در گزارش آنا بخوانید؛

تامین تجهیزات مهم مترو از طریق شرکت‌های دانش بنیان/ آیا رویکرد واردات قطعات خارجی جای خود را به تولید داخل می‌دهد؟

ناوگان مترو تهران چند سالی می‌شود که با مشکلات زیادی در زمینه تامین قطعات مواجه شده و حالا قرار است از طریق شرکت‌های دانش بنیان تمامی کمبودها در زمینه قطعات مرتفع شود.
مترو

گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ این روزها شهر تهران با توجه به افزایش جمعیت و تراکمی که در خود دارد، باید ظرفیت‌های خود را نیز در زمینه‌های متفاوت نظیر حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مترو) افزایش دهد، چراکه این حجم بالای وسایل نقلیه در پایتخت موجب شده تا در ساعات مختلف شبانه روز شاهد بار ترافیکی سنگینی در معابر باشیم و یکی از راه‌ حل‌های این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است.


در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که شبکه مترو دچار مشکلات متفاوتی بوده و برخی از قطعات و تجهیزات این ناوگان حمل و نقل عمومی نیز به وسیله واردات تامین می‌شد و به واسطه تحریم و... در زمینه تامین تجهیزات و قطعات مشکلاتی وجود داشت، اما حالا که شرکت‌های خلاق و دانش بنیان روی کار آمده‌اند، بسیاری از قطعات و تجهیزات را می‌توان با تکیه بر توان داخلی تامین کرد.


در همین راستا به گفت‌وگویی با مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) نشتیم تا درباره کمبود تجهیزات در ناوگان مترو پایتخت و نحوه تامین آن توضیحاتی دهد.


خبرگزاری آنا: از شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد خلاق و نوآور چه استفاده‌هایی برای مترو و ساخت تجهیزات انجام می‌شود؟


شایسته اصل: ما در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران که برگزار شد، لیست نیازمندی‌های شبکه مترو در قطعات پرمصرف‌مان را ارائه دادیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد علاقه‌مند به ساخت داخل در این عرصه به ما کمک کنند و بر اساس ابلاغیه‌ای که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته، این شرکت‌ها می‌توانند تا ۳۰۰ میلیارد تومان با ما عقد قرارداد داشته باشند.


در حوزه‌هایی که ما نیاز داشته باشیم، به شرطی که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دانش‌بنیان بودنشان را احراز کنند، ما می‌توانیم با ترک تشریفات برای اولین بار از آن‌ها تا این سقف خریداری کنیم، لذا مدل‌ها و الگوهای اقتصادی مانند Triple P و تضمین خرید می‌تواند بحث جذابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد که بتوانند در این عرصه وارد شوند و ما امیدواریم از ۱۰۰ هزار قطعه‌ای که در مترو مورد نیاز است، آن مواردی که اولویت‌دار دارند و تکنولوژی بالاتری را نیاز دارد از طریق این افراد استفاده کنیم و وارد این عرصه و میدان شوند.



خبرگزاری آنا: در گذشته می‌گفتند برخی قطعات امکان تولید داخلی ندارد و حتما باید از خارج وارد شوند؛ آیا در حال حاضر با این شرکت‌های دانش‌بنیان راهی باز شده که قطعاتی که از خارج وارد می‌شدند را بومی‌سازی کنیم؟


شایسته اصل: ما لیست این قطعات را در اختیار افراد گذاشته‌ایم و در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران نیز QR کدی داشتیم که افراد حین اتسفاده از این کد، وارد لیست تمامی قطعات مورد نیاز و مشخصات فنی‌اش آن می‌شدند تا قطعات را به لحاظ اقتصادی بررسی کنند، چراکه مصرف برخی از این قطعات به لحاظ های‌تک بودن و فناوری خیلی بالا نیست، اما تولید آن صرفه اقتصادی زیادی ندارد.


ما نمی‌خواهیم افراد را به سمت تولید یک کار غیراقتصادی ببریم، اما خیلی از این فعالیت‌ها کاملا اقتصادی است و ما حتی هماهنگی‌های لازم برای سایر قطار شهری‌ها که در کلانشهرهای مختلف هستند را فراهم خواهیم کرد که خریدمان به صورت عمده‌تر و انبوه‌تر باشد و برای این افراد دانش بنیانی هم جذابیت ورود به این بازار فراهم شود و وقتی حجم خرید بالا برود، قیمت متعادل‌تری هم متصور است که همه بتوانند با هم منتفع شوند.


خبرگزاری آنا: شهردار تهران در آخرن نشست خبری خود اعلام کرد انبارهای مترو در زمیان تحویل مدیریت شهری جدید خالی بوده و حتی چرخ هم نداشتیم؛ الان وضعیت انبارها خوب است؟


شایسته اصل: متأسفانه این وضعیت اعلام شده درست بود و انبارهای ما از قطعات راهبردی و اضطراری خالی بود. حالا ممکن است به عنوان مثال بخشی از ضایعات و موادی که انبار شدن آن خیلی برای ما ارزشمند نبود، موجود بود اما انبارها از قطعات راهبردی و اضطراری حتی چیزی مثل چرخ که از کالاهای پرمصرف است خالی بود.


خبرگزاری آنا: در زمینه تامین چرخ چه اقداماتی صورت گرفته است؟


شایسته اصل: در حوزه چرخ یک قرارداد خرید ۲ هزار چرخ را شرکت سرمایه‌گذاری شهر دنبال می‌کرد و بخش زیادی از آن‌ها تامین و به انبارهای ما منتقل شده و در حال حاضر در حال مصرف و استفاده از آن‌ها هستیم، اما بخش زیادی از این نیازها در یک قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی دیده شده که با بانک شهر منعقد شده و در زمینه تامین مالی، بحث‌های ارزی و خرید خارجی به ما کمک خوبی خواهد کرد و در حال حاضر این موضوع در مراحل عملیاتی است.


به زودی به امید خدا شاهد این خواهیم بود که انبارهای مترو از این قطعات پر شود، اما در رویکرد میان‌مدت و بلندمدت‌مان به دنبال خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هستیم، بنابراین این خریدهایی هم که در حال انجام است، یک خرید محدود و برای رفع نیازهای جاری است و در بلندمدت حتما رویکرد به سمت ساخت داخل و خرید از افرادی است که در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی اعلام آمادگی می‌کنند که به ساخت این قطعات ورود کنند.


انتهای پیام/۴۱۷۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا