانی‌که فرش شسته می‌شود؟ نسبت‌به زمانی‌که خشک است وزن بالاتری دارد که این وزن بالا باعث می‌شود فشار بیشتری را به کمر افراد وارد کند و در حین جابجایی باعث آسیب به ستون فقرات آن‌ها شود.


5- وقت‌گیر است


علاوه‌بر موارد ذکرشده شستشوی فرش در منزل کار زمان‌بر است که باعث می‌شود زمان زیادی صرف شست‌وشوی فرش و همچنین خشک شدن آن شود و همچنین با توجه به نامعلوم بودن شرایط آب‌وهوایی امکان دارد که در زمان خشک شدن فرش، بارندگی وجود داشته باشد که باعث سخت‌تر شدن کار می‌شود.


6- نبود فضای مناسب برای شستشو


امروزه به دلیل زندگی آپارتمان نشینی فضای کافی برای شستشو محدود شده است.


پس بهترین اقدام برای شستشوی فرش، سپردن آن به قالی‌شویی معتبر می‌باشد که کیفیت کار آن‌ها تضمین‌ شده باشد.


شستشوی مکانیزه فرش


امروزه بیشتر قالی‌شویی‌ها شستشوی فرش را به‌صورت مکانیزه انجام می‌دهند و تمامی خدمات مربوط به شستشوی فرش، به‌ صورت اتوماتیک انجام می‌شود. شستشوی مکانیزه فرش باعث می‌شود که در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد و چنانچه قالی‌شویی، تجربه کاری بالایی داشته باشد به و بدون این‌که آسیبی به بافت آن وارد شود فرش شویی را انجام میدهند. با توجه به رقابتی که در بین قالی‌شویی‌ها وجود دارد این قالیشویی ها سعی دارند که از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای شستشوی فرش استفاده کنند و خدمات خود را به‌روز کنند تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کرده و رضایت آنان را فراهم کنند.


شستشوی مکانیزه فرش و ویژگی‌های آن


نحوه شستشوی دستگاه‌های مکانیزه به شیوه زیر می‌باشد


1- گردگیری


اولین قدم برای شستشوی مناسب فرش، گردگیری آن می‌باشد که در شستشوی مکانیزه فرش توسط دستگاه‌هایی که به‌صورت لرزه‌ای هستند، تمامی گرد و خاک موجود بر روی فرش تکانده می‌شود. این لرزه‌ای که به فرش وارد می‌شود در تمامی ابعاد فرش یکسان می‌باشد و باعث فشار زیادی برفرش نمی‌شود.


2- تشخیص نوع بافت والیاف فرش


هر قالی‌شویی برای آنکه بتواند بهترین شستشو را برای فرش شما انجام دهد باید قبل ‌از استفاده از مواد شوینده، فرش شما توسط کارشناسان بررسی شود تا بتوانند با توجه به نوع بافتی که فرش دارد و رنگ الیاف آن، بهترین ماده شوینده را انتخاب کنند. دلیل این کار این است که اگر متوجه شوند که فرش شما در اثر شستشو با مواد شوینده دچار رنگ دهی می‌شود از تثبیت‌کننده های رنگ برای فرش شما استفاده می‌شود که مبادا در فرآیند شستشو فرش دچار تغییر رنگ شود.


3- آب‌گیری فرش


بعد از گردگیری، فرش وارد دستگاه‌هایی می‌شود که با فشار آب منجر به آب‌گیری تمام فرش می‌شود و تمامی گرد و خاکی که در درون فرش نفوذ کرد ه با این آب‌گیری که با فشار ثابتی بر روی فرش انجام می‌گیرد از فرش خارج می‌شود.


4- شستشوی فرش


در این مرحله فرش توسط تسمه‌هایی وارد دستگاهی می‌شود که چندین برس نرم در آن تعبیه‌شده است که این برس‌ها باعث می‌شوند که مواد شوینده ای که با توجه به نوع بافت فرش در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌صورت ملایم تمام فرش را پوشش دهد و تمامی لکه‌ها را از سطح فرش پاک کند.از خوبی این دستگاه‌ها این است که برس‌ها در تمامی جهات حرکت می‌کنند و باعث می‌شوند اگر گرد و خاک به بافت فرش نفوذ کرده و یا میکروب‌هایی در فرش وجود دارد با این عمل کاملاً از فرش خارج شود.


5- لکه‌گیری فرش


بعضی لکه‌ها در فرش وجود دارند که حتی با شستشوی فرش با مواد شوینده این لکه‌ها از بین نمی‌روند و باید از مواد مخصوص، برای رفع آن‌ها استفاده کرد که در این مرحله کارشناسان با توجه به نوع لکه از مواد مخصوص برای از بین بردن آن استفاده می‌کنند.


6- خشک کردن فرش


یکی از مهم‌ترین مراحل برای فرش، خشک کردن آن به‌صورت اصولی می‌باشد و اگر فرش به‌طور کامل خشک نشود رطوبت باقی‌مانده در آن، باعث پوسیدگی فرش و همچنین رشد باکتری و میکروب در فرش می‌شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع در آن می‌شود. در روش مکانیزه این فرش‌ها توسط گرم‌خانه‌هایی سریعاً خشک می‌شوند بدون این‌که کوچک‌ترین رطوبتی در فرش باقی بماند .


شستشوی مکانیزه فرش و ویژگی‌های آن


7- رفوکردن فرش


قالی‌شویی هایی که تمامی خدمات مربوط به فرش را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهند حتماً کارهای مربوط به ترمیم فرش را نیز انجام می‌دهند، تا کار آن‌ها هیچ‌گونه کم‌وکاستی نداشته باشد. در این مرحله تمامی فرش‌ بررسی می‌شود که مبادا در اثر فرایند شست‌وشو، دچار آسیب شده باشد و درصورتی‌که کوچک‌ترین سوراخ و یا پارگی در فرش مشاهده شود با توجه به بافتی که فرش دارد و نوع الیاف بکار برده در آن اقدام به رفو کردن فرش می‌کنند. کار ترمیم توسط افراد حرفه‌ای صورت می‌گیرد که این افراد با توجه به نقشه اصلی فرش و نوع الیاف به کار برده در آن به گونه‌ای کار ترمیم را انجام می‌دهند که هیچ تفاوتی با نقشه اصلی نداشته باشد و پارگی فرش به‌هیچ‌عنوان مشخص نباشد .


بعد از این‌که تمامی خدمات مربوط به شستشوی فرش توسط این دستگاه‌ها انجام شد، فرش‌ها به‌صورت اتوماتیک لول می‌شوند و در کاورهایی بسته‌بندی می‌شوند تا صحیح و سالم به دست مشتری برسد.


مزایا استفاده از شستشوی مکانیزه


1- شستشوی مکانیزه فرش باعث می‌شود که فرش به‌صورت کامل تمیز شود


2- همه ما می‌دانیم که فرش‌های دست‌بافت نسبت‌به فرش‌های ماشینی از حساسیت بالاتری برخوردار می‌باشند و شست‌وشوی آن‌ها با روش سنتی امکان‌پذیر نمی‌باشد، زیرا الیاف این‌گونه فرش‌ها در اثر شستشو دچار رنگ دهی می‌شود و باعث به‌هم‌ریختگی نقشه فرش می‌شود و ظاهر آن را ناپسند می‌کند. اما در شستشوی مکانیزه مواد شوینده را به‌گونه‌ای برای این فرش‌ها استفاده می‌کنند که هیچ‌گونه آسیبی به رنگ و بافت آن‌ها وارد نشود و شست‌وشوی این‌گونه فرش‌ها به بهترین نحو صورت گیرد.برای شستشوی فرش‌های دستباف، آن‌ها را به‌صورت جداگانه از فرش‌های ماشینی شستشو می‌دهند.


شستشوی مکانیزه فرش و ویژگی‌های آن


3- هیچ‌گونه اثری از آلودگی بر روی فرش باقی نماند


4- باعث می‌شود که در هزینه‌های مصرفی نیز صرفه‌جویی شود. چرا که با مصرف کمترین میزان آب و برق باعث شستشوی فرش می‌شود و همچنین در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌شود.


5- حمایت از نیروی متخصص


6- قیمت مقرون به صرفه و ارزان


7- حمل و شستشوی هر نوع فرشی با هر وزنی (برخی فرش ها تا 300 کیلو می باشند که این دستگاه های مکانیزه به راحتی می توانند ای فرش ها را شستشو دهند)


8- استفاده از بهترین و مناسب ترین مواد شوینده که در آنها هیچ اثری از مواد شیمیایی نیست.


9- دستگاه‌های مکانیزه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای راه‌اندازی آن‌ها نیاز به نیروی انسانی زیادی نمی‌باشد و تنها چند اپراتور می‌توانند به‌راحتی این دستگاه‌ها را نظارت کنند و کار خاصی نباید برای شستشوی فرش انجام دهند.


10- در شستشوی مکانیزه فرش‌ها را درمواد ضدعفونی‌کننده غوطه‌ور می‌کنند تا در صورت وجود میکروب و باکتری در آن، تمامی این آلودگی‌ها از فرش پاک شود و سلامت افراد ساکن در منزل با خطر مواجه نشود.


11- همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم یکی از بدی‌های شستشوی فرش به روش سنتی نحوه خشک کردن آن می‌باشد، که امکان دارد در زمان پهن کردن فرش باعث آسیب به بافت فرش شود اما در شستشوی مکانیزه فرش‌ها به‌صورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی در گرم‌خانه قرار گرفته و خشک می‌شوند و هیچ‌گونه آسیبی در هنگام جابه‌جایی متوجه فرش نمی‌شود .


شستشوی مکانیزه فرش و ویژگی‌های آن



انتهای رپرتاژ خبری / ر

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته