دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1401 - 11:51

آموزش نقشه‌ برداری utm

نقشه‌ برداری یکی از روش‌هایی است که اطلاعات یک ملک به طور دقیق به دست آید. نقشه‌ برداران با استفاده از تجهیزات مختلف نسبت به بدست آوردن اطلاعات درباره املاک مختلف اقدام می‌ کنند. نقشه‌ برداری utm یکی از مهمترین نقشه‌ برداری‌ ها در شرایط فعلی کشور است. تصرفات زیادی در املاک و زمین‌ های مختلف توسط افراد زیادی انجام می‌شود به همین علت دولت تصویب کرده که از نقشه یو تی‌ ام استفاده شود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره آموزش‌ نقشه‌ برداری یو تی‌ ام برای شما ارائه کنیم.
کد خبر : 668803
رپرتاژ


به گزارش خبرگزاری آنا  نقشه‌ برداری یکی از روش‌هایی است که اطلاعات یک ملک به طور دقیق به دست آید. نقشه‌ برداران با استفاده از تجهیزات مختلف نسبت به بدست آوردن اطلاعات درباره املاک مختلف اقدام می‌ کنند. نقشه‌ برداری utm یکی از مهمترین نقشه‌ برداری‌ ها در شرایط فعلی کشور است. تصرفات زیادی در املاک و زمین‌ های مختلف توسط افراد زیادی انجام می‌شود به همین علت دولت تصویب کرده که از نقشه یو تی‌ ام استفاده شود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره آموزش‌ نقشه‌ برداری یو تی‌ ام برای شما ارائه کنیم.


نقشه‌ برداری یکی از روش‌هایی است که اطلاعات یک ملک به طور دقیق به دست آید. نقشه‌ برداران با استفاده از تجهیزات مختلف نسبت به بدست آوردن اطلاعات درباره املاک مختلف اقدام می‌ کنند. نقشه‌ برداری utm یکی از مهمترین نقشه‌ برداری‌ ها در شرایط فعلی کشور است. تصرفات زیادی در املاک و زمین‌ های مختلف توسط افراد زیادی انجام می‌شود به همین علت دولت تصویب کرده که از نقشه یو تی‌ ام استفاده شود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره آموزش‌ نقشه‌ برداری یو تی‌ ام برای شما ارائه کنیم.


نقشه utm یو تی‌ ام چیست؟


نقشه‌ ای که در آن موقعیت و مساحت ملک، ابعاد آن در واحد سانتی‌متر و جدول مختصات در گوشه‌ های ملک آورده شده نقشه یو تی‌ ام است. این نقشه اگر به یکی از اداره اسناد کشور ارائه شود از روی این نقشه مساحت دقیق ملک و حدود اربعه آن مشخص می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند سند دیگری روی ملک موردنظر دریافت کند. این نقشه از بسیاری از کلاه‌ برداری‌ها جلوگیری می‌کند. هر ملکی که دارای نقشه یو تی‌ ام باشد به راحتی قابل خرید و فروش است و هیچ کس نمی‌تواند ایرادی در آن بگیرد.


این نقشه یک نقشه کاداستری بر اساس قانون جامع کشوری است. امروزه هر یک از سازمان‌ هایی که مربوط به اسناد هستند مردم را موظف به تهیه نقشه utm می‌ کنند. این نقشه امنیت بسیار بالایی دارد. کاداستر سیستم مدیریت الکترونیکی است که مربوط به املاک است و ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین تغییر داده است. هر نقطه‌ای که روی نقشه یو تی‌ ام وجود دارد مختصات منحصر به فردی دارد. پس از تهیه این نقشه می‌توان مختصات تک تک نقاط آن را روی کره زمین بدست آورد.


چرا این نقشه ضرورت دارد؟


با تهیه نقشه یو تی‌ ام شما می‌ توانید صاحب ملکی شوید که در هیچ کجای جهان مختصاتی مشابه با مختصات آن وجود نداشته باشد. بنابراین تهیه این نقشه زمانی ضرورت پیدا می‌کند که شما میخواهید هزینه‌های زیادی را از بابت خرید یک ملک بپردازید. اینکه شما در ابتدا و قبل از پرداخت هزینه‌ های زیاد از بابت خریدن ملک، هزینه‌ های کمتری نسبت به تهیه نقشه یو تی‌ ام بپردازید صرفه بهتری دارد تا این که شما ملک را بخرید و متوجه شوید که سند مربوطه متعلق به ملک شما نیست و یا اینکه به صورت کلاهبرداری به چندین نفر فروخته شده است. جانمایی پلاک ثبتی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که نقش های یو تی‌ ام دارد. شما می‌توانید با استفاده از این نقشه سند تک برگ ملک خود را دریافت نمایید که به ارزش ملک شما می‌افزاید.


کارشناس نقشه برداری با توجه به مهارت و تجربه‌ای که در این زمینه دارد می‌تواند اطلاعات دقیقی را از ملک مورد نظر شما دریافت نماید و نقشه یو تی‌ ام را به شما تحویل دهد. شما باید حتماً این نقش را تهیه کنید و به سازمان‌های مربوطه تحویل دهید تا بتوانید سند زمین را به نام خودتان بزنید و یک سند رسمی دریافت نمایید. با گرفتن نقشه یوتی‌ام در هر یک از ادارات مربوط به اسناد می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی مراحل اداری خود را انجام دهید. این نقشه مزیت‌ های زیادی دارد پس تهیه آن را از دست ندهید.


نقشه برداری utm


آموزش بدست آوردن این نقشه


به دست آوردن نقشه یو تی‌ ام کار راحتی نیست و باید داده‌های دقیقی به سیستم وارد شود تا از طریق گیرنده‌ های ماهواره‌ ای بتوان موقعیت دقیق ملک را تشخیص داد. سامانه شمیم یکی از سامانه‌ های مهم برای به دست آوردن نقشه یو تی‌ ام است. این سامانه در اختیار تمام مردم قرار دارد و شما می توانید با مراجعه به این سامانه درخواست نقشه یوتی‌ام داشته باشید. گیرنده‌ های ماهواره‌ای از طریق این سامانه به موقعیت ملک شما ارسال می‌ شوند و مختصات دقیق آن را به دست می‌ آورند.


بدست آوردن این نقشه توسط مهندسان نقشه‌ بردار هم طی دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول مرحله زمینی است که چهارگوشه ملک مشخص می‌شود. مرحله دفتری هم وجود دارد که شامل کارتوگرافی و پلات و مهمورکردن نقشه نهایی می‌شود. در مواردی که مساحت زمین کم باشد و مالک به چهار مرز ملک خود اشراف کامل داشته باشد یعنی ملک حصار شده باشد و یا محدود به ملک‌های چهارطرف خود باشد و یا با مرزهای طبیعی محدود شده باشد، مهندس باید طبق حدودی که مالک می‌گوید ابتدا اطلاعات اولیه را ثبت کند. سپس باید توسط دستگاه‌ های نقشه‌ برداری توسط کارشناس رسمی در سیستم ثبت و ضبط شوند.


در حالت دیگر اگر زمین هیچ مرزی نداشته باشد ابتدا باید مرزهای زمین مشخص شود که براساس شماره قطعه تفکیکی ملک این کار انجام می‌شود. این کار برای جلوگیری از اختلافات مرزی بین همسایگان و صاحب ملک موردنظر انجام می‌شود. اطلاعات خام ذخیره شده در دیک پروسه فنی روی هم اندازی اطلاعات مختلف تبدیل به موقعیت یوتی‌ام می‌شوند.این ملک باید مختصات دقیق داشته باشد تا بتوان نقشه یوتی‌ام آن را بدست آورد. در این مرحله مهندس نقشه.بردار باید با استفاده از تجهیزات نسبت به بدست آوردن اطلاعات دقیق اقدام کند و سند رسمی را تحویل اداره اسناد دهد. استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای بهترین روش برای بدست آوردن نقاط مختصاتی است. اگر یک ملک در مکانی باشد که دسترسی به آن امکان پذیر نباشد باید حتما از گیرنده‌های ماهواره‌ای برای بدست آوردن حد و مرز و اطلاعات ملک استفاده شود.


نقشه برداری utm


کارشناس تقشه‌ بردار چه خصوصیاتی دارد؟


یک نقشه‌ بردار مطمئن آموزش‌ های لازم را جهت بدست آوردن نقشه یو تی‌ ام دیده‌ است و می‌ تواند این نقشه را به سرعت به دست آورد.‌هزینه‌ های این نقشه‌ ها هم با توجه به اطلاعات مندرج در آن‌ ها تعیین می‌ شود و با یکدیگر متفاوت هستند. هر چه اطلاعات بیشتری در نقشه وجود داشته باشد باید هزینه‌ های بیشتری برای نقشه‌ برداری یو تی‌ ام پرداخت شود. آموزش نقشه یو تی‌ ام در زمان کوتاهی امکان‌ پذیر نیست و به احتی نمی‌ توان آن را توضیح داد. این آموزش باید به صورت عملی اتفاق بیفتد و آموزش‌ های ابتدایی آن به طور کامل توسط اساتید به شما ارائه شوند. برای اینکه این نقشه را بهتر درک کنید می‌توانید از سامانه شمیم کمک بگیرید.


سخن پایانی


در این مطلب سعی کردیم نکاتی درباره آموزش نقشه‌ برداری یو تی‌ ام برای شما ارائه کنیم تا با اهمیت و ضرورت این نقشه آشنایی پیدا کنید. امروزه نقشه‌ های یو تی‌ ام جایگزین تمامی نقشه‌ های قدیمی شده‌ اند و بهترن نمونه نقشه در شهرهای پرجمعیت محسوب می‌ شوند. اگر پاسخ سوالات خود را دریافت نکردید می‌توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوران گروه کارشناسان رسمی مفروز دریافت کنید.


منبع: گروه کارشناسان رسمی مفروز/ کارشناس رسمی دادگستری https://mafrooz.com/



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
محسن برزگری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
۰
چجوری میتونم با شما همکاری داشته باشم؟
هلدینگ شایسته