آخرین جزئیات از برنامههای بخش خصوصی در حل چالشهای نسخه نویسی الکترونیک/ چالشهای عمده نسخه نویسی الکترونیک کدامند؟
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا، بیش از ۶ ماه از اجرایی شدن قانون نسخه نویسی الکترونیکی گذشته و در این مدت حواشی متفاوتی از جمله عدم تطابق کدینگ بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، تبدیل به یکی از چالشهای جدی شده که پزشکان و پلتفرمهای خصوصی به روند آن معترض هستند، در این میان پلتفرمهای بخش خصوصی نیز با ثبات در این مسیر، در جدی شدن این روند نقش بسزایی ایفا کردند و تمام قد در این مسیر ظاهر شدند.
علیرغم تمام چالشهای این مسیر، بسیاری از شرکتهای دانش بنیانی در این مسیر سعی کردند قرص و محکم پابرجا بمانند و به عنوان بخش خصوصی نقش خود را در این روند به خوبی ایفا کنند و تمام خدمات مرتبط با حوزه سلامت دیجیتال را به صورت یکپارچه و کامل ارائه دادند و میتوان گفت از روزهای اول با جدیت در مسیر نسخه الکترونیک ورود کرده و توانستند نقش قابل توجه و پررنگی در روند اجرایی شدن نسخه الکترونیک به خود اختصاص دهند.
نسخه نویسی الکترونیک چه مزایایی دارد؟
در همین راستا مهرشاد تیموری مدیرعامل و هم بنیان گذار شرکت دانش بنیان بقراط درباره وضعیت نسخه الکترونیک با گذشت ۶ ماه از اجرایی شدن آن با اشاره به مزایای متفاوتی که اجرایی شدن این طرح داشته میگوید: «حذف دفترچههای بیمه و الکترونیکی شدن نسخه نویسی و نسخه پیچی یکی از تغییر و تحولهای بزرگی است که در چند سال اخیر در حوزه سلامت به وجود آمده و این طرح مزایای متفاوتی از جمله: صرفه جویی در هزینههای مربوط به کاغذ، دسترسی بیماران در هر نقطه از کشور صرفا با کد ملی به خدمات بیمه و احتساب تمام خدمات و دارو با بیمه به همراه داشته است، از طرفی این موضوع در پیش گیری از برخی سواستفادهها از بحثهای پاراکلینیکی و دارویی نیز نقش مهمی ایفا کرده.»
تیموری با اشاره به چالشهای این طرح ادامه میدهد: «البته این طرح مشکلات و چالشهای متفاوتی هم در دل خود جای داده و قطعی لحظهای سرورهای سازمانهای بیمهگر، عدم دسترسی برخی مراکز پاراکلینیکی و داروخانهها به نسخ ثبت و تجویز شده توسط پزشک، از جمله مواردی است کاربران و پزشکان را با چالشهایی مواجه میکند.»
وی تفاوت بین دو سازمان بیمهگر در کدینگ خدمات و داروها را بزرگترین و پررنگترین چالش این دوران عنوان کرد و میگوید: «اختلافات کدینگ دو مجموعه و تفاوتهایی که بین ساختار کلی تجویز این دو بیمهگر وجود دارد و بحث تجویز برای بیمارانی که کدملی آنها از طریق سامانه استعلام نمیشود، مشکلات عمدهای است که پزشکان به آن معترضند. از طرفی بحث آپدیتهای غیرمنتظره و زیاد در وب سرویسهای دو بیمهگر نیز چالشهای زیادی برای ما مجموعههای خصوصی که در بحث نسخه نویسی پیشتازیم به وجود آورده است.»
آیا برخی سرویسها از سمت سازمانهای بیمهگر به روی بخش خصوصی بسته است!
مدیرعامل این شرکت دانش بنیانی عدم دسترسی و سرویس دادن به بخش خصوصی در زمینه سرویسهای خصوصی داخل پرتال سازمانهای بیمهگر را به عنوان مهمترین چالش بخش خصوصی نام برد و ادامه میدهد: «عدم دسترسی بخش خصوصی به برخی سرویسهای داخل پرتال سازمانهای بیمهگر باعث مشکلاتی برای ما شده است. از طرفی پزشکان به دلیل تجربه کاربری سختی که پلتفرمهای سازمان بیمهگر دارند رغبت بیشتری به استفاده از پلتفرمهای خصوصی دارند و عدم دسترسی به این سرویسها باعث میشود پزشک با سختی به دلیل تجربه کاربری سخت، تایم بیشتری صرف تجویز نسخه در پلترفمهای سازمانهای بیمهگر کنند. برخی پزشکان که آشنایی کافی با مباحث IT ندارند نیز بیشتر از مابقی به این چالش دچارند.»
تیموری معتقد است استفاده از هوش مصنوعی به اتوماتیک انجام شدن برخی روندها کمک خوبی میکند و وی با عنوان اینکه تا به امروز تلاش کرده با استفاده از هوش مصنوعی و تجهیز به فرمان صوتی در کاهش دغدغه پزشکان کمک کند گفت: «تایپ کردن به عنوان جایگزین نسخه دستنویس، نیازمند صرف زمان بیشتری است. اما استفاده از هوش مصنوعی و تجهیز نسخه نویسی بقراط به فرمان صوتی در صرفه جویی در زمان بیمار و پزشک بسیار موثر است. کافی است پزشک نام دارو، تعداد، زمان و مقدار دور مصرفی دارو را به صورت صوتی عنوان کند تا در سریعترین زمان ممکن نسخه نهایی آماده شود، این موضوع به ویژه در زمینه کمک به پزشکانی که آشنایی زیادی با دنیای IT ندارند بسیار کمک کننده و نتیجه بخش است.»
وی با اشاره به تجهیز هوش مصنوعی به ماشین لرنینگ ادامه داد: «پزشکان فعال در مناطق متفاوت کشور با گویشهای متفاوتی هستند و برای بالاتر بردن دقت در تبدیل جملات سیستم فرمان صوتی بقراط را مجهز به ماشین لرنینگ کردهایم تا در حین کار درصد خطا هم پایین بیاید و با دقت بیشتر گویشها را یاد بگیرد. البته سیستم صوتی و هوش مصنوعی بقراط فقط محدود به نسخه الکترونیک نیست و در زمینه تکمیل پرونده بیمار هم برای راحت شدن کار پزشک از این سیستم استفاده میکنیم.»
خلا بزرگی به نام عدم وجود استانداردها از سمت نهادهای تنظیمگر
به اعتقاد تیموری عدم وجود قانونی دقیق از استانداردها از سمت نهادهای تنظیمگر خلا بزرگ این روزها در روند اجرایی شدن نسخه الکترونیک است و اگر در بخش دولتی وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نظام پزشکی دست در دست هم قرار داده و با تعریف استاندارهایی سازمانهای بیمهگر را ملزم به تبعیت کنند، میتوانند نقش به سزایی در روند اجرایی شدن بهتر و کاهش دغدغه بخش خصوصی ایفا کنند.
تیموری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی هم مسیر با بخش دولتی در زمینه نسخه الکترنیک است اعلام کرد در زمینه کمک در پیشبرد مسیر؛ بخش خصوصی از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
وی در خصوص سازمانهای بیمهگر ادامه داد: «اگر سازمانهای بیمهگر دسترسی به تمام سرویسهای داخل پرتال که به پزشکان ارائه میدهند را در اختیار بخش خصوصی نیز قرار دهند، طبیعتا کیفیت خدمات بخش خصوصی بالاتر رفته و با UI / UX بهتر و سرعت عمل و چابکی؛ بخش خصوصی به بالا رفتن کیفیت و سرعت این طرح کمک بیشتری خواهد کرد و نتیجه بهتری در زمینه نسخه الکترونیک در کشور خواهیم داشت. ما در بخش خصوصی به عنوان پلتفرمهای خدمات سلامت دیجیتال، به واسطه خدمات متفاوتی که ارائه میدهیم ارتباط بیشتری با پزشکان داشته و با مشکلاتی که در مسیر دارند بیشتر آشنا هستیم. بنابراین تعامل و همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در تحقق هر چه بهتر روند نسخه الکترونیک در سطح کشور به بهترین شکل ممکن موثر خواهد بود.»
انتهای پیام/۴۱۷۲/
انتهای پیام/