دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در روزهای منتهی به عید ولایت؛

میدان آیینی امام حسین (ع) میزبان نقالان علوی/ «مباهله» بخش ویژه جشنواره پنجم شد

پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر در دو بخش اجرای میدانی و رادیویی از ۲۴ تیرماه آغاز می‌شود.
کد خبر : 668847
جشنواره نقالی

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) ظهر امروز در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. مرشد محسن میرزاعلی دبیر این رویداد فرهنگی با اشاره به این که در دوره نخست جشنواره نقالان علوی تنها ۲۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود افزود: خوشبختانه این استقبال روز به روز بیشتر شده است و امسال ۲۱۰ اثر دریافت کردیم که در نوع خود قابل‌توجه بود. این جشنواره در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و در دو بخش خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود. این به معنای تفکیک جنسیتی نیست، بلکه یک تصمصم تخصصی است چراکه شرایط اجرای نقالی برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است و باید جداگانه داوری شوند تا حق بانوان عزیز پایمال نشود.


وی اظهار کرد: ما یک هیئت بررسی و بازبینی داشتیم که آقایان اردشیر صالح‌پور، محمدرضا معجونی و بنده در آن حضور داشتیم و آثار رسیده را بررسی کردیم. آخرین جلسه بازبینی دیروز بود و در نهایت از بین این ۲۱۰ اثر، در مرحله اول ۵۰ اثر نقالی و در نهایت ۳۳ اثر برای جرا انتخاب شد. نوع متن و سندیت داستان‌ها برای ما خیلی مهم بود چراکه امسال دوستان ما در رادیو فرهنگ برای پخش کامل اجراها در کنار ما هستند. ضمن این که احتمالاً پخش تلویزیونی هم خواهیم داشت و این کار ما را حساس‌تر می‌کند.


مرشد میرزاعلی عنوان کرد: در رده سنی کودکان، ما ۱۰ اثر برگزیده داریم. این بخش به صورت رقابتی نیست و ما همه این ۱۰ نفر را برنده اعلام می‌کنیم. این کودکان هنرمند توفیق این را دارند که هم مبلّغ پیام غدیر باشند و هم در زمینه اجرای اشعار، بی‌نظیر هستند و حتی من که عمری است در حوزه روایتگری فعالیت دارم را شگفت‌زده کردند. برایم جذاب بود که مثلاً یک کودک پنج‌ساله، صد بیت پرمحتوا در منقبت حضرت امیرالمومنین علی(ع) حفظ کرده و به زیبایی اجرا می‌کند.


دبیر پنجمین جشنواره نقالان علوی افزود: امسال ما بخش‌ «مباهله» را ویژه‌تر در نظر گرفته‌ایم. به این معنا که بیست طومار انتخاب کردیم و در اختیار افراد گذاشتیم که هر نقال در کنار اجرای اثرش یک متن انتخابی با موضوع مباهله را هم اجرا کند.


میرزاعلی گفت: جشنواره در دو بخش، یکی رادیویی و دیگری میدانی از ۲۴ تا ۳۱ تیر از ساعت ۱۹ در میدان امام حسین (ع) تهران برگزار می‌شود و در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیر نیز اجرای میدانی اختصاصی در میدان ولیعصر (عج) خواهیم داشت. در اختتامیه بخش رادیویی که ۲۶ تیر خواهد بود، سه نفر از بزرگان عرصه رسانه و روایت‌گری تقدیر می‌شوند. ضمن این که در میدان آیینی امام حسین(ع) اجرای ورزش باستانی با نوای بهترین مرشدهای کشور را هم داریم. سال برای نخستین بار زوج نقال و نیز پرده‌خوان اهل تسنن را در میان شرکت‌کنندگان داریم. از سوی دیگر دایره سنی نقالان شرکت کننده هم از پنج سال تا ۷۱ سال است.


در ادامه، مدیر رادیو فرهنگ نیز با ابراز خرسندی از حضور در محفلی که نام مولاعلی (ع) زینت‌بخش آن است افزود: نقالی و پرده‌خوانی چه بر مبنای یک اثر ادبی مثل شاهنامه یا یک اثر حماسی مذهبی مثل حمله‌حیدری یک هنر فاخر است که می‌تواند از فرهنگ ایرانی اسلامی دفاع کند.


علیرضا حبیبی گفت: واقعه غدیر خم برای کودکان ما به عنوان یک داستان جذابیت دارد و برای نسل جوان ما هم یک فرهنگ پربار است. مفاهیم ارزشمند حماسه‌ها و منظومه‌های مذهبی با روایت همین نقالان است که نسل به نسل منتقل می‌شود.


وی افزود: رادیو فرهنگ در ایام برگزاری جشنواره به واسطه رسالت ذاتی خود که پاسداری از فرهنگ اسلامی ایرانی است هرشب اجرا نقالی های جشنواره را در جدول پخش خود خواهد داشتو البته ما دو برنامه ثابت «سفره‌خانه» و «پرده عشاق» را هم در طول سال با محوریت نقالی و پرده‌خوانی داریم. نقالی یک میراث معنوی است که نیاز مبرمی به پاسداری دارد. باید از میراث‌بانان این میراث ارزشمند یعنی نقالان بزرگوار در سراسر کشور حمایت کنیم. تجلیل از این میراثبانان کار سترگی است است که در حوزه هنری شروع شده و رادیو فرهنگ هم با هدف پشتیبانی از هنر متعالی و هنر انقلاب اسلامی در کنار این عزیزان است.


امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت پرداخت هنرمندانه به واقعه غدیر گفت: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با مشارکت در این جشنواره به دنبال این است تا گامی هرچند کوچک در راستای تمدن‌سازی علوی بردارد و وظیفه تمام نهادها و سازمان‌های شهرداری است که در این عرصه با این جشنواره آیینی همکاری کنند.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته