دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1401 - 13:50
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

راهکاری هوشمندانه برای پایان محاصره یمن/ غرب می‌خواهد بدون امتیاز دادن به محور مقاومت تولید نفت افزایش یابد

محمدپارسا نجفی تأکید کرد: تنها راه محور مقاومت این است که برنامه آمریکا را برای افزایش میزان تولید در هم بشکند و تا زمانی که محاصره ملت یمن و تحریم‌های ایران برداشته نشود، به آمریکا اعمال فشار کند.
کد خبر : 669638
محمد پارسا نجفی

محمدپارسا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اروپا و آمریکای خبرگزاری آنا پیرامون تور منطقه‌ای اخیر جو بایدن تصریح کرد: عربستان سعودی امتداد سیاست خارجی ایالات‌متحده است، بنابراین همواره روابط بسیار گسترده و مدیریت‌شده و برنامه‌ریزی‌شده بین این دو حکومت وجود داشته و آنچه در خصوص سردی روابط بین ریاض و واشنگتن وجود داشته یک تبلیغات ساده رسانه‌ای است.


وی افزود: در اصل عربستان سعودی اقدامی انجام نمی‌دهد که مخالف آمریکا باشد و آمریکا هم همواره از رژیم سعودی حمایت کرده به این دلیل که نفوذ آمریکا بر جهان نیازمند حضور کامل در منطقه غرب آسیا است و عربستان سعودی این نیاز آمریکا را به‌ویژه در مورد تضمین جریان نفت خام در بازار جهانی و فروش نفت خام به دلار برای آمریکا تأمین می‌کند.


نجفی با بیان اینکه خواسته آمریکا از عربستان سعودی افزایش میزان تولید نفت است و افزایش میزان تولید نفت موجب کاهش قیمت نفت می‌شود، تأکید کرد این به ضرر محور مقاومت به‌ویژه ایران و عراق است و عربستان سعودی به‌خوبی از این مسئله آگاه است.


وارد آمدن فشار شدید به اعضای ناتو در صورت عدم کاهش قیمت نفت


این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با این سفر این‌طور وانمود کنند که آمریکا پشت عربستان است و عربستان، امارات و کویت باید میزان تولید نفت را افزایش دهند تا قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا کند و این به معنای عقب زدن روسیه در عرصه صادرات نفت خام و کامل شدن تحریم روسیه است بدون اینکه امتیازی به ایران داده شود یا تحریم‌های ایران برداشته شود یا محاصره یمن شکسته شود یا آمریکایی‌ها از مناطق نفتی سوریه خارج شوند.


وی افزود: بنابراین آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با افزایش میزان تولید نفت عربستان، امارات و کویت هم به محور مقاومت و هم به روسیه فشار اعمال کنند تا در زمستان آینده از جهش شدید قیمت نفت و گاز یعنی قیمت انرژی در غرب رهایی پیدا کنند. در حال حاضر هم قیمت نفت و تورم که در آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان دیده می‌شود، فشار زیادی را به دولت‌های غربی اعمال کرده و اگر آمریکایی‌ها نتوانند مانع از افزایش قیمت نفت شوند و تلاش آن‌ها برای کاهش قیمت نفت به نتیجه نرسد، فشار شدیدی را در محور غربی یعنی اعضای ناتو خواهیم دید. لذا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بدون اینکه امتیازی به محور مقاومت داده شود، افزایش تولید نفت را انجام دهند.


نجفی با برشمردن جنگ یمن به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل غرب در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: عربستان می‌داند که اگر یمنی‌ها بخواهند می‌توانند منابع تولیدی یا صادراتی نفت خام عربستان را هدف قرار دهند، بنابراین از آمریکا تقاضای کمک برای فشار بیشتر به ملت یمن می‌کند.


ایران پیام حمایت از یمن را برای آمریکا و عربستان مخابره کند


به گفته این تحلیلگر امور بین‌الملل، تنها راه محور مقاومت این است که برنامه آمریکا را برای افزایش میزان تولید در هم بشکند و تا زمانی که محاصره ملت یمن و تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود، به آمریکا اعمال فشار کند. بهترین اقدام هم ارسال مواد غذایی و دارویی به‌صورت رسمی و علنی تحت نظارت رسانه‌ها برای یمن است و این پیام برای آمریکا و عربستان ارسال شود که ایران از یمن پشتیبانی می‌کند تا یمن هم بتواند به عربستان سعودی اعمال فشار کند.


به عبارت بهتر ایران و محور مقاومت باید در یک اقدام کاملاً رسمی و علنی محاصره غذایی و دارویی ملت مظلوم یمن را که هشت سال طول کشیده بشکنند و مانع از افزایش فشار عربستان سعودی به یمن شوند. این پیام، بهترین اقدام بر ضد آمریکا و عربستان است تا آن‌ها مجبور شوند حقوق ملت ایران، حقوق ملت‌های یمن، عراق و سوریه را به رسمیت بشناسند و کلاً محور مقاومت از فشار آمریکا نجات پیدا کند.


نجفی در پایان گفت: در حال حاضر، بهترین زمان برای اعمال فشار به آمریکا است. آمریکا به‌شدت نیازمند است که میزان تولید نفت منطقه خلیج‌فارس یعنی همین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، عربستان، امارات و کویت افزایش پیدا کند و بهترین اقدام هم این است که ما از ملت و مقاومت ملت یمن حمایت کنیم و عربستان سعودی مجبور شود که به محاصره یمن پایان دهد و آمریکا هم به تحریم ایران، اشغال سوریه و مداخله در امور عراق پایان دهد.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته