دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1401 - 09:20

پرونده اولین رئیس «اف بی آی» در پرس‌ تی‌وی ورق خورد

در قسمت جدید برنامه «پرونده‌های پنهان» شبکه برون‌مرزی پرس تی‌وی، زوایای پنهان پروژه «کو اینتل پرو» و ارزیابی مجدد این میراث منحوس پلیس فدرال آمریکا مورد ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر : 669808
پرونده پنهان پرس تی وی

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، «کوُ اینتِل پروُ»، یا همان «برنامه ضداطلاعات»، نام اختصاری پروژه‌ مخفی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در اوج جنگ سرد بود که در بازه زمانی اواسط دهه ۵۰ تا اوایل دهه ۷۰، به ریاست «جان ادگار هوور» - مغز متفکر این پروژه مدهش – علیه فعالان و تشکیلات سیاسی داخل آمریکا، ازجمله معترضان سیاست‌های جنگ‌طلبانه و سیاه‌پوستان عدالت‌خواه این کشور راه انداخته شد. مرضیه هاشمی، در قسمتی جدید از برنامه «پرونده‌های پنهان» به این پروژه و کارنامه هوور می‌پردازد.


«مارتین لوتر کینگ»، فعال مدنی و رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، و «ملکوم ایکس»، فعال سیاه‌پوست و مسلمان مدافع حقوق آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، دو قربانی سرشناس پروژه منحوس «کو اینتل پرو» هستند که، در طول دوره یادشده، متجاوز از ۸۰ درصد اعضای معروف‌ترین تشکیلات حامی حقوق سیاهان آمریکا - موسوم به «حزب پلنگ سیاه» - را هدف ترور فیزیکی و شخصیتی قرار داد.


پرونده‌سازی برای تحقق هدف پروژه «کو اینتل پرو»


در راستای تحقق هدف پروژه «کو اینتل پرو»، اف‌بی‌آی از هیچ دسیسه‌چینی، پرونده‌سازی و جرم و جنایتی کوتاهی نکرد. چراکه راهبرد تاکتیکی پروژه اقتضا می‌کرد هیچ دو قربانی به شیوه یکسان خنثی نشود.


گفته می‌شد جان ادگار هوور در ۵۰ سالی که ریاست اف بی آی را بر عهده داشت، به‌قدری از شهروندان این کشور، شامل شخص رئیس‌جمهور، اطلاعات جمع‌آوری کرده بود که هیچ اقدامی از سوی هیچ فرد یا گروهی نمی‌توانست از نگاه خصمانه او پنهان ماند. از منظر هوور، حزب سوسیالیست «پلنگ سیاه» که خواستار تحکیم وحدت میان سیاه‌پوستان آمریکا بود، دشمن درجه‌یک امنیت کشور بشمار می‌رفت. در واقع، سرکوبی پلنگ‌ها سرآغازی بود برای راه‌اندازی محاکم غیرقانونی «کو اینتل پرو» با بودجه‌ای بالغ بر ۴/۷ میلیارد دلار. از مجموع ۲۹۵ فقره عملیات خنثی‌سازی در قالب این برنامه، ۲۳۳ مورد عملیات اختصاصاً علیه اعضای حزب پلنگ سیاه به اجرا درآمد. مجموعه عملیاتی که، تنها در یک سال، به قتل ۲۸ فعال سیاه‌پوست به دست پلیس فدرال آمریکا انجامید.


پرونده اولین رئیس «اف بی آی» در پرس‌ تی‌وی ورق خورد


یکی از قربانیان «کو اینتل پرو»، جوانی بود انقلابی به نام «فرِد هَمپتون». در آن سال‌ها، همپتون جوان در مقام یک سخنگوی قهار و به‌موازات تحصیلاتش در رشته حقوق، ریاست حزب پلنگ سیاه شاخه شیکاگو را بر عهده داشت. وی نژادپرستی را سلاحی برای توجیه کاپیتالیسم و پیشبرد مطامع آن برمی‌شمرد و سرسختانه خواهان خارج ساختن قدرت از انحصار طبقه مرفه سفید و واگذاری آن به آحاد مردم، ازجمله قشر محروم و ستمدیده سیاه بود.


اهرمی سرکوبگرانه و ماوراء قانون


در قسمت جدید برنامه «پرونده‌های پنهان»، مرضیه هاشمی به‌اتفاق مهمان ویژه «جوهانا فرناندز» - دانشیار تاریخ، نویسنده کتاب «اربابان جوان؛ تاریخچه بنیادین» و نویسنده و تهیه‌کننده فیلم «محاکمه عدالت؛ پرونده مومیا ابو جمال» - مشترکاً به بررسی زوایای پنهان پروژه «کو اینتل پرو» و ارزیابی مجدد این میراث منحوس پلیس فدرال آمریکا می‌پردازند.


در پاسخ به این پرسش که چرا اصولاً هیچ مقامی، اعم از ارشد یا دون‌پایه، در ارتباط با پروژه غیرقانونی «کو اینتل پرو» به میز محاکمه کشیده نشد، جوهانا فرناندز می‌گوید: پروژه دولت مرکزی آمریکا تحت عنوان «کو اینتل پرو» اساساً اهرمی بود سرکوبگرانه و ماوراء قانون شبیه به فعالیت‌های مجرمانه همتایانشان در سازمان جاسوسی سیا که اقداماتی نامشروع از جنس آدمکشی در مقیاس جهانی را شامل می‌شود و افشای جزئیات آن نیاز به راه‌اندازی یک پویش مقتدر و مستقل مردمی دارد. خانم فرناندز نقشه شوم ترور فرِد همپتون را که با مشارکت عامل نفوذی «کو اینتل پرو» و اداره پلیس شیکاگو در منزل مسکونی ایشان در سال ۱۹۶۹ به اجرا گذاشته شد تنها گوشه‌ای از این دست اقدامات بی‌شرمانه که عموماً از رژیم‌های غاصب و خودرأی آمریکای لاتین سراغ داریم، برمی‌شمرد و می‌افزاید: متعاقب این اقدام ناجوانمردانه، عامل نفوذی «کو اینتل پرو» بشدت دچار عذاب وجدان شد و خودکشی کرد.


پرونده اولین رئیس «اف بی آی» در پرس‌ تی‌وی ورق خورد


در بیان تاریخچه شکل‌گیری پروژه «کو اینتل پرو»، جوهانا فرناندز رهبران سیاسی آمریکا را به سوءاستفاده از تعبیر «قانون‌مداری» به هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه، و به‌تبع آن، مجرمانه جلوه دادن اعتراضات سیاهان، بالاخص در حمایت از فعالان دستگیرشده توسط مقامات انتظامی و قضایی آن کشور، متهم می‌کند و، در این بین، اشاره‌ای دارد گذرا به نامه معروف و بلندبالای مارتین لوتر کینگ در زندان بیرمینگهام به حمایت از معترضینی که به اتهام به چالش کشیدن دموکراسی عوام‌فریبانه آمریکایی، عاقبت سر از پشت میله‌های زندان درآوردند. این استاد تاریخ و فعال سیاسی، ضمن اهتمام بر ضرورت پی بردن به رابطه حبس دست جمعی فعالان سیاسی، از یکسو، و پروژه «کو اینتل پرو» پلیس فدرال، از سوی دیگر، لفظ قانون‌مداری را در آمریکا صرفاً ترفند دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای سرکوب نارضایتی‌ها و وارد آوردن فشار بر بنیادگرایان و انقلابیون این کشور برمی‌شمرد.


در امان ماندن دولتمردان آمریکایی در نبود نهضت پایدار برای احقاق حقوق سیاهان


در بررسی ابعاد گوناگون پروژه «کو اینتل پرو» و ارتباط آن با حبس دست جمعی فعالان سیاسی دهه شصت و هفتاد، به‌ویژه سیاه‌پوستان بنیادگرا، جوهانا فرناندز اشاره‌ای دارد به نقش عوامل «کو اینتل پرو» در شناسایی و پیگرد فعالان سیاسی به هدف نفوذ به داخل تشکیلات آنان جهت مساعد کردن بستر لازم برای اقدامات اخلالگرانه بعدی. به‌زعم ایشان، فقدان یک نهضت مستمر و پایدار برای احقاق حقوق سیاهان در آمریکا باعث شده تا دولتمردان این کشور به‌راحتی از مکافات جنایاتی که همواره در حق این قشر غالباً کم‌درآمد و به‌شدت آسیب‌پذیر مرتکب می‌شوند در امان بمانند. قشری که به بهانه‌های مختلف حدود ۲۵ درصد از جمعیت زندانیان در جهان را تشکیل می‌دهند و، در دوران محکومیت، از درآمد ناچیزی معادل ۱۰ هزار دلار در سال برخوردارند.




بیشتر بخوانید:


هدف «پرونده‌های پنهان» تنویر افکار عمومی است/ رقبای رسانه‌ای ساکت نمی‌نشینند


نقاب دروغین حمایت از حقوق زندانیان از چهره آمریکا برداشته شد/ تجربه هولناک تاجر افغانستانی در «گوانتاناموی افغانستان»




«پرونده‌های پنهان» در ادامه، مروری دارد بر شهادت «آکوئا نِجِری» - بیوه فرِد همپتون مقتول – و فرزند مشترکشان از شب سانحه سوءقصد بی‌امان مأموران پلیس شیکاگو به جان همپتون در اتاق‌خواب محل سکونتش در شیکاگو. شایان‌ذکر آنکه، در شب سانحه، همسر وی فرزندش را ۶ ماهه باردار بود. بعدها، تصاویری از این واقعه منتشر گردید که مأموران را با چهره گشاده و لب خندان در حین انتقال جسد همپتون نشان می‌دهد. در پی به قتل رسیدن همپتون، «ادوارد هَنرَهِن» - دادستان وقت کوک کانتی – طی گزارشی جعلی، اقدام پلیس را واکنش متقابل مأموران به تیراندازی افراد مسلح کمین کرده در داخل منزل همپتون اعلام داشت.


خیزش علیه قتل جورج فلوید، نماد ناتوانی دولت آمریکا


در انتها، خانم فرناندز، ضمن برشمردن تفاوت‌های موجود میان «نهضت» و «پویش»، خیزش خیره‌کننده مردمی در واکنش به قتل «جورج فلوید» به دست پلیس آمریکا همزمان با همه‌گیری کووید ۱۹ را در تاریخ سیاسی و اجتماعی این کشور بی‌سابقه توصیف می‌کند و آن را نماد ناتوانی دولت آمریکا، نه‌فقط در مبارزه با یک ویروس، بلکه در اجرای عدالت و احقاق حقوق حقه شهروندان این کشور برمی‌شمرد. ایشان همچنین فرایند «رهبر زدایی» به‌واسطه قطع کردن رگ اتصال میان رهبران نسل گذشته با فعالان نسل کنونی را یکی از حربه‌های راهبردی پروژه «کو اینتل پرو» به‌قصد به فرسایش کشیدن خیزش‌های سازمان‌یافته مردمی در آمریکا قلمداد می‌کند.


پرونده اولین رئیس «اف بی آی» در پرس‌ تی‌وی ورق خورد


در پی اجرایی شدن برنامه ضداطلاعاتی پلیس مرکزی آمریکا - موسوم به "کو اینتل پرو» - علیه شهروندان این کشور، گروه‌ها و افراد بی‌شماری به بهانه داشتن دیدگاه‌های سیاسی، اعتقادات اجتماعی و شیوه زندگی متمایز مورد قتل، تجاوز، سرکوب و آزار و اذیت مقامات انتظامی و امنیتی این کشور قرار گرفتند. واقعه‌ی تلخی که چه‌بسا از طریق آموزش صحیح آحاد مردم و تعلیم و تربیت شایسته نسل جوان امکان پیشگیری از آن وجود داشت. خواسته‌ای که رویکرد حزب پلنگ سیاه بر آن مبتنی بود، لیکن پروژه «کو اینتل پرو» با دامن زدن به درگیری‌های درون‌حزبی، بدنام کردن رهبران و اعضای حزب توسط رسانه‌های جمعی سرسپرده و درنهایت سلب اعتماد مردمی از این تشکیلات مانع از تحقق آن گردید.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته