دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال حوزه‌ مد و لباس در گفت‌وگو با آنا:

آینده روشنی در انتظار صنعت مد و لباس است

اشرف‌السادات میرباقری معتقد است که برای اکثر تولیدکنندگان مواد اولیه هزینه‌ بسیار بالایی دارد که با توجه به تورم اقتصادی به صرف تولیدکننده نیست.
کد خبر : 668468
جشنواره مد و لباس فجر

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، اشرف‌السادات میرباقری، مدرس دانشگاه و فعال حوزه‌ مد و لباس در حاشیه برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به خبرنگار خبرگزاری آنا، گفت: از دوره ششم در این نمایشگاه شرکت کرده‌ام. در این دوره کارها خیلی فیلتر شد و به همین دلیل شاهد آثاری با کیفیت بالا هستیم. اگرچه تعداد محصولات کم شده ولی به ازای آن کیفیت کارها بالاتر رفته است. آثار ارائه شده به نوعی سفارشی و دارای بیوگرافی و شناسنامه هستند. هر کدام از آثار معنا و مفهومی را با خود به همراه داشته و در واقع حرفی برای گفتن دارند. استفاده از عناصر و نمادهای سنتی و تاریخی ایران باعث فرهنگ‌سازی می‌شود. این‌ها نشان می‌دهد که برای این نمایشگاه با پایه و اساس منسجم برنامه‌ریزی شده است.


آینده روشنی در انتظار صنعت مد و لباس


میرباقری در پاسخ به این پرسش که مشکلات و نواقص جشنواره‌های گذشته برای نمایشگاه جدید مرتفع می‌شوند، اظهار کرد: مشکلاتی که در جشنواره‌های گذشته بوده تا حدودی بهتر شده‌اند. در جشنواره‌های گذشته تولیدات بالا بود، با هر روشی افراد مختلف شرکت کرده بودند و کارشان به اکران و نمایش گذاشته شده بود ولی در این دوره ابتدا ثبت‌نام اولیه وجود داشت، روی آثار داوری انجام شد و کارهای فیلتر شده در این نمایشگاه ارائه شدند. بنابراین کارهای با کیفیت وارد این جشنواره شده است.


وی درباره وضعیت فعلی طراحی و تولید لباس‌های ایرانی اسلامی اظهار کرد: فکر می‌کنم با برنامه‌ریزی که اخیرا برای صنعت مد و لباس انجام شده قطعا افق و آینده خیلی خوبی را پیش رو خواهیم داشت ولی مستلزم این است که به آن اهمیت داده شود و با برنامه‌ریزی و هدف بلند مدت به آن نگاه کرد. در این صنعت وقتی روی نقاط ضعف کار شود و به نقاط قوت‌ رسیدگی شود، قوت پیدا کرده و آثار ریشه‌دار می‌شوند. بنابراین آینده روشنی در انتظار صنعت مد و لباس خواهد بود.


آینده روشنی در انتظار صنعت مد و لباس است/ هزینه‌ بالای مواد اولیه به صرف تولیدکننده نیست




بیشتر بخوانید:





هزینه‌ بالای مواد اولیه به صرف تولیدکننده نیست


این فعال حوزه مد و لباس درباره مشکلات و چالش‌های این صنعت بیان کرد: برای اکثر تولیدکنندگان، مواد اولیه هزینه‌ بسیار بالایی دارد که این هزینه‌ بالا با توجه به تورم اقتصادی و شرایط ممکن به صرف تولیدکننده نیست. یکی از مواردی که در حوزه تولید مد و پوشاک اسلامی باید به آن توجه شود این است که آگاه‌سازی انجام شود؛ برنامه‌ها و شاخص‌هایی که قرار است در یک لباس ایرانی و اسلامی گنجانده شود به مردم جامعه درباره آن توضیح دهیم. در واقع راهکار و برنامه‌ای برای تولیدکنندگان گذاشته شود تا در کنار آن خلاقیت، نوآوری و ایده‌های خود را در آن چهارچوب اجرایی کنند.


میرباقری درباره اینکه چه پیشنهاد یا درخواستی از نهادهای سیاستگزار دارد، گفت: در بنیاد مد و لباس انجمن طراحان پارچه و لباس، برنامه‌ها و کلاس‌های بسیاری برگزار می‌شود اما اگر کمی هزینه و شهریه آن را کمتر کنند افراد علاقه‌مندی که محدودیت مالی دارند هم می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و از آن بهره ببرند. ما پیشینه‌ای بسیار قوی در صنعت مد و لباس داریم؛ از دوره هخامنشیان ایران باستان تا عصر شکوفایی این دوره که صفویه بوده است. المان‌ها، نمادها، سوزن‌دوزی‌ها، بافت پارچه و همه این موارد در اوج خود بوده و ایران در جهان از این لحاظ مطرح بوده است. لازم است که به این صنعت بها داده شود و مشکلات آن مرتفع شود.


انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته