دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1401 - 13:10
بطحایی در گردهمایی مدیران مدارس سما:

اصلی‌ترین عامل موفق سازمان‌های بزرگ و پیشرو، شایستگی نیروی انسانیشان است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اصلی‌ترین عامل موفق سازمان‌های بزرگ و پیشرو، شایستگی نیروی انسانیشان است.
کد خبر : 670339
نشست سید محمد بطحایی معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با خبرنگاران در خبرگزاری آنا

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گردهمایی مدیران مدارس با حضور سید محمد بطحایی معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما و جمعی از مدیران مدارس سما امروز شنبه یکم مرداد در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.


بطحایی، با اشاره به جلسات مجازی برگزار شده با مدیران مدارس طی یک سال گذشته گفت: اگرچه جلسات مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا کارکردهایی داشت اما در نشست‌های حضوری و تعاملات رودررو، اثرگذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود.


وی در آغاز با تأکید بر اهمیت شایستگی نیروی انسانی خاطرنشان کرد: امروزه همگان بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که شرط اول موفقیت مجموعه، سازمان و یا مدرسه، شایستگی نیروی انسانی است.


بطحایی خطاب به مدیران مدارس عنوان کرد: اگر شما امروز در مدرسه‌تان با محدودیت‌هایی روبرو هستید، گام نخست برای عبور از این موانع و رفتن به سمت کیفیت، ارتقای شایستگی نیروی انسانی است. از طریق ارتقا شایستگی نیروی انسانی است که می‌توان به یک مدرسه موفق که برخوردار از ویژگی‌های سند تحول باشد، دست پیدا کرد.


وی ادامه داد: ثابت شده است که منابع مالی، فضا، تجهیزات و تکنولوژی لازمه موفقیت است اما پله اول نیست، شایستگی نیروی انسانی مهم‌ترین عامل و پله اول موفقیت است. بنابراین ما به‌عنوان مدیران این مجموعه قبل از آنکه به فکر همه‌چیز باشیم، باید به فکر ارتقاء شایستگی باشیم.


ریاست سازمان سما، شایستگی را یک طیف دانست و افزود: شایستگی یک مفهوم انتزاعی نیست، شایستگی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و سنجه‌هایی هست که منجر به بهبود عملکرد می‌شود و محل، ابزار و وسیله ارتقاء شایستگی در این دوره، کارگاه‌های پیش‌بینی‌شده است.


مدیریت تعارض یکی از مؤلفه‌های موردنظر بطحایی بود که در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شایستگی این است که بلد باشیم آنچه که علم مدیریت به ما آموخته در عمل به کار بگیریم.


توانایی‌های ذهنی، جسمی و روحی و شادابی مؤلفه دیگری از شایستگی بود که بطحایی به آن اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه شاداب و پرانرژی مسئولیت محوله خود را به بهترین نحو ممکن اجرایی خواهد کرد.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود از اهمیت نام‌گذاری دهکده شایستگی‌ها یاد کرد و گفت در این محل و به‌وسیله کارگاه‌ها می‌توانیم فرآیندهای شایستگی مدیران مدارس را دنبال نماییم.


گفتنی است در آغاز این جلسه فرشته حشمتیان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی استان تهران به‌عنوان میزبان دوره ارتقای شایستگی مدیران مدارس سما استان‌های تهران، البرز، گلستان، مازندران و سمنان مأموریت‌های اصلی مدیران مدارس را حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اجرای برنامه‌هایی دانست که آنان را به این هدف نزدیک می‌کند.


حشمتیان با قدردانی از نگاه دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به مجموعه مدارس سما و ظرفیت‌های موجود در آن، نگاه ایشان را فراتر از مدرسه خواند و سیاست راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت از سوی ایشان را، یکی از مصادیق آن دانست.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی سما استان تهران ادامه داد: استان‌ها قرار است در کنار هم کار تحولی انجام دهند که در این میان مدیران مدارس پیشگامان تحقق هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بدون نقش‌آفرینی مدیر اقدامی صورت نمی‌گیرد.


وی با اشاره به اولویت نقش معلمیِ مدیران، گفت: اگر معلمی ما می‌خواهد نقش‌آفرین در تحقق اهداف سند باشد باید نقش دیروز را فراموش کنیم و نقش امروز را تحولی پیش ببریم. اگر قرار باشد همانند دیروز کار کنیم، تحولی حاصل نخواهد شد.


حشمتیان با اشاره به رویکردهای خاص مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی عنوان داشت: شما مدیران مدارس در خط مقدم هستید، تحول‌آفرینی در دستان شماست.


وی در خاتمه گزارشی از وضعیت مدارس سما استان تهران ارائه کرد و افزود: در حال حاضر استان تهران ۴۲ مدرسه و در حدود هفت هزار و سیصد دانش‌آموز دارد که این اعداد و ارقام برای سال تحصیلی جدید افزایش خواهد داشت و این امر مسئولیت ما را در ایفای تعهدات و وظایفمان سنگین‌تر خواهد کرد.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی استان تهران ادامه داد: انتخاب مدارس الگوی تربیتی را در دستور کار قرار دادیم تا روش‌های نوین را اجرایی و پس از ارزیابی‌های لازم در سال‌های بعد برای سایر مدارس نیز پیاده‌سازی کنیم.


تأکید بر مهارت‌آموزی، توسعه کمی و کیفی هدفمند مدارس و جلب اعتماد خانواده‌ها به مدارس به‌عنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ضرورت تبادل تجربه مدیران مدارس در این گردهمایی از دیگر موضوعاتی بود که حشمتیان در این جلسه به آن اشاره کرد.


گردهمایی دوروزه مدیران مدارس سما استان‌های تهران، البرز، سمنان، گلستان و مازندران صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران کار خود را آغاز کرده است. برنامه‌ریزی عملیاتی مدرسه، رویکردهای متأثر از مکاتب مدیریت در مدرسه داری، برنامه‌ریزی عملیاتی در مدرسه، مهارت آموزش‌وپرورش خلاقیت، اقتصاد مدرسه و تأمین منابع و ... ازجمله عناوین کارگاه‌های پیش‌بینی‌شده برای مدیران در این گردهمایی است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته