دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متن و حاشیه از روز چهارم جشنواره موسیقی فجر

سلام عاشقانه چکناواریان با ارکستر ملی

در چهارمین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر، ارکستر ملی با رهبری لوریس چکناواریان در تالار وحدت روی صحنه رفت. در این برنامه آثار این آهنگساز از جمله سوییت «آرارات» و «پردیس و پریسا» اجرا شد.
کد خبر : 67044

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، ارکستر ملی در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر که شب گذشته، شنبه 24 بهمن‌ماه به رهبری لوریس چاکناوایان در تالار وحدت به هنرنمایی پرداخت، یکی از نقاط عطف این جشنواره به شمار می‌آید.


این اجرا در شرایطی انجام شده که علاقه‌مندان به موسیقی و ارکستر ملی از ساعت 17:30 برای ورود به تالار وحدت مقابل در اصلی صف کشیدند.


همچنین از دیگر ویژگی‌های این اجرا، حضور جمعی از مسئولان تراز اول دولت در تالار وحدت در استقبال از این کنسرت بود؛‌چهره‌هایی مانند محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد، حسن ریاحی دبیر جشنواره و حمیدرضا نوربخش رییس سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر.


همه‌چیز نوید یکی از بهترین اجراهای جشنواره را می‌داد، هرچند از کارنامه هنری چکناواریان و همچنین ظرفیت‌های ارکستر ملی نیز انتظاری جز این نمی‌رفت.


با حضور جمعیت قابل توجه علاقه‌مندان در تالار، پیش از روی صحنه آمدن ارکستر، دو نوازنده دقایقی برای تماشاگران کمانچه نواختند، سپس ارکستر کار خود را شروع کرد. چکناواریان که برای اولین بار ارکستر ملی را رهبری می‌کرد، برای شروع در بخش نخست از اجرا سوییت آرارات را آغاز کرد. این سوییت که از ساخته‌های چکناواریان است، قطعات «ستایش خدای را»، «شکرگزاری به درگاه پروردگار»، «رقص شکرانه»، «نوح کبوتر را می‌فرستد»، «بازگشت کبوتر با شاخه زیتون»، «نوح برای پروردگار محراب می‌سازد» و «جشن رقص شادمانه» را در بر دارد و بر اساس داستان فرود آمدن کشتی حضرت نوح (ع) بعد از طوفان در سرزمین بنی‌اسرائیل نوشته شده است.


ارسلان کامکار به عنوان ویلن یک، علی رحیمیان به عنوان کنسرت مایستر و کریم قربانی نوازنده ویلن سل ارکستر ملی بودند.


بخش دوم این اجرا به «پردیس و پریسا» از دیگر ساخته‌های چکناواریان اختصاص یافت و با استقبال حضار در سالن مواجه شد.


چکناواریان در بخش پایانی این کنسرت، با اشاره به مشغولیت به ساخت سوییت سلام که 15 قسمت دارد، به حضار گفت که دلش می خواهد 5 قسمت از سلام را برایشان اجرا کند.


وی همچنین درباره وجه تسمیه این قطعات توضیح داد: «سلام در فرهنگ ما مفهوم عشق دارد. زندگی من هم سراسر عشق بوده و امشب این عشق را به شما تقدیم می کنم.»


ارکستر در ادامه پنج قطعه از سوییت «سلام» یکی از آخرین ساخته‌های این موزیسین برجسته کشورمان را اجرا کرد که در این بخش کُر فیلارمونیک ایران نیز کروه را همراهی کرد. این سوئیت نیز شامل قسمت‌های مختلفی بود از جمله: «سلام عاشقانه»، «بنی آدم»، «مستان سلامت می‌کنند»، «شادی صلح» و «سلام صلح».


لوریس چکناواریان یکی از با سابقه‌ترین رهبران ارکستر ایران است. وی همچنین رهبری ارکسترهایی در کشورهای همچون اتریش، بریتانیا، آمریکا، کانادا، فنلاند، ارمنستانو تایلند را نیز در کارنامه دارد. چکناواریان به عنوان آهنگساز تا به حال ۶ اپرا، ۵ سمفونی، کارهای در زمینه موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی، و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته است. او بیش از ۱۰۰ اثر با لیبل‌هایی مانند آرسی‌ای، فیلیپس، امی و ای‌اس‌وی منتشر کرده است.
لازم به یادآوری است ارکستر موسیقی ملی پس از اجرای شب 24 بهمن به رهبری میهمان لوریس چکناواریان، در 29 بهمن ماه به رهبری «فرهاد فخرالدینی» و خوانندگی «مجتبی عسگری در جشنواره موسیقی فجر نیز به روی صحنه خواهد رفت.


گزارش از: تهمینه بهرامعلیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته